Työvälineet myynnin ja palvelun ympäristössä, 5 op - SAL1TN001
Opintojakson kieli
Suomi
Tulevat toteutukset
Ei vielä toteutuksia julkaistu.
Käynnissä olevat toteutukset
Ei käynnissä olevia toteutuksia.
Päättyneet toteutukset
Ei päättyneitä toteutuksia.
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- osaa käyttää työvälineohjelmistoja tehokkaasti sekä työssä että opiskelussa
- hallitsee nykyaikaisen myynnin käsitteen ja tuntee IT-asiantuntijan roolin myynnissä
- osaa perustella IT-ratkaisujen asiakashyötyjä
- osaa tehdä tarvekartoituksen
- osaa käyttää työvälineohjelmistoja myyntiprosessin tukena, esimerkiksi
laatia markkinointimateriaalia ja esityksiä asiakaskohtaamisiin
Sisältö
Myynti ja palvelu (2op)
- Mitä on nykyaikainen myynti
- Myyntitoiminto ja -prosessi
- IT-asiantuntija asiakasrajapinnassa
- Asiakasymmärrys
- Tarvekartoitus
- Arvoehdotus
- O-E-H-analyysi (Ominaisuudet – edut – hyödyt)
- Myynnin kirjalliset ja suulliset esitykset: Esiintymistaidot, esityksen laatiminen, palvelukuvaus
Viestinnän työvälineet (3op)
Tekstinkäsittelyn perusteet:
- oma mallipohja ja tyylit
- erilaiset ylä- ja alatunnisteet
- myynnin asiakirjat
- joukkokirje
- raportit (osanvaihto, sis.luettelo)
Aiemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen on prosessi, jossa arvioidaan aikaisemmin hankittua osaamista suhteessa suoritettavaan opintojaksoon. Aiemmin hankittu osaaminen voi perustua aikaisempaan opiskeluun tai alan työkokemukseen. Opiskelijan halutessa suorittaa opintojakso AHOT-menettelyä käyttäen tulee opiskelijan ilmoittautua normaalisti opintojaksolle ja ottaa yhteyttä opintojakson opettajaan AHOT-menettelyn käynnistämiseksi.
Oppimateriaalit
Opettajan jakama ja ilmoittama materiaali
Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
Opintojaksolla ei ole lähtötasovaatimuksia.
Arviointikriteerit
Arviointikriteeri - arvosana 1
Opiskelija
- osaa joltain osin kuvata myyntitoiminnon ja –prosessin sekä IT-asiantuntijan roolin myynnissä
- kykenee joiltain osin huomioimaan asiakasnäkökulman palveluiden tarjoamisessa
- osaa erottaa ratkaisun ominaisuudet ja hyödyt
- tuntee aihealueeseen liittyvät keskeiset käsitteet
- tuntee keskeisten työvälineiden periaatteet
- käyttää työvälineitä ohjauksen avulla
Arviointikriteeri - arvosana 3
Opiskelija
- osaa kuvata myyntitoiminnon ja -prosessin sekä IT-asiantuntijan roolin myynnissä
- kykenee huomioimaan hyvin asiakasnäkökulman palveluiden tarjoamisessa
- tuntee arvontuotantoon liittyviä käsitteitä
- osaa perustella IT-ratkaisun hyötyjä
- käyttää joustavasti ja tehokkaasti keskeisiä työvälineitä
- on aktiivisesti kiinnostunut
Arviointikriteeri - arvosana 5
Opiskelija
- osaa kuvata erittäin hyvin myyntitoiminnon ja -prosessin sekä IT-asiantuntijan roolin myynnissä
- osaa aktiivisesti ehdottaa ratkaisuja asiakkaan tarpeisiin hyödyntäen asiakasymmärrystä ja asiakkaan arvontuotantoa
- osaa perustella IT-ratkaisun asiakashyötyjä erinomaisesti
- hallitsee erinomaisesti aihealueen tehtävät
- käyttää ammattimaisesti ja itsenäisesti keskeisiä työvälineitä.
- etsii aktiivisesti lisää tietoa ja pyrkii kehittämään omaa ammattiosaamistaan opintojakson aikana