Moduuli on osa Porvoo Campuksen osaamisperusteisen opetussuunnitelman perusopintoja, ja siinä kehitetään mm. seuraavia osaamisalueita: asiakasosaaminen ja palvelu, asiakashankinta ja asiakassuhteen vaaliminen, asiakkuuden elinkaari, asiakasanalyysi, asiakaskokemuksen ymmärtäminen, viestintä- ja argumentointiosaaminen, aktiivinen kuuntelu ja asiakaskeskeinen viestintä. Osaamistavoitteet on määritelty tarkemmin arviointikriteerien yhteydessä (ks. alla).
Sisältö
Asiakaskokemus, asiakaspolku
Markkinointiviestinnän muodot
Markkinointiviestinnän suunnittelu
Sisältömarkkinointi
Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen
a) Lähiopetukseen perustuvassa toteutuksessa oppimistavat ovat:
- lähiopetus (luennointi, ryhmätehtävät tunnilla, keskustelut, projektitöiden esitykset)
- itsenäinen opiskelu (esim. tiedonhaku ja tenttiin valmistautuminen)
- projektityö markkinointisuunnitelman tai muun vastaavan muodossa (ryhmätyö)
- käytännön markkinointitoimenpiteisiin liittyvä sisällöntuotanto (ryhmätyö)
b) Suunnitelmaan pohjautuva omassa työssä oppiminen eli opinnollistaminen, mikäli opiskelija pystyy oppimaan opintojakson sisällöt työssään/harrastuksessaan. Lisätietoja opinto-ohjaajalta tai vastuuopettajalta.
c) Näyttö (jos opiskelija hallitsee jo opintojakson sisällöt). Lisätietoja opinto-ohjaajalta tai vastuuopettajalta.
Oppimateriaalit
Aiheeseen liittyvä kirjallisuus (myös E-kirjat ja online-artikkelit)
Verkkotutoriaalit
Toimialaan liittyvät raportit ja tilastot
Yritysten verkkosivut
Sosiaalisen median kanavat
Muu aiheeseen liittyvä materiaali
Lisätiedot
-
Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
Moduulilla ei ole lähtötasovaatimuksia.
Arviointikriteerit
Arviointikriteeri - arvosana 1
Opiskelija osaa mainita muutamia markkinointiviestinnän peruskäsitteitä ja osaa osittain soveltaa niitä. Hän pystyy tunnistamaan kohderyhmän tarpeita ja markkinointiviestinnän tavoitteita vain muiden avustamana. Opiskelija tarvitsee apua projektiin liittyvien markkinointiviestinnän kanavien valinnassa ja markkinointiin liittyvän sisällön suunnittelussa ja tuotannossa. Hän osaa heikosti arvioida markkinointiviestinnän tuloksia. Opiskelija suorittaa hänelle annettuja tehtäviä osana muuta ryhmää.
Arviointikriteeri - arvosana 3
Opiskelijalla on melko hyvä käsitys markkinointiviestintään liittyvistä käsitteistä ja ilmiöistä. Hän pystyy tunnistamaan ja kuvailemaan kohderyhmän tarpeita ja markkinointiviestinnän tavoitteita jossain määrin. Opiskelija osaa valita projektiin soveltuvat markkinointiviestinnän kanavat ja ymmärtää markkinointiin liittyvän sisällöntuotannon suunnitteluperiaatteet. Hän osaa analysoida markkinointiviestinnän vaikutuksia soveltuvilla työkaluilla. Opiskelija suorittaa hänelle annettuja tehtäviä osana muuta ryhmää. Hän osallistuu melko aktiivisesti projektiryhmän toimintaan ja osaa toimia myös itsenäisesti prosessin eri vaiheissa.
Arviointikriteeri - arvosana 5
Opiskelijalla on erittäin hyvä käsitys markkinointiviestintään liittyvistä käsitteistä ja ilmiöistä. Hän pystyy analysoimaan ja arvioimaan kohderyhmän tarpeita ja markkinointiviestinnän tavoitteita ammattimaisesti. Opiskelija osaa valita projektin kannalta tarkoituksenmukaisimmat markkinointiviestinnän kanavat ja tuottaa mielekästä ja kohderyhmälle merkityksellistä sisältöä niihin suunnitelmallisesti. Hän kykenee analysoimaan ja arvioimaan markkinointiviestinnän vaikutuksia soveltuvilla työkaluilla. Opiskelija osallistuu aktiivisesti ryhmän työskentelyyn, osaa toimia itsenäisesti ja tarvittaessa hän tukee muuta ryhmää.