Opiskelija hallitsee useampia asiakkaan ongelman ratkaisemisessa tarvittavia ohjelmistokehittäjän taitoja. Hän kykenee ymmärtämään ja kuvaamaan asiakkaan tarpeita ja ehdottamaan niihin soveltuvia ohjelmistoratkaisuja. Hän osaa itsenäisesti lisätä osaamistaan aiemmin tuntemattomista teknologioista. Hän oppii arvioimaan ja valitsemaan asiakkaan ongelmanratkaisuun soveltuvia teknologioita ja menetelmiä. Hän osaa ottaa vastuun jostakin toteutettavan ratkaisun osa-alueesta. Hän osaa jakaa hankkimaansa osaamista muille tiiminsä jäsenille.
Sisältö
Opintojakso toteutetaan projektina, projektinohjauksen menetelmin. Opiskelija solmii opintojakson käynnistyessä projektisopimuksen oppilaitoksen kanssa. Opiskelijat jaetaan monialaisista erityisosaajista koostuviin projektiryhmiin esitietojen ja kiinnostuksen perusteella. Opiskelijat tutustuvat asiakkaan tarpeeseen, määrittelevät ja suunnittelevat ratkaisun ja sopivat asiakkaan kanssa käytettävät teknologia, jotka soveltuvat parhaiten ongelman ratkaisuun ryhmän osaamisen ja osaamistavoitteet huomioiden.
1. Tilaajan asettama projekti
2. Projektityötapa, muutosmenettely ja sopimuskäytäntö
3. Projektin tulostavoitteen vaatimat tilaajan kehitysvälineet ja alusta sekä dokumentointikäytäntö
4. Ohjelmistokehityksen prosessimalli ja –menetelmät
5. Vuorovaikutus-, koulutus- ja esiintymistaidot
Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen
Tämän opintojakson osaamistavoitteet voi saavuttaa seuraavilla tavoilla:
a. Projektityöskentely aktiivisesti lähiopetukseen osallistuen
b. Työelämän ohjelmistoprojektiin osallistuminen (Opinnollistaminen)
c. Aiemmin hankitun osaamisen tunnistaminen (AHOT)
Oppimateriaalit
Moodlessa tarvittaessa.
Intro
Harppaus alan teollisuuteen.
Tämä on sinulle ainutlaatuinen mahdollisuus kokea suoraan nykyisen työelämän vaatimustaso ja toimintatavat. Opintojakson suoritettuasi tiedät minkälaista on moderni työskentely ohjelmistokehitysprojektissa. Osaamistavoitteet ovat sinulle tärkeitä, että varmistetaan kaikkien työskentelytapojen olevan yhteensopivia alan työelämän kanssa. Kurssilla työskennellään ulkoisen asiakkaan toimeksiannosta ja osittaisessa ohjaksessa, joten yhteys työelämään on vahva.
Opintojakso sopii opiskelijalle, joka on suorittanut lähtötasona mainitut kurssit tai hänellä on muuten vastaavat tiedot.
Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
Lähtötasoksi vaaditaan seuraavien kurssien suorittaminen:
- Ohjelmointi-kurssit
- Ohjelmistoprojekti 1 & 2
- Palvelinohjelmointi
- Tietokannat-kurssi
- Front End -ohjelmointi
Arviointikriteerit
Arviointikriteeri - arvosana 1
Opintojaksojen contact-, online ja blended-toteutuksilla edellytämme läsnäoloa lukujärjestykseen merkityillä opetuskerroilla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 25 % arvosanasi laskee yhdellä numerolla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 50 %, opintojakso hylätään.
Opiskelija osallistuu ryhmän toimintaan heikosti. Ryhmän lopputulos ei täytä tarkoitustaan ja yhteistyö tilaajatahon kanssa on heikkoa.
Opiskelija tuntee ja osaa nimetä
?? kehittämistilanteeseen soveltuvan ohjelmistokehityksen prosessimallin ja menetelmiä
?? kehittämistyössä käytettävissä olevat välineet (esim. versionhallinta, Eclipse)
?? käytettävyyttä parantavat tekijät
?? asiakaslähtöisen vaatimusmäärityksen menetelmät
?? laadunvarmistuksen käytännöt ja etenemisen
?? testauskäytännöt ja -välineen
?? ratkaistavan ongelman mahdolliset arkkitehtuurimallit ja teknologiat
?? arkkitehtuurin merkityksen ylläpidettävyyden kannalta
Opiskelija osaa
?? esittää ohjelmiston toiminnalliset vaatimukset käyttötapauksina tai käyttäjätarinoina
?? johtaa käyttötapausten käyttötilanteiden mukaisia testitapauksia
?? laatia testitapaukset ja toteuttaa testit
?? kouluttaa osaamaansa asiaa muille
?? käyttää annettuja ohjeita niiden käyttötarkoituksen mukaisesti
?? esitellä valmiit tulokset
?? huomioida asiakkaan edustajat erilaisissa tilanteissa
?? vastata tilaajan esittämiin kysymyksiin rehellisesti ja asiallisesti
Arviointikriteeri - arvosana 3
Opiskelija osallistuu ryhmän toimintaan aktiivisena ryhmän jäsenenä. Ryhmän lopputulos palvelee tarkoitusta osin ja yhteistyö tilaajatahon kanssa toimi kohtalaisesti.
Opiskelija osaa käyttää ja valita käytettävissä olevista vaihtoehdoista
?? kehittämistilanteeseen soveltuvan ohjelmistokehityksen prosessimallin ja menetelmät
?? kehittämistyössä käytettävät tarkoituksenmukaiset välineet
?? ratkaistavan ongelman mahdolliset arkkitehtuurimallit ja teknologiat
?? ratkaistavan ongelman mahdolliset sovelluskehykset
?? tilanteeseen sopivat mallinnustavat
?? testaustavan ja -välineen, jolla toteuttaa testit
?? pedagogisen menetelmän lyhyelle koulutukselle tutkimastaan aiheesta
?? tilannekohtaisesti ja tarkoituksenmukaisesti sopivat ohjeet.
Arviointikriteeri - arvosana 5
Opiskelija osallistuu ryhmän toimintaan aktiivisesti. Hän ottaa vetovastuun yhdestä tai useammasta kokonaisuudesta. Hän osaa ehdottaa menetelmiä ja tekniikoita ryhmän käyttöön. Hän osaa analysoida mitä on tehty hyvin ja missä olisi voitu parantaa. Ryhmän lopputulos palvelee tarkoitusta erinomaisesti ja yhteistyö tilaajatahon kanssa toimi erinomaisesti ja aloitteellisesti.
Opiskelija osaa valita ja perustella valintansa
?? kehittämistilanteeseen soveltuvan ohjelmistokehityksen prosessimallin ja menetelmien käytölle
?? kehittämistyössä käytettävän välineen sekä tarvittaessa kehittää uuden ratkaistavan ongelman arkkitehtuurimallin
?? esitystavan, jolla toiminnalliset vaatimukset saadaan toteutettua
?? testaustavan, jolla toteuttaa testit
?? pedagogisen menetelmän lyhyelle koulutukselle tutkimastaan aiheesta
?? vallitsevaan tilanteeseen soveltuvat toimenpiteet ja asettaa projektin tavoitteet muuttuneessa tilanteessa
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty opintojakso arvioidaan asteikolla 1 – 5
Opiskelija ottaa vastuun ja tutkii itsenäisesti projektissa tarvittavaa tekniikkaa tai menetelmää ja kouluttaa asiaa omalle ryhmälleen.
Projektin hallinta ja vertaisarviointi (ja loppuessee) 50 %
Opiskelijalla on projektissa useita tehtäviä ja vastuita. Osa vastuista on roolipohjaisia, osa kompetenssiperustaisia. Opiskelija laatii projektin ohjausdokumentit ja huolehtii projektin edistymisen seurannasta niin sisäisen kuin ulkoisen ohjauksen kannalta. Opiskelija pohtii omaa ja ryhmän toimintaa loppuesseessä.
Projektin tulosten asianmukainen dokumentaatio ja asiakkaan vaatimusten mukainen tekninen ratkaisu sekä asiakaspalaute 50 %
Opiskelija saa tilaajan laatiman kehittämisen kohteen toiminnallisen vaatimusmäärityksen heti opintojakson alussa. Opiskelija johtaa ohjelmistotasoiset toiminnalliset ja suoriutumisvaatimukset saadun speksin pohjalta ja tilaajan kanssa neuvotellen. Opiskelija laatii tarvittavat tekniset määrittelyt ja perustaa projektin kehitys- ja testausympäristöt. Tekninen määritys sisältää mm. tekniikoiden ja arkkitehtuurin kuvauksen ja tietokantasuunnitelman sekä rajapintakuvaukset muiden sovellusten/järjestelmien kanssa. Opiskelijan kirjoittama koodi noudattaa em. kuvauksia ja hyvää ohjelmointitapaa. Opiskelija laatii testaussuunnitelman, jonka mukaiset testit kattavine testitapauksineen on suoritettu ja dokumentoitu. Opiskelija kuulee tilaajan arvion tulosten käyttökelpoisuudesta katselmointitilanteissa ja ottaa sen huomioon jatkotyössä.
Projektiryhmäkohtaisesti arvioitavat tulokset ja tehtävät
?? Ohjelmistovaatimukset: vaatimukset on laadittu, kattavuuskatselmoitu ja hyväksytetty asiakkaalla
?? Tekniset vaatimukset: vaatimukset on laadittu, perusteltu ja hyväksytetty asiakkaalla
?? Tekninen määrittely: määritys on laadittu, perusteltu ja hyväksytetty asiakkaalla
?? Tuotettu lähdekoodi: lähdekoodi on yhteisessä versionhallinnassa
?? Testaus: suunnitelma on laadittu, hyväksytetty asiakkaalla ja sitä vasten on ajettu testit ja niistä on tehty raportti
?? Tilaaja antaa arvion projektin tuloksista
?? Projektin ja työn edistämisen hallinta: asianmukaiset hyvän projektityötavan (ulkoinen ohjaus) ja sovittujen käytäntöjen (sisäinen ohjaus) mukaiset asiakirjat, sovittujen aikataulujen noudattaminen ja viestinnän sujuvuus.
Opiskelijakohtaisesti arvioitavat tulokset ja tehtävät
?? Tutkimus ja koulutus: Opiskelijan vastuulla oleva tekniikka tai menetelmä on otettu tiimissä käyttöön tarkoituksenmukaisesti. Tekniikkaa tai menetelmää on opetettu muille tarpeen mukaan. Loppuesseessä omaa vastuualuetta osataan pohtia.
?? Opiskelijan vastuulla olevien tehtävien tekeminen suunnitellussa aikataulussa (sprintissä) ja tulosten laadun toteaminen (valmiin määritelmä)
?? Loppuessee