Modulen utgör en del av grundstudierna inom Borgå Campus kunskapsbaserade läroplan. I modulen utvecklas bl.a. följande kunskapsområden: kundkännedom och kundbetjäning, kundanskaffning och hantering av kundrelationer, kundrelationens livscykel, kundanalys, förståelse av kunderfarenhet, kommunikation och argumentering, aktivt lyssnande och kundcentrerad kommunikation. Den här modulen har parallella moduler med liknande kunskapsmål, dock med den skillnaden att dessa moduler beaktar egna branschspecifika särdrag. Modulen inriktar sig speciellt på visuell marknadsföring och grafisk design och hur visuella element kan stöda försäljningen.
Närundervisning inklusive inlärningsuppgifter, projektarbete, självständigt arbete samt eventuell tentamen
b) Godkännande av kunskaper som visats på annat sätt (opinnollistaminen / Work & Study), om den studerande lyckas lära sig studiehelhetens innehåll på sin arbetsplats/i sin hobby. Tilläggsinformation fås av studiehandledaren eller ansvarsläraren.
c) Identifiering och tillgodoräknande (på finska näyttö, om den studerande behärskar studiehelhetens innehåll). Tilläggsinformation fås av studiehandledaren eller ansvarsläraren.
I modulen ingår även en obligatorisk utvärdering av egen inlärning.
Oppimateriaalit
Litteratur som berör ämnet (också E-böcker och artiklar på nätet)
Online tutorialer
Företagens Internet-sidor
Rapporter och statistik som berör branschen
Annat material som berör ämnet
Sociala mediekanaler
Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
Inga krav på utgångsnivå finns i modulen. Modulen är kopplad till alla moduler på nivå 1. Modulens innehåll genomförs i terminsprojekten.
Arviointikriteerit
Arviointikriteeri - arvosana 1
Den studerande förstår betydelsen av kundanskaffning och skötsel av kundrelationer, men att självständigt utnyttja undersöknings- och utvecklingsmetoder är ännu utmanande. Han/hon har svårigheter att identifiera olika kundtyper och att anpassa sin egen kommunikationsstil till dessa. Han/hon kan utnyttja olika metoder och kanaler för försäljning och marknadskommunikation enbart med andras stöd. Han/hon beaktar endast i liten mån kundernas behov, köpprocessen och kunderfarenheten. Den studerande känner till de grundläggande principerna för layout och grafisk design och kan med hjälp använda digitala verktyg för att utarbeta och presentera designförslag. Den studerandes roll i projektplaneringen, genomförandet och utvärderingen är liten. Han/hon behöver mycket handledning och stöd av andra studeranden.
Arviointikriteeri - arvosana 3
Den studerande förstår betydelsen av kundanskaffning och skötsel av kundrelationer samt kan när han/hon undersöker dessa utnyttja olika undersöknings- och utvecklingsmetoder. Han/hon kan identifiera olika kundtyper och anpassa sin kommunikationsstil allt efter behov. Han/hon kan delvis utnyttja olika metoder och kanaler för försäljning och marknadskommunikation. Han/hon beaktar kundernas behov och kan i viss mån sätta sig in i köpprocessen och de olika skedena i kunderfarenheten. Den studerande har tillägnat sig ett kundcentrerat tankesätt. Den studerande känner till de grundläggande principerna för layout och design. Den studerande förstår de grundläggande principerna för layout och grafisk design och kan använda digitala verktyg för att utarbeta och presentera designförslag. Han/hon deltar i projektplanering, genomförande och utvärdering. Han/hon kommer med egna initiativ och kan utnyttja handledning.
Arviointikriteeri - arvosana 5
Den studerande förstår hur kundanskaffning går till och hur kundrelationer uppehålls, och kan utnyttja undersöknings och utvecklingsmetoder för ändamålet. Han/hon kan identifiera olika kundtyper och anpassa sin kommunikationsstil allt efter behov. Han/hon kan ta kundernas behov i beaktande och visar detta genom sitt eget ypperliga agerande i olika faser av köpprocessen och kunderfarenhetens. Han/hon kan utnyttja olika metoder och kanaler för försäljning och marknadskommunikation. Den studerandes agerande är kundcentrerat och han/hon uppvisar ett beaktansvärt intresse för kunden. Den studerande känner till de grundläggande principerna för layout och grafisk design och kan självständig använda digitala verktyg för att utarbeta och presentera designförslag. Den studerande deltar aktivt i projektplaneringen, genomförandet och utvärderingen, och bidrar till att gruppen uppnår sina mål.