Moduulissa kehitetään seuraavia osaamisalueita: viestintä- ja argumentaatio-osaaminen, analyyttinen ajattelu, arvon luonti ja asiakaskokemuksen hallinta. Moduulin sisällöt toteutetaan lukukausiprojekteissa ja tukevat tapahtuma- tai myyntiprojektia.
Sisältö
• Sisältömarkkinointi
• Brändit markkinoinnissa
• Myynnin ja markkinoinnin analysointi, budjetointi ja seuranta
Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen
a) Lähiopetukseen perustuvassa toteutuksessa oppimistavat ovat:
- lähiopetus (luennointi, ryhmätehtävät tunnilla, keskustelut, projektitöiden esitykset)
- itsenäinen opiskelu (esim. tiedonhaku sekä sertifikaatin suorittamiseen ja tenttiin valmistautuminen)
- projektityö brändianalyysin tai muun markkinointiviestintään kuuluvan teeman muodossa (yksilötyö)
- käytännön markkinointitoimenpiteisiin liittyvä sisällöntuotanto (ryhmätyö)
b) Suunnitelmaan pohjautuva omassa työssä oppiminen eli opinnollistaminen, mikäli opiskelija pystyy oppimaan opintojakson sisällöt työssään/harrastuksessaan. Lisätietoja opinto-ohjaajalta tai vastuuopettajalta.
c) Näyttö (jos opiskelija hallitsee jo opintojakson sisällöt). Lisätietoja opinto-ohjaajalta tai vastuuopettajalta.
Oppimateriaalit
Aiheeseen liittyvä kirjallisuus, myös e-kirjat ja online artikkelit
Online -tutoriaalit
Toimialaan liittyvät raportit ja tilastot
Sosiaalisen median kanavat
Ohjaajan omat materiaalit
Lisätiedot
Ohjaajat: Annika Konttinen ja Anu Seppänen
Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
Tämä moduuli on osa ammattiopintoja Porvoo Campuksen osaamisperusteisessa opetussuunnitelmassa.
Arviointikriteerit
Arviointikriteeri - arvosana 1
Opiskelija osaa mainita muutamia markkinointiviestinnän peruskäsitteitä ja osaa osittain soveltaa niitä. Hän pystyy tunnistamaan kohderyhmän tarpeita ja markkinointiviestinnän tavoitteita vain muiden avustamana. Opiskelija tarvitsee apua projektiin liittyvien markkinointiviestinnän kanavien valinnassa ja markkinointiin liittyvän sisällön tuotannossa. Hän osaa heikosti arvioida markkinointiviestinnän tuloksia. Opiskelija suorittaa hänelle annettuja tehtäviä osana muuta ryhmää.
Arviointikriteeri - arvosana 3
Opiskelijalla on melko hyvä käsitys markkinointiviestintään liittyvistä käsitteistä ja ilmiöistä. Hän pystyy tunnistamaan ja kuvailemaan kohderyhmän tarpeita ja markkinointiviestinnän tavoitteita jossain määrin. Opiskelija osaa valita projektiin soveltuvat markkinointiviestinnän kanavat ja ymmärtää markkinointiin liittyvän sisällöntuotannon perusperiaatteet. Hän osaa analysoida markkinointiviestinnän vaikutuksia soveltuvilla työkaluilla. Hän osallistuu melko aktiivisesti projektiryhmän toimintaan ja osaa toimia myös itsenäisesti prosessin eri vaiheissa.
Arviointikriteeri - arvosana 5
Opiskelijalla on erittäin hyvä käsitys markkinointiviestintään liittyvistä käsitteistä ja ilmiöistä. Hän pystyy analysoimaan ja arvioimaan kohderyhmän tarpeita ja markkinointiviestinnän tavoitteita ammattimaisesti. Opiskelija osaa valita projektin kannalta tarkoituksenmukaisimmat markkinointiviestinnän kanavat ja tuottaa mielekästä ja kohderyhmälle merkityksellistä sisältöä niihin. Hän kykenee analysoimaan ja arvioimaan markkinointiviestinnän vaikutuksia soveltuvilla työkaluilla. Opiskelija osallistuu proaktiivisesti ryhmän työskentelyyn, osaa toimia itsenäisesti ja tarvittaessa hän tukee muuta ryhmää.