Verkkokaupan markkinointi ja alustatalous, 5 op - SAL010AS2A
Opintojakson kieli
Suomi
Opettaja
Marko Mäki
Tulevat toteutukset
Ei vielä toteutuksia julkaistu.
Käynnissä olevat toteutukset
Ei käynnissä olevia toteutuksia.
Päättyneet toteutukset
Ei päättyneitä toteutuksia.
Osaamistavoitteet
Tämän opintojakson suorittanut tai vastaavan osaamisen hankkinut opiskelija osaa:
• kuvailla verkkokaupan markkinointiprosessin osa-alueet
• kuvailla kasvuhakuisen (growth hacking) markkinoinnin periaatteet
• tuottaa verkkokaupan markkinoinnin sisältöjä eri kanavissa
• tunnistaa ja arvioida eri markkinointiviestintäkanavien käyttöä verkkokaupan kasvun välineinä
• tunnistaa AI.n mahdollisuudet verkkokauppojen markkinoinnissa
• hyödyntää alustatalouden mahdollisuuksia osana verkkokauppojen liiketoimintamalleja
Sisältö
• Verkkokaupan markkinointiprosessi ja kasvu- ja tulospohjaisen markkinoinnin periaatteet
• Hakukoneet ja liikenteen ohjaaminen verkkokauppaan asiakkaiden tarpeiden perusteella (SEO &SEM)
• Digitaalinen markkinointi osana verkkokauppojen markkinointia
• Muut markkinointikeinot verkkokauppaliikenteen kasvattamiseksi
• Tekoäly (AI) sisältösuunnittelussa ja markkinoinnissa
• Alustatalous osana verkkokaupan monikanavaisia liiketoimintamalleja
Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen
1. Opintojakson toteutustapa/toteutustavat: Lähitoteutus/ Blended/ Virtual
2. Näyttö: Mikäli jo osaat tämän opintojakson sisällöt, voit näyttää osaamisesi. Kysy lisää opintojakson opettajalta.
3. Opinnollistaminen: Mikäli työtehtäväsi liittyvät verkkokaupan markkinointiin, voit suorittaa opintojakson myös Work & Study -tyyppisesti. Lisätiedot opintojakson vetäjältä.
Oppimateriaalit
Ilmoitetaan myöhemmin.
Intro
Verkkokauppa on osa monikanavaista liiketoimintaratkaisua sekä voi toimia myös itsenäisenä liiketoimintamallina. Verkkokaupan eräs menestyksen keskeinen tekijä on liikenteen ohjaaminen verkkokauppaan. Verkkokaupan markkinoinnin eräänä tärkeimpänä tehtävänä on oikeanlaisen liikenteen ohjaaminen kauppaan ja tämän asiakasvirran konvertoitumiseksi myynniksi. Alustatalous on laaja-alainen liiketoimintamalli, joka on muovannut liiketoimintaa useilla toimialoilla. Alustatalous voi tarjota kilpailukykyä edistäviä ratkaisuja useilla toimialoilla.
Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
Opintojakso on osa verkkokaupan opintokokonaisuutta. Opintojakso on valinnainen opintojakso.
Arviointikriteerit
Arviointikriteeri - arvosana 1
• Opiskelija tunnistaa markkinointiprosessin osa-alueita ja tuntee joitain markkinointikeinoja.
• Opiskelija osaa tuottaa joihinkin välineisiin sisältöjä
• Opiskelija tuntee alustatalouden käsitteen
Arviointikriteeri - arvosana 3
• Opiskelija tunnistaa kasvuhakuisen markkinoinnin prosessin
• Opiskelija tuntee keskeiset markkinointikeinot, osaa tuottaa niihin sisältöjä,
• Opiskelija tuntee AI.n mahdollisuuksia verkkokaupan markkinoinnissa
• Opiskelija osaa soveltaa alustatalouden mahdollisuuksia verkkokaupassa
Arviointikriteeri - arvosana 5
• Tuntee hyvin verkkokaupan markkinointiprosessin sekä kasvuhakuisen markkinoinnin periaatteet.
• Opiskelija hallitsee hakukoneoptimoinnin merkityksen liikenteenlähteenä verkkokauppaan.
• Opiskelija osaa tuottaa luovasti ja kokonaisvaltaisesti sisältöjä eri markkinointivälineisiin tavoitelähtöisesti sen eri osa-alueita.
• Tuntee ja osaa soveltaa AI.n mahdollisuuksia verkkokaupan markkinoinnissa ja toiminnassa.
• Tuntee ja osaa soveltaa alustatalouden mahdollisuuksia verkkoliiketoiminnassa.