Diginatiivi - sisällöntuottajana sosiaalisessa mediassa, 3 op - RES8HA002
Opintojakson kieli
Suomi
Tulevat toteutukset
Ei vielä toteutuksia julkaistu.
Käynnissä olevat toteutukset
Ei käynnissä olevia toteutuksia.
Päättyneet toteutukset
Ei päättyneitä toteutuksia.
Osaamistavoitteet
Opiskelija tuntee sosiaalisen median ajankohtaisen tilanteen ja trendit. Opiskelija osaa suunnitella ja tuottaa ammattimaista sisältöä sosiaaliseen mediaan. Opiskelija pystyy analysoimaan niin yksityisten henkilöiden kuin yritysten sometoimintaa, blogeja, ymmärtää ne tekstityyppinä, tiedostaa nettikuvankäsittelyn alkeet sekä tuntee alan terminologiaa.
Opintojaksolla tutustutaan esimerkkien avulla suomalaisiin ja kansainvälisiin blogeihin ja harjoitellaan sisällön tuotantoa sosiaalisen median sovelluksiin (esimerkiksi Instagram, Snapchat, YouTube, Facebook, Twitter, LinkedIn, Pinterest). Lisäksi perehdytään em. sovellusten erityispiirteisiin. Opintojaksolla käsitellään myös some-kampanjoita.
Sisältö
Sisältö
Case: Place to be Haaga – Haaga-Helia ammattikorkeakoulun ainutlaatuinen oppimiskonsepti ja sen hyödyntäminen, sekä Haagan restonomikampuksen tunnettuuden lisääminen.
• Mitä sosiaalisessa mediassa on pinnalla ja mitä asioista pitäisi tietää organisaation someviestinnästä?
• Miten somemarkkinointia suunnitellaan ammattimaisesti, mikä on somesuunnitelma ja somestrategia?
• Miten blogit, videoblogit ja bloggaaminen uudistuvat?
• Mitä uutta on pinnalla Facebookissa?
• Missä Twitterin suosio on ja kannattaako sen käyttö?
• Mitä välineitä pitäisi käyttää live-lähettämiseen – Facebook-live vai kenties YouTube Connect? Entäpä Stories-toiminto? Uusia ideoita live-striimaukseen?
• Kuka käyttää Snapchatia ja kenelle se sopii?
• Missä mennään Instagramissa?
• Mikä merkitys visuaalisuudella on sosiaalisessa mediassa? Miten kuvanmuokkausta ja -käsittelyä voidaan käyttää hyväksi somessa?
Oppimateriaalit
Ilmoitetaan opetuksen yhteydessä
Lisätiedot
Suoritukset 1, 3 tai 6 opintopistettä
1 opintopiste
Osaa tuottaa merkityksellistä sisältöä yhteen valitsemaansa sosiaalisen median kanavaan. Osaa luoda ja luo sisältöä omalle sosiaalisen median tilille. Opiskelija luo suunnitelman teoistaan sosiaalisessa mediassa ja arvioi vähintään kymmenen someteon vaikuttavuutta sekä omaa oppimistaan.
3 opintopistettä
Opiskelija luo suunnitelman teoistaan vähintään yhdessä sosiaalisen median kanavassa. Opiskelija tuottaa merkityksellistä sisältöä 1–2 valitsemaansa sosiaalisen median kanavaan. Opiskelija osaa luoda uuden sisältösivun, jos se on mahdollista kyseisessä mediassa. Erillisille sivuille luodaan sisältöä ja hankitaan seuraajia/tykkääjiä. Opiskelija arvioi, analysoi ja antaa palautetta varjo-opiskelijansa teoista tai muusta materiaalista. Opiskelija luo kuvauksen suunnitelluista teoistaan sosiaalisessa mediassa, arvioi vähintään 20 someteon vaikuttavuutta ja omaa oppimistaan.
6 opintopistettä
Opiskelija luo laajan suunnitelman sosiaalisen median markkinoinnista, noin 10–20 sivua. Suunni-telmassa esitetään perusteet somemarkkinoinnin suunnittelun vaiheista sekä osista, siinä pohditaan online-markkinapaikkaa, kilpailijoiden ja alan yritysten benchmarkkaus on esitetty esimerkiksi taulukkona. Suunnitelma sisältää tavoitteet ja valitut kanavat. Suunnitelmassa on ideoitu myös maksullista somemarkkinointia, esitetty tavoitteita ja laskettu mahdollisia kustannuksia. Opiskelija on tuottanut yli 20 merkityksellistä sisältöä useampaan sosiaalisen median kanavaan. Yhden kanavista on oltava blogi tai vlogi. Opiskelija osaa tarvittaessa luoda uuden sisältösivun, jos se on mahdollista kyseisessä mediassa. Opiskelija arvioi, analysoi ja antaa palautetta varjo-opiskelijansa teoista tai muusta materiaalista. Lisäksi opiskelija arvioi ja analysoi omaa oppimistaan.
Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
Opiskelija hallitsee sosiaalisen median perusteet. Ei varsinaisia sidonnaisuuksia.
Arviointikriteerit
Arviointikriteeri - arvosana 1
6 opintopistettä
Arvosana 1
Opiskelija osaa osin tehdä sosiaalisen median toimintasuunnitelman Place to Be Haagalle ja/tai Haagan restonomikampukselle sekä tuottaa somesisältöä ja toteuttaa toimintasuunnitelmaa. Hän osaa analysoida somesuunnitelmia. Opiskelija hallitsee some-perusteet ja osaa hankkia jonkin verran näkyvyyttä sosiaalisen median kanavissa. Hän arvioi jonkin verran omaa oppimistaan ja osaamistaan.
3 opintopistettä
Arvosana 1
Opiskelija osaa tehdä jonkin verran sosiaalisen median toimintasuunnitelmaa Place to Be Haagalle sekä tuottaa somesisältöä ja toteuttaa toimintasuunnitelmaa osin. Hän analysoi muiden tekemiä suunnitelmia ja toteutuksia sekä osaa antaa palautetta muiden töistä. Opiskelija hallitsee some-perusteet ja osaa hankkia näkyvyyttä sosiaalisen median kanavissa eli hän jättää someen jalanjälkensä. Hän myös arvioi omaa oppimistaan ja osaamistaan
1 opintopiste
Arvosana 1
Opiskelija hallitsee osittain someperusteet ja osaa jonkin verran hankkia Place to be Haagalle ja/tai Haagan restonomikampukselle näkyvyyttä sosiaalisen median kanavissa. Hän myös osaa arvioida omaa oppimistaan ja osaamistaan sekä tekojaan.
Arviointikriteeri - arvosana 3
6 opintopistetta
Arvosana 3
Opiskelija osoittaa osaavansa tehdä sosiaalisen median toimintasuunnitelman Place to Be Haagalle ja/tai Haagan restonomikampukselle sekä tuottaa somesisältöä ja toteuttaa toimintasuunnitelmaa osittain. Hän osoittaa osaavansa analysoida somesuunnitelmia ja toteutuksia sekä osaa antaa palautetta muiden töistä. Opiskelija hallitsee some-perusteet ja osaa hankkia näkyvyyttä sosiaalisen median kanavissa eli hän jättää someen jalanjälkensä. Hän osaa myös arvioida omaa oppimistaan ja osaamistaan.
3opintopistettä
Arvosana 3
Opiskelija osaa tehdä sosiaalisen median toimintasuunnitelmaa Place to Be Haagalle sekä tuottaa somesisältöä ja toteuttaa toimintasuunnitelmaa osin. Hän osaa analysoida muiden tekemiä suunnitelmia ja toteutuksia sekä osaa antaa palautetta muiden töistä hyvin. Opiskelija hallitsee someperusteet ja osaa hankkia näkyvyyttä sosiaalisen median kanavissa eli hän jättää someen jalanjälkensä. Hän osaa myös arvioida omaa oppimistaan ja osaamistaan hyvin.
1 opintopiste
Arvosana 3
Opiskelija hallitsee someperusteet ja osaa hankkia Place to be Haagalle ja/tai Haagan restonomikampukselle näkyvyyttä sosiaalisen median kanavissa. Hän myös osaa arvioida omaa oppimistaan ja osaamistaan sekä tekojaan
jonkin verran.
Arviointikriteeri - arvosana 5
6 opintopistettä
Arvosana 5
Opiskelija osoittaa osaavansa tehdä erinomaisen ja luovan sosiaalisen median toimintasuunnitelman Place to be Haagalle ja/tai Haagan restonomikampukselle sekä tuottaa somesisältöä ja toteuttaa toimintasuunnitelmaa. Hän osoittaa osaavansa analysoida somesuunnitelmia sekä osaa antaa hyvin palautetta muiden töistä. Opiskelija hallitsee someperusteet ja osaa hankkia näkyvyyttä sosiaalisen median kanavissa eli hän jättää someen jalanjälkensä. Hän osaa myös arvioida omaa oppimistaan ja osaamistaan erinomaisesti.
3 opintopistettä
Arvosana 5
Opiskelija osaa tehdä sosiaalisen median toimintasuunnitelman Place to Be Haagalle ja/tai Haagan restonomikampukselle sekä tuottaa somesisältöä ja toteuttaa toimintasuunnitelmaa Hän osaa analysoida muiden tekemiä suunnitelmia ja toteutuksia sekä osaa antaa palautetta muiden töistä. Opiskelija hallitsee someperusteet ja osaa hankkia näkyvyyttä sosiaalisen median kanavissa eli hän jättää someen jalanjälkensä. Hän osaa myös erinomaisesti arvioida omaa oppimistaan ja osaamistaan.
1 opintopiste
Arvosana 5
Opiskelija hallitsee someperusteet ja osaa hankkia Place to be Haagalle ja/tai Haagan restonomikampukselle näkyvyyttä sosiaalisen median kanavissa. Hän myös osaa erinomaisesti arvioida omaa oppimistaan ja osaamistaan sekä tekojaan.