Monialaprojekti (Digitaaliset palvelut), 10 op - PRO4TN003
Opintojakson kieli
Suomi
Tulevat toteutukset
Ei vielä toteutuksia julkaistu.
Käynnissä olevat toteutukset
Ei käynnissä olevia toteutuksia.
Päättyneet toteutukset
Ei päättyneitä toteutuksia.
Osaamistavoitteet
- Opiskelija osaa toimeksiannon pohjalta toteuttaa digitaalisen palvelun prototyypin tai toimivan palvelun hyödyntäen olemassa olevia ohjelmisto-/alustaratkaisuja sekä laatia monialaisessa tiimissä esim. palvelun liiketoimintamallin ja/tai markkinointisuunnitelman hyödyntäen opinnoissaan tai työelämässä aiemmin opittuja menetelmiä ja työkaluja.
- Opiskelija osaa hahmottaa digitaalisten palvelujen merkityksen liiketoiminnan kehittämisessä ja loppuasiakas- ja käyttäjäkokemuksen keskeisen roolin digitaalisten palvelujen kehittämistyössä.
- Opiskelija osaa toimia konsulttiroolissa auttaen asiakasta ymmärtämään digitaalisten palvelujen tarjoamia mahdollisuuksia ja kehittäen asiakkaalle lisäarvoa tuottavia palveluratkaisuja.
- Opiskelija osaa toteuttaa monialaisen palvelumuotoilu- ja/tai yhteiskehittämisprosessin osallistaen loppukäyttäjiä ja muita tarvittavia sidosryhmiä kehittämiseen.
- Opiskelija osaa toimia monialaisen kehittämistiimin jäsenenä hyödyntäen oman alansa ja toisen alan opiskelijoiden osaamista kehittämisen eri vaiheissa.
Sisältö
Opintojakso toteutetaan projektimuotoisena asiakkaan toimeksiannon pohjalta. Projektiin osallistuu eri alojen opiskelijoita toimeksiannon asettamien vaatimusten mukaisesti. Opintojakson käynnistyessä opiskelijat solmivat projektisopimuksen. Opiskelijat muodostavat projektiryhmän sopien vastuualueensa. Projektipäällikkönä toimii yksi projektiryhmän opiskelijoista. Projektiryhmä päättää käytettävistä menetelmistä ja työvälineistä yhdessä asiakkaan kanssa. Projektiryhmä laatii hyvän projektityötavan mukaisen projektisuunnitelman sekä sopii asiakkaan kanssa hyväksymiskäytännöistä. Projektiryhmä toteuttaa asiakkaan vaatimuksia vastaavan digitaalisen palvelun prototyypin tai toimivan palvelun hyödyntäen olemassa olevia ohjelmisto-/alustaratkaisuja. Lisäksi projektiryhmä toimittaa muut odotetut tulokset (esim. liiketoimintasuunnitelma tai markkinointisuunnitelma). Projektin tuotoksia katselmoidaan erikseen sovittavalla tavalla.
Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen
Tämän opintojakson osaamistavoitteet voi saavuttaa seuraavilla tavoilla:
a. Projektityöskentely aktiivisesti lähiopetukseen (ml. monimuoto-opetuksen eri muodot) osallistuen
b. Työelämän ohjelmistoprojektiin osallistuminen (Opinnollistaminen)
c. Aiemmin hankitun osaamisen tunnistaminen (AHOT)
Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
Opiskelijan profiilivalinnan mukaiset aiemmat opinnot soveltavasti.
Arviointikriteerit
Arviointikriteeri - arvosana 1
Opiskelija tietää kuinka digitaalisia palveluja kehitetään osallistaen loppukäyttäjiä ja sidosryhmiä. Opiskelija tietää kuinka palvelumuotoilussa toteutetaan ratkaisujen ideointia, suunnittelua, protoilua ja validointia. Opiskelija ymmärtää kuinka palvelumuotoilun ja/tai liiketoiminnan kehittämisen menetelmiä ja työkaluja käytetään monialaisessa kehittämisprojektissa. Opiskelija ymmärtää kuinka palvelun prototyyppi toteutetaan käyttäen protoiluohjelmistoja ja kuinka palvelulle suunnitellaan esim. liiketoimintamalli ja/tai markkinointisuunnitelma. Opiskelija ymmärtää kuinka monialaisen kehittämistiimin jäsenenä toimitaan ja miten toimitaan konsulttiroolissa.
Arviointikriteeri - arvosana 3
Opiskelija hallitsee digitaalisten palvelujen kehittämisen liiketoiminnan tarpeeseen osallistaen mukaan palvelun kohderyhmään kuuluvia loppukäyttäjiä ja muita tarvittavia sidosryhmiä. Opiskelija osaa toteuttaa ratkaisun ideointia, suunnittelua, protoilua ja validointia valitun palvelumuotoilumallin mukaisesti hyödyntäen palvelumuotoilun ja liiketoiminnan kehittämisen menetelmiä ja työkaluja monialaisessa kehittämisprojektissa. Opiskelija osaa toteuttaa palvelun prototyypin tai toimivan palvelun käyttäen olemassa olevia ohjelmistoja/alustaratkaisuja. Lisäksi opiskelija osaa suunnitella monialaisessa tiimissä palvelulle esim. liiketoimintamallin ja/tai markkinointisuunnitelman. Lisäksi opiskelija osaa toimia monialaisen kehittämistiimin jäsenenä ja toimia asiakkaan suuntaan ammattimaisesti konsulttiroolissa.
Arviointikriteeri - arvosana 5
Opiskelija hallitsee erinomaisesti digitaalisten palvelujen kehittämisen liiketoiminnan tarpeeseen osallistaen mukaan kohderyhmään kuuluvia loppukäyttäjiä ja muita tarvittavia sidosryhmiä. Opiskelija osaa erinomaisesti toteuttaa ratkaisujen ideointia, suunnittelua, protoilua ja validointia valitun palvelumuotoilumallin mukaisesti hyödyntäen palvelumuotoilun sekä liiketoiminnan kehittämisen menetelmiä ja työkaluja monialaisessa kehittämisprojektissa. Opiskelija osaa toteuttaa lisäarvoa tuottavan palvelun prototyypin käyttäen soveltuvia protoiluohjelmistoja tai toimivan palvelun käyttäen olemassa olevia ohjelmistoja/alustaratkaisuja. Lisäksi opiskelija osaa suunnitella palvelulle monialaisessa tiimissä esim. kattavan ja yksityiskohtaisen liiketoimintamallin (ml. ansaintalogiikka ja hinnoittelumalli) ja/tai markkinointisuunnitelman. Lisäksi opiskelija osaa toimia monialaisen kehittämistiimin jäsenenä vastuullisesti ja itseohjautuvasti sekä asiakkaan suuntaan konsulttiroolissa erittäin ammattimaisesti kaikissa palvelukehityksen vaiheissa.