Försäljning och marknadsföring 2, 5 op - SAL2VM202
Opintojakson kieli
Tulevat toteutukset
Ei vielä toteutuksia julkaistu.
Käynnissä olevat toteutukset
Ei käynnissä olevia toteutuksia.
Päättyneet toteutukset
Ei päättyneitä toteutuksia.
Osaamistavoitteet
Den här modulen utgör en del av yrkesstudierna på 2. nivån inom Borgå Campus kompetensbaserade läroplan. I modulen utvecklar den studerande sina kunskaper inom följande områden: försäljning, kundupplevelse, marknadsföring, branding, kommunikation, multikanalstrategi, utnyttjande av digitala verktyg samt informera, kommunicera och påverka människor med hjälp av visuella medier. Modulens innehåll förverkligas inom ramen för terminsprojekten och stöder evenemangs- eller försäljningsprojektet.
Sisältö
Teorier, modeller och verktyg för försäljning och marknadsföring (3. och 4. terminen)
Kundrelationer, kundkategorisering och –lönsamhet (3. terminen)
Marknadskommunikation och branding (3. och 4. terminen)
Försäljning och marknadsföring på nätet, multikanalstrategi (3. och 4. terminen)
Visuell kommunikation och grafisk design
Försäljnings- och marknadsföringsanalyser (3. och 4. terminen)
Avtals- och marknadsföringslag, integritetsskyddslag (3. terminen)
Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen
Närundervisning inklusive inlärningsuppgifter, projektarbete, självständigt arbete samt eventuell tentamen
b) Godkännande av kunskaper som visats på annat sätt (opinnollistaminen / Work & Study), om den studerande lyckas lära sig studiehelhetens innehåll på sin arbetsplats/i sin hobby. Tilläggsinformation fås av studiehandledaren eller ansvarsläraren.
c) Identifiering och tillgodoräknande (på finska näyttö, om den studerande behärskar studiehelhetens innehåll). Tilläggsinformation fås av studiehandledaren eller ansvarsläraren.
I modulen ingår även en obligatorisk utvärdering av egen inlärning.
Oppimateriaalit
Facklitteratur, också e-böcker och online artiklar
Bloggar om ämnet samt andra nätsidor av god kvalitet
Handledarens eget material
Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
Den här modulen utgör en del av yrkesstudierna på 2. nivån inom Borgå Campus kompetensbaserade läroplan.
Arviointikriteerit
Arviointikriteeri - arvosana 1
Den studerande kan namnge några grundbegrepp inom försäljning och marknadsföring och kan delvis tillämpa dessa. Han/hon kan fungera i projekt som en del av gruppen. Den studerande klarar av att identifiera kundernas behov och målen med försäljningen och marknadsföringen endast om han/hon får hjälp av andra. Han/hon behöver hjälp med att planera, designa och realisera visuell kommunikation. Han/hon utför uppgifter som anförtrotts honom/henne som en del av den övriga gruppen. Den studerande har svårt att utvärdera marknadsförings- och försäljningsresultaten.
Arviointikriteeri - arvosana 3
Den studerande behärskar en del av marknadsföringsbegreppen. Han/hon förstår i viss mån olika kommunikationsstilar och kan välja lämpliga kommunikationskanaler. Den studerande kan fungera som en del av ett större nätverk och klarar av att skapa marknadsföringsplaner i samarbete med andra aktörer. Han/Hon kan planera, designa, realisera, analysera och utvärdera visuell kommunikation i olika sammanhang, Han/hon deltar ganska aktivt i projektgruppens verksamhet och kan också agera självständigt i olika skeden av processen. Den studerande klarar av att skapa grundläggande innehåll åt utvalda målgrupper. Han/hon kan analysera marknadskommunikationens effekter med hjälp av lämpliga verktyg.
Arviointikriteeri - arvosana 5
Den studerande behärskar utmärkt begreppen inom marknadskommunikation. Han/hon kan på egen hand göra upp en kommunikationsplan, kan välja lämpliga kanaler inom marknadskommunikation, samt välja lämplig stil. Han/Hon uppvisar ett kreativt och analytiskt förhållningssätt till kommunikation och design av visuella medier. Den studerande deltar aktivt i gruppens arbete och i den kreativa processen, kan agera självständigt, samt stöder vid behov andra i gruppen. Han/hon kan skapa intressant och meningsfullt innehåll åt målgruppen. Den studerande har ypperliga färdigheter i att analysera och tolka effekterna och resultaten av marknadskommunikationen.