I modulen utvecklar den studerande sina kunskaper inom följande områden: Konceptutveckling, produkt- och serviceutveckling, brand management, konsumentbeteendet och inköp på B-to-B och B-to-C marknaden, mervärdeskapande processer i försäljning, service och leverans, digitala verktyg, visual merchandising.
Sisältö
• Planering av handelskoncet för den Nordiska marknaden
• Analys av business potentialen för ett handelskoncept
• Segmentering, positionering och målinrikting
• Inköp- och sortimentutveckling inom handelsorganisationer
• Omni-channel marknadsföring och kommunication
• Visuell marknadsföring, visuell exponering
• Adobe Creative Cloud-programpaket
Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen
Närundervisning inklusive inlärningsuppgifter, projektarbete, självständigt arbete samt eventuell tentamen
b) Godkännande av kunskaper som visats på annat sätt (opinnollistaminen / Work & Study), om den studerande lyckas lära sig studiehelhetens innehåll på sin arbetsplats/i sin hobby. Tilläggsinformation fås av studiehandledaren eller ansvarsläraren.
c) Identifiering och tillgodoräknande (på finska näyttö, om den studerande behärskar studiehelhetens innehåll). Tilläggsinformation fås av studiehandledaren eller ansvarsläraren.
I modulen ingår även en obligatorisk utvärdering av egen inlärning.
Oppimateriaalit
Facklitteratur, också e-böcker och online artiklar
Bloggar om ämnet samt andra nätsidor av god kvalitet
Handledarens eget material
Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
Den här modulen utgör en del av yrkesstudierna på 2. nivån inom Borgå Campus kompetensbaserade läroplan.
Arviointikriteerit
Arviointikriteeri - arvosana 1
Den studerande har nöjaktiga insikter i marknaden, konkurrenterna och olika kundsegment. Studeranden kan hjälpligt tillämpa kommersiella modeller och teorier. Hen har försvarlig kunskap om koncepttestning som en metod för att vidareutveckla idéer. Den studerande har tillfredsställande kunskap om marknadsföring och olika aktiviteter som påverkar kundupplevelsen. Den studerande kan under handledning arbeta med konceptplanering. Studeranden kan presentera sitt koncept.
Arviointikriteeri - arvosana 3
Den studerande har goda insikter i marknaden, konkurrenterna och olika kundsegment. Studeranden kan tillämpa kommersiella modeller och teorier. Hen kan använda koncepttestning för att utvärdera och vidareutveckla sina idéer. Studeranden kan analysera sekundär och primärdata och utnyttja resultaten för att skapa ett servicekoncept. Den studerande har goda insikter i marknadsföring och hur olika aktiviteter påverkar kundupplevelsen. Den studerande kan skapa ett visuellt enhetligt servicekoncept.
Arviointikriteeri - arvosana 5
Den studerande har utmärkta insikter i marknaden, konkurrenterna och olika kundsegment. Studeranden kan självständigt och mångsidigt tillämpa kommersiella modeller och teorier. Hen kan flexibelt använda koncepttestning för att utvärdera och vidareutveckla sina idéer. Studeranden kan analysera sekundär och primärdata och kreativt utnyttja resultaten för att skapa ett unikt servicekoncept. Den studerande har utmärkta insikter i marknadsföring och hur olika aktiviteter påverkar kundupplevelsen. Den studerande kan skapa ett fungerande och skalningsbart visuellt enhetligt servicekoncept. Studeranden kan presentera och motivera sina val på ett övertygande sätt.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Visuell slutrapport av konceptet 70 %
Individuella uppgifter 30 %
Aktivitet, närovaro och utvärdering av egen och gruppens inlärning tas i beaktan vid utvärderingen.