Moduuli on osa Porvoo Campuksen osaamisperusteisen opetussuunnitelman perusopintoja, ja siinä kehitetään mm. seuraavia osaamisalueita: asiakasosaaminen ja palvelu, asiakashankinta ja asiakassuhteen vaaliminen, asiakkuuden elinkaari, asiakasanalyysi, asiakaskokemuksen ymmärtäminen, vastuullisuus, viestintä- ja argumentointiosaaminen, aktiivinen kuuntelu ja asiakaskeskeinen viestintä. Osa sisällöstä suoritetaan englanniksi.
Sisältö
Myynti- ja markkinointiviestintä
Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen
Kaikki moduulin kompetenssit saavutetaan moduulien yhteisissä toteutuksissa. Toteutuksissa käytetään esim. seuraavia oppimistapoja:
Tutkiva ja kehittävä oppiminen
Vertaisoppiminen
Turoriaalit
Väittelyt
Yritysvierailut
Lähiopetus (luennot, workshopit)
Itsenäinen ja ohjattu ryhmätyöskentely
Itsearviointi
Jos opiskelija on saavuttanut vaadittavan osaamisen esimerkiksi aikaisemmissa työtehtävissä, harrastuksissa tai muissa opinnoissa, hän voi osoittaa osaamisensa ja edetä opinnoissa ripeämmin. Katso lisätiedot ja ohjeet aiemmin hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta (AHOT) MyNetistä tai www-sivuilta.
Oppimateriaalit
Aiheeseen liittyvä kirjallisuus (myös E-kirjat ja online-artikkelit)
Verkkotutoriaalit
Yritysten Internet-sivut
Toimialaan liittyvät raportit ja tilastot
Muu aiheeseen liittyvä materiaali
Sosiaalisen median kanavat
Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
Moduulilla ei ole lähtötasovaatimuksia. Moduuli on sidoksissa kaikkiin 1. tason moduuleihin. Moduulin sisällöt toteutetaan lukukausiprojekteissa.
Tällä moduulilla on rinnakkaismoduuleja, joissa on samat osaamistavoitteet mutta joissa huomioidaan toimialakohtaiset erityispiirteet.
Arviointikriteerit
Arviointikriteeri - arvosana 1
Arvosana 1
Opiskelija ymmärtää asiakashankinnan ja -suhteen hoitamisen merkityksen, mutta tutkimus- ja kehittämismenetelmien itsenäinen hyödyntäminen on vielä haastavaa. Opiskelijalla on vaikeuksia tunnistaa erilaisia asiakastyyppejä ja mukauttaa viestintätyyliä niiden mukaan. Hän pystyy hyödyntämään myynnin sekä markkinointiviestinnän eri keinoja ja kanavia vain muiden avustuksella. Hän huomioi asiakkaiden tarpeita, ostoprosessia ja asiakaskokemusta vain vähän. Opiskelija osallistuu projektin suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin pienellä panostuksella. Hän tarvitsee runsaasti ohjausta ja toisten opiskelijoiden tukea.
Arviointikriteeri - arvosana 3
Arvosana 3
Opiskelija ymmärtää asiakashankinnan ja -suhteen hoitamisen merkityksen sekä osaa hyödyntää tutkimus- ja kehittämismenetelmiä näitä tutkiessaan. Opiskelija osaa tunnistaa erilaisia asiakastyyppejä ja mukauttaa viestintätyyliä niiden mukaan. Hän osaa jonkin verran hyödyntää myynnin sekä markkinointiviestinnän eri keinoja ja kanavia. Hän huomioi asiakkaiden tarpeita ja panostaa jossain määrin ostoprosessin ja asiakaskokemuksen eri vaiheisiin. Opiskelija on omaksunut asiakaskeskeisen ajattelutavan. Hän osallistuu projektin suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin omatoimisesti ja ohjausta hyödyntäen.
Arviointikriteeri - arvosana 5
Arvosana 5
Opiskelija ymmärtää, miten uusia asiakkaita hankitaan ja miten asiakassuhteita ylläpidetään. Hän osaa hyödyntää tutkimus- ja kehittämismenetelmiä näitä tutkiessaan. Opiskelija osaa tunnistaa erilaisia asiakastyyppejä ja mukauttaa viestintätyyliä niiden mukaan. Hän osaa huomioida asiakkaiden tarpeita ja osoittaa sen erinomaisella panostuksellaan ostoprosessin ja asiakaskokemuksen eri vaiheisiin. Hän osaa hyödyntää myynnin sekä markkinointiviestinnän eri keinoja ja kanavia. Opiskelijan toiminta on asiakaskeskeistä ja hän osoittaa toiminnallaan erityistä kiinnostusta asiakasta kohtaan. Opiskelija osallistuu projektin suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin aktiivisesti sekä edesauttaa ryhmän pääsyä tavoitteisiinsa.