Service design ja tuotekehitys palvelutuotteissa, 10 op - REG3RY003
Opintojakson kieli
Suomi
Opettaja
Tulevat toteutukset
Ei vielä toteutuksia julkaistu.
Käynnissä olevat toteutukset
Ei käynnissä olevia toteutuksia.
Päättyneet toteutukset
Ei päättyneitä toteutuksia.
Osaamistavoitteet
Opiskelija:
tuntee palvelumuotoilun ja asiakaslähtöisen palvelutuotteen kehittämisen keskeiset käsitteet ja konseptit
osaa analysoida toimintaympäristöä ja ennakoida uusia mahdollisuuksia palveluliiketoiminnan kehittämiselle
osaa soveltaa tietoa, malleja ja menetelmiä käytännön palvelutuotteiden ja -konseptien kehittämistyössä.
Sisältö
Opintojaksolla syvennytään palvelutuotteiden ja -konseptien kehittämisen menetelmiin. Käyttäjäkokemuksen tutkimus antaa uudenlaisia lähestymistapoja palveluliiketoiminnan kehitystyöhön, ja muotoiluosaamisen yhdistäminen palveluliiketoimintaan on luonut uuden lähestymistavan, palvelumuotoilun, palveluliiketoiminnan kehittämiseen. Palvelumuotoilulla tarkoitetaan palvelujen innovointia, kehittämistä ja suunnittelua muotoilun menetelmin. Se tarjoaa uudenlaisen lähestymistavan kokemuksen tuotteistamiselle ja palveluympäristön kehittämiselle, ja täydentää perinteisiä palveluiden kehittämisen malleja ja menetelmiä.
Teemat:
asiakaslähtöinen tuotekehitysprosessi
palvelukonseptien mallintaminen, palvelujen kilpailukykytekijät
elämyksen ja käyttäjäkokemuksen mallintaminen
palveluiden tuotekehityksen ja palvelumuotoilun prosessimallit
palveluiden tuotekehityksen ja palvelumuotoilun työvälineet
innovaatiotyöskentely ja sen johtaminen palveluiden tuotekehityksessä
palveluiden profilointi ja erilaistaminen
palveluinnovaation tuotteistaminen, brändääminen ja kaupallistaminen