B to B -myynti, asiakkaan kohtaaminen ja neuvottelutaidot, asiakkaan ostokäyttäytyminen, asiakaskokemus, monikanavaosaaminen, markkinointi ja brändien kehittäminen ja johtaminen sekä viestintä. Juridiikan osuudessa sopimus- ja markkinointioikeus.
Sisältö
Myynnin ja markkinoinnin prosessit
Asiakkaan kohtaaminen ja neuvottelutaidot
Asiakkuudet, monikanavaosaaminen, kannattavuus
Asiakkaan ostokäyttäytyminen ja asiakaskokemus
Brändien kehittäminen ja johtaminen
Markkinointiviestintä
Myyntityö ja markkinointi verkossa (mahdolliset sertifikaatit)
Myynnin ja markkinoinnin tavoitteet, budjetointi ja seuranta
Myynnin ja markkinoinnin analyysit ja työkalut (mahdolliset sertifikaatit)
Sopimus- ja markkinointioikeus, tietosuoja-asetus
Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen
a) Lähiopetukseen perustuvassa toteutuksessa oppimistavat ovat:
- lähiopetus (luennointi, ryhmätehtävät tunnilla, keskustelut, projektitöiden esitykset)
- itsenäinen opiskelu (esim. tiedonhaku ja tenttiin valmistautuminen)
- projektityö markkinointisuunnitelman tai muun vastaavan muodossa (ryhmätyö)
- käytännön markkinointitoimenpiteisiin liittyvä sisällöntuotanto (ryhmätyö)
b) Suunnitelmaan pohjautuva omassa työssä oppiminen eli opinnollistaminen, mikäli opiskelija pystyy oppimaan opintojakson sisällöt työssään/harrastuksessaan. Lisätietoja opinto-ohjaajalta tai vastuuopettajalta.
c) Näyttö (jos opiskelija hallitsee jo opintojakson sisällöt). Lisätietoja opinto-ohjaajalta tai vastuuopettajalta.
Oppimateriaalit
Aiheeseen liittyvä kirjallisuus, myös e-kirjat ja online artikkelit
Aiheeseen liittyvät blogit ja muut laadukkaat online sivustot
Ohjaajan omat materiaalit
Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
Tämä moduuli on osa Porvoo Campuksen osaamisperustaista opetussuunnitelmaa. Moduulin sisällöt toteutetaan lukukausiprojekteissa. Ajoitus: 3. lukukausi
Arviointikriteerit
Arviointikriteeri - arvosana 1
Opiskelija tuntee joitakin myynnin ja markkinoinnin keskeiset käsitteitä ja prosesseja. Hän pystyy kohtaamaan asiakkaan myyntitilanteessa, mutta tarvitsee vielä tukea neuvottelutaidoissa. Opiskelija tunnistaa asiakkaan ostokäyttäytymiseen ja asiakaskokemukseen vaikuttavia tekijöitä vähäisessä määrin. Hän osaa nimetä joitakin asiakasryhmiä ja hyödyntää eri markkinointikanavia ohjatusti.
Opiskelijalla on peruskäsitys brändin kehittämisen ja markkinointiviestinnän merkityksestä kysynnän luomisessa. Hän osaa jonkin verran kuvailla verkossa tapahtuvaa myyntiä ja markkinointia. Opiskelija osaa asettaa myynnille ja markkinoinnille tavoitteita ohjatusti ja seurata toimenpiteiden onnistumista annettujen mittareiden avulla. Hän tunnistaa joitakin myyntiin ja markkinointiin liittyviä perusanalyyseja ja –työkaluja.
Opiskelija tuntee sopimus- ja markkinointijuridiikan keskeiset käsitteet, mutta ei osaa niitä käyttää oma-aloitteisesti oikeissa yhteyksissä. Opiskelijalla on perustiedot kuluttajansuojalaista ja markkinoinnin perussäännöistä. Hänellä on jotain tietoa sopimusoikeudesta, mutta tiedon soveltaminen on heikkoa. Hän tietää mikä on tietosuoja-asetus.
Opiskelija osallistuu melko passiivisesti ryhmän työskentelyyn ja luovaan prosessiin ja tarvitsee tukea muilta.
Arviointikriteeri - arvosana 3
Opiskelija tuntee myynnin ja markkinoinnin keskeiset käsitteet ja prosessit melko hyvin. Hän pystyy kohtaamaan asiakkaan ja neuvottelemaan myyntitilanteessa kohtuullisen itsenäisesti. Opiskelija tunnistaa joitakin asiakkaan ostokäyttäytymiseen ja asiakaskokemukseen vaikuttavia tekijöitä. Hän osaa nimetä erilaisia asiakkuuksia ja jossain määrin hyödyntää eri markkinointikanavia kohderyhmä ja kannattavuus huomioiden.
Opiskelija ymmärtää brändin kehittämisen ja markkinointiviestinnän merkityksen kysynnän luomisessa ja imagon rakentamisessa melko hyvin. Hänellä on verrattain hyvä käsitys verkossa tapahtuvasta myynnistä ja markkinoinnista. Opiskelija osaa asettaa myynnille ja markkinoinnille melko täsmällisiä, relevantteja tavoitteita ja seurata toimenpiteiden onnistumista annettujen mittareiden avulla. Hän tuntee myyntiin ja markkinointiin liittyvät perusanalyysit ja –työkalut jokseenkin hyvin ja osaa valita niistä sopivimmat käsillä olevaa tehtävää varten.
Opiskelija käyttää yleisimpiä sopimus- ja markkinointioikeuden termejä oikein ja oikeissa asiayhteyksissä. Hän tuntee kuluttajansuojalain ja markkinoinnin perussäännöt siten, että pystyy soveltamaan niitä tavanomaisiin tilanteisiin. Opiskelijalla on hyvät tiedot sopimusoikeudesta, ja hän pystyy myös laatimaan yksinkertaisia sopimuksia ja arvioimaan sopimusten sisältöä. Hän osaa nimetä vaikutuksia, joita tietosuoja-asetuksella on erityisesti markkinoinnissa.
Opiskelija osallistuu melko aktiivisesti ryhmän työskentelyyn ja luovaan prosessiin ja osaa toimia itsenäisesti.
Arviointikriteeri - arvosana 5
Opiskelija tuntee myynnin ja markkinoinnin keskeiset käsitteet ja prosessit erinomaisesti. Hän pystyy kohtaamaan asiakkaan ja neuvottelemaan myyntitilanteessa itsenäisesti. Opiskelija tunnistaa asiakkaan ostokäyttäytymiseen ja asiakaskokemukseen vaikuttavat tekijät erittäin hyvin. Hän osaa nimetä erilaisia asiakkuuksia ja hyödyntää eri markkinointikanavia kohderyhmä ja kannattavuus huomioiden.
Opiskelija ymmärtää brändin kehittämisen ja markkinointiviestinnän merkityksen kysynnän luomisessa ja imagon rakentamisessa hyvin. Hänellä on erittäin hyvä käsitys verkossa tapahtuvasta myynnistä ja markkinoinnista. Opiskelija osaa asettaa myynnille ja markkinoinnille täsmällisiä, relevantteja ja mitattavia tavoitteita ja seurata toimenpiteiden onnistumista budjetoinnin ja valittujen mittareiden avulla. Hän tuntee myyntiin ja markkinointiin liittyvät perusanalyysit ja –työkalut hyvin ja osaa valita niistä sopivimmat käsillä olevaa tehtävää varten.
Opiskelija käyttää opinnoissa läpikäytyjä sopimus- ja markkinointioikeuden termejä luontevasti ja oikeissa yhteyksissä. Hän osaa ratkaista kuluttajansuojalain ja markkinoinnin juridisia ongelmia soveltaen lainsääntöä. Opiskelijalla on erinomaiset tiedot sopimusoikeudesta, hän osaa laatia toimivia sopimuksia ja arvioida kriittisesti sopimusten sisältöä. Hän osaa ehdottaa tietosuoja-asetuksen aiheuttamia toimintatarpeita organisaation toimintaan.
Opiskelija osallistuu aktiivisesti ryhmän työskentelyyn ja luovaan prosessiin, osaa toimia itsenäisesti ja tarvittaessa hän tukee muuta ryhmää.