Psyykkinen valmennus: Ryhmäilmiöt, 3 op - PSY8SL002
Opintojakson kieli
Suomi
Tulevat toteutukset
Ei vielä toteutuksia julkaistu.
Käynnissä olevat toteutukset
Ei käynnissä olevia toteutuksia.
Päättyneet toteutukset
Ei päättyneitä toteutuksia.
Osaamistavoitteet
1. Opiskelija ymmärtää ja pystyy kuvaamaan ryhmäilmiöihin liittyvät käsitteet ja niiden osa-alueet sekä ymmärtää niihin vaikuttavien tekijöiden perusteet.
2. Opiskelija arvioi ja analysoi aihealueen kirjallisuutta sekä koostaa kirjallisuudesta yhteenvedon.
3. Opiskelija soveltaa tietoa käytäntöön organisoiden käytännön toimintoja.
4. Opiskelija arvioi ja analysoi käytännön prosesseja kurssin aihealueen teemojen puitteissa.
Sisältö
• Ryhmädynamiikka
• Ryhmäkoheesio
Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen
Tämän opintojakson osaamistavoitteet voi saavuttaa esimerkiksi seuraavilla tavoilla:
a. Luentoesityksiin tutustuminen JA
b. Luentoesitysten kuunteleminen JA
c. Kurssikirjallisuuteen tutustuminen JA
d. Muuhun vaihtoehtoiseen kirjallisuuteen tutustuminen SEKÄ
e. Oppimistehtävien suorittaminen
Opintojaksoon sisältyy pakollisena oppimistehtävien suorittaminen.
Oppimateriaalit
Rovio, E., Lintunen, T., & Salmi, O. (2009). Ryhmäilmiöt liikunnassa. Helsinki: Liikuntatieteellinen seura
Weinberg, R., & Gould, D. (2019). Focusing on Group Processess. In Weinberg, R., & Gould, D. (Eds) Foundation of Sport and Exercise Psychology (7th ed.), (pp. 175-260). Champaign: Human Kinetics. Myös painokset neljä, viisi ja kuusi käyvät.
Opintojakso arvioidaan asteikolla 1-5. Kurssin suorittaminen hyväksytysti edellyttää oppimistehtävien hyväksyttyä palautusta sisältäen:
1) Tehtäväohjeistuksen mukaisen tehtävämäärän suorittamisen (3kpl) ja
2) Tehtävien hyväksyttävästi palauttamisen vähintään arvosanalla 1.
Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
Opiskelijan ei ole tarvinnut suorittaa aiempia opintoja osallistuakseen opintojaksolle.
Arviointikriteerit
Arviointikriteeri - arvosana 1
Opiskelija osaa kuvata aihealueen teemat, mutta tarvitsee harjoitusta teemojen ymmärtämiseen liittyvissä asioissa.
Arviointikriteeri - arvosana 3
Opiskelija osoittaa, että ymmärtää aihealueen kokonaisuuden. Ymmärryksen pohjalta opiskelija arvioi ja analysoi aihealueen teemoja.
Arviointikriteeri - arvosana 5
Opiskelija suunnittelee ja organisoi käytännön prosesseja sekä arvioi ja analysoi prosessien toteutusta. Opiskelija esittää kehitysehdotuksia arvioinnin ja analysoinnin pohjalta.