Psyykkinen valmennus: Suorituskyvyn edistäminen, 5 op - PSY8SL009
Opintojakson kieli
Suomi
Opettaja
Markus Arvaja
Tulevat toteutukset
Ei vielä toteutuksia julkaistu.
Käynnissä olevat toteutukset
Ei käynnissä olevia toteutuksia.
Päättyneet toteutukset
Ei päättyneitä toteutuksia.
Osaamistavoitteet
1. Opiskelija pystyy kuvaamaan käsitteinä tietoisen läsnäolon kokonaisuuden sekä taitavan suorituksen hajoamiseen vaikuttavat tekijät.
2. Opiskelija arvioi ja analysoi aihealueen kirjallisuutta sekä koostaa kirjallisuudesta yhteenvedon.
3. Opiskelija soveltaa tietoa käytäntöön organisoiden käytännön toimintoja.
4. Opiskelija arvioi ja analysoi käytännön prosesseja kurssin aihealueen teemojen puitteissa.
Sisältö
Suorituskyvyn edistäminen:
· Tietoinen läsnäolo.
· Psyykkiset taidot osana taidon oppimista ja taitavaa suoritusta.
· Itsesäätely ja psyykkinen joustavuus osana taitavaa suoritusta.
· Motivaatio osana taitavaa suoritusta.
· Taitavan suorituksen hajoaminen.
Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen
Tämän opintojakson osaamistavoitteet voi saavuttaa esimerkiksi seuraavilla tavoilla:
a. Luentoesityksiin tutustuminen JA
b. Luentoesitysten kuunteleminen JA
c. Kurssikirjallisuuteen tutustuminen JA
d. Muuhun vaihtoehtoiseen kirjallisuuteen tutustuminen SEKÄ
e. Oppimistehtävien suorittaminen
Opintojaksoon sisältyy pakollisena oppimistehtävien suorittaminen. Yhteensä oppimistehtäviä on neljä (4) kappaletta. Oppimispäiväkirja arvioidaan hyväksytty/ hylätty. Muut tehtävät arvioidaan asteikolla 1-5.
Oppimateriaalit
Lähdekirjallisuus:
- Henriksen, K., Hansen, J., & Larsen, C. (2020). Mindfulness and Acceptance in Sport. New York: Taylor & Francis.
- Arajärvi, P., & Thesleff, P. (2021). Suorituskyvyn psykologia: Tieto- ja taitokirja korkeaa suorituskykyä ja hyvinvointia rakentaville. Vk- Kustannus: Keuruu.
Lisämateriaali, urheilupsykologia:
- Weinberg, R., & Gould, D. (2019). Foundation of Sport and Exercise Psychology (7th ed.). Champaign: Human Kinetics. Myös painokset viisi ja kuusi käyvät.
- Tenenbaum, G., & Eklund, R. (2007). Why do athletes choke? In (Eds.) Tenenbaum, G., & Eklund, R. Handbook of Sport Psychology (3rd ed.) (pp. 425-444). New Jersey: John Wiley & Sons, Inc.
- Horn, S., T., & Smith, L., A. (2019). Advances in Sport and Exercise Psychology (4th ed.). Champaign: Human Kinetics.
Lisämateriaali, taidon kehittyminen ja taitavan suorituksen rakentuminen:
- Lee, T., & Schmidt, R. (2018). Motor Learning and Performance (6th ed.). Champaign: Human Kinetics.
- Chow., J., Y., Davids, K., Button, C., & Renshaw., I. (2016) Nonlinear Pedagogy in Skill Acquisition: An Introduction. New York: Routledge
Lisätiedot
Kurssilla opiskelija voi suorittaa kurssitehtäviä oman toimintaympäristönsä lähtökohdista sekä toimintaympäristön kehittämiseksi.
Kurssin aiheet sekä kurssilla läpikäydyt teoria, mallit ja niiden käytännön sovellukset ovat johdettu kansainvälisestä urheilupsykologian kirjallisuudesta.
Oppiminen tapahtuu moodlessa omaan tahtiin.
Opettajat: Markus Arvaja ja Ilkka Haapea
markus.arvaja(a)haaga-helia.fi, ilkka.haapea(a)vierumaki.fi
Puh.nro: Arvaja: 050 3441132 ja Haapea: 050 3082132
Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
Opiskelijan ei ole tarvinnut suorittaa aiempia opintoja osallistuakseen opintojaksolle.
Arviointikriteerit
Arviointikriteeri - arvosana 1
Opiskelija osaa kuvata aihealueen teemat, mutta tarvitsee harjoitusta teemojen ymmärtämiseen liittyvissä asioissa.
Arviointikriteeri - arvosana 3
Opiskelija osoittaa, että ymmärtää aihealueen kokonaisuuden. Ymmärryksen pohjalta opiskelija arvioi ja analysoi aihealueen teemoja.
Arviointikriteeri - arvosana 5
Opiskelija suunnittelee ja organisoi käytännön prosesseja sekä arvioi ja analysoi prosessien toteutusta. Opiskelija esittää kehitysehdotuksia arvioinnin ja analysoinnin pohjalta.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opintojakso arvioidaan asteikolla 1-5. Kurssin arvosana muodostuu palautettujen tehtävien keskiarvosta. Kurssin hyväksytysti suorittaminen edellyttää kaikkien tehtävien hyväksytysti palauttamista (vähintään arvosana 1).