Moduuli on osa Porvoo Campuksen osaamisperusteisen opetussuunnitelman perusopintoja, ja siinä kehitetään mm. seuraavia osaamisalueita: asiakasosaaminen ja palvelu, asiakashankinta ja asiakassuhteen vaaliminen, asiakkuuden elinkaari, asiakasanalyysi, asiakaskokemuksen ymmärtäminen, vastuullisuss, viestintä- ja argumentointiosaaminen, aktiivinen kuuntelu ja asiakaskeskeinen viestintä. Osa sisällöstä suoritetaan englanniksi.Tällä moduulilla on rinnakkaismoduuleja, joissa on samat osaamistavoitteet mutta joissa huomioidaan toimialakohtaiset erityispiirteet.
Kaikki moduulin kompetenssit saavutetaan moduulien yhteisissä toteutuksissa. Toteutusvaihtoehtoina
a) Lähiopetustoteutus, johon liittyy oppimistehtäviä, projektityöskentelyä, itsenäistä työskentelyä sekä mahdollinen tentti
b) Suunnitelmaan pohjautuva omassa työssä oppiminen eli opinnollistaminen, mikäli opiskelija pystyy oppimaan opintojakson sisällöt työssään/harrastuksessaan. Lisätietoja opinto-ohjaajalta tai vastuuopettajalta.
c) Näyttö (jos opiskelija hallitsee jo opintojakson sisällöt). Lisätietoja opinto-ohjaajalta tai vastuuopettajalta.
Moduuliin sisältyy myös pakollisena oman oppimisen arviointi.
Oppimateriaalit
Aiheeseen liittyvä kirjallisuus (myös E-kirjat ja online-artikkelit)
Verkkotutoriaalit
Yritysten Internet-sivut
Toimialaan liittyvät raportit ja tilastot
Muu aiheeseen liittyvä materiaali
Sosiaalisen median kanavat
Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
Moduulilla ei ole lähtötasovaatimuksia. Moduuli on sidoksissa kaikkiin 1. tason moduuleihin. Tämä ensimmäisen lukukauden moduuli on ensimmäinen osa toista samannimistä moduulia. Toinen osa suoritetaan lukukaudella 2. Moduulin sisällöt toteutetaan lukukausiprojekteissa.
Arviointikriteerit
Arviointikriteeri - arvosana 1
Opiskelija ymmärtää asiakashankinnan ja -suhteen hoitamisen merkityksen, mutta tutkimus- ja kehittämismenetelmien itsenäinen hyödyntäminen on vielä haastavaa. Opiskelijalla on vaikeuksia tunnistaa erilaisia asiakastyyppejä ja mukauttaa viestintätyyliä niiden mukaan. Hän pystyy hyödyntämään myynnin sekä markkinointiviestinnän eri keinoja ja kanavia vain muiden avustuksella. Hän huomioi asiakkaiden tarpeita, ostoprosessia ja asiakaskokemusta vain vähän. Opiskelija osallistuu projektin suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin pienellä panostuksella. Hän tarvitsee runsaasti ohjausta ja toisten opiskelijoiden tukea.
Arviointikriteeri - arvosana 3
Opiskelija ymmärtää asiakashankinnan ja -suhteen hoitamisen merkityksen sekä osaa hyödyntää tutkimus- ja kehittämismenetelmiä näitä tutkiessaan. Opiskelija osaa tunnistaa erilaisia asiakastyyppejä ja mukauttaa viestintätyyliä niiden mukaan. Hän osaa jonkin verran hyödyntää myynnin sekä markkinointiviestinnän eri keinoja ja kanavia. Hän huomioi asiakkaiden tarpeita ja panostaa jossain määrin ostoprosessin ja asiakaskokemuksen eri vaiheisiin. Opiskelija on omaksunut asiakaskeskeisen ajattelutavan. Hän osallistuu projektin suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin omatoimisesti ja ohjausta hyödyntäen.
Arviointikriteeri - arvosana 5
Opiskelija ymmärtää, miten uusia asiakkaita hankitaan ja miten asiakassuhteita ylläpidetään. Hän osaa hyödyntää tutkimus- ja kehittämismenetelmiä näitä tutkiessaan. Opiskelija osaa tunnistaa erilaisia asiakastyyppejä ja mukauttaa viestintätyyliä niiden mukaan. Hän osaa huomioida asiakkaiden tarpeita ja osoittaa sen erinomaisella panostuksellaan ostoprosessin ja asiakaskokemuksen eri vaiheisiin. Hän osaa hyödyntää myynnin sekä markkinointiviestinnän eri keinoja ja kanavia. Opiskelijan toiminta on asiakaskeskeistä ja hän osoittaa toiminnallaan erityistä kiinnostusta asiakasta kohtaan. Opiskelija osallistuu projektin suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin aktiivisesti sekä edesauttaa ryhmän pääsyä tavoitteisiinsa.