Kurssilla tutkitaan ja kehitetään omaa innovatiivisuutta ja luovaa ongelmanratkaisukykyä.
Opiskelija osaa soveltaa ideointimenetelmiä innovaation kehittämiseen toimien luovasti sekä asiakas- ja ratkaisukeskeisesti. Opiskelija osaa esitellä innovatiivisen tuotteen käyttäen visuaalisia apuvälineitä. Opiskelija hallitsee konseptointimenetelmiä sekä konseptin mukaisen ratkaisun toteuttamisen projektissa.
Sisältö
Innovaatiotoiminnan käsitteet, vaiheet ja vaatimukset, ideointi- ja analyysimenetelmät sekä jäsentelyn apuvälineet.
Moodlessa Luet kurssilla vähintään yhden kirjan. Voit hyödyntää oheista listaa tai valita muun sinua kiinnostavan kirjan.
Suomeksi:
Vesa Taanila & Jyrki Suomala: Innovaattorin työkirja
Saku Tuominen: Luova järkevyys
Alf Rehn: Vaaralliset ideat
W. Chan Kim & Renée Mauborgne: Sinisen meren strategia
Elämäkerrat (esim. Steve Jobs, Elon Musk,...)
Englanniksi:
Steven Johnson: Where good ideas come from
Scott Berkun: The myths of innovation
Clayton M. Christensen: Innovator´s dilemma
W. Chan Kim & Renée Mauborgne: Blue Ocean Strategy (myös suomeksi)
Austin Kleon: Steal like an artist
Jeff Dyer et al.: Innovator´s DNA
Scott Belsky: Making ideas happen
Chip Heat & Dan Heat: Made to stick
James Webb Young: A technique for producing ideas (metodi)
Mark Stickdorn: This is service design doing (metodeja)
Vijay Kumar: 101 Design Methods (metodeja)
Michael Michalko: Tinkertoys (metodeja)
Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
Itsenäinen innovaatio-osuus kurssista Innovointi ja projektityö PRO1TA001
Innovointi-opintojakso (4 op) on osa Innovointi ja projektityö -opintojaksoa (10 op). Kurssi on tarkoitettu opiskelijoille, jotka osaavat jo projektityön ja projektiviestinnän osuuden tavoitteet ja voivat AHOToida ne, ja haluavat nyt opiskella vain Innovointi-osuuden. Projektityön ja projektiviestinnän AHOTointi hoidetaan näyttökokeessa.
Arviointikriteerit
Arviointikriteeri - arvosana 1
Opiskelija saavuttaa arvosanaan 1 tarvittavat pisteet tehtävistä: Työskentely on kevyttä ja ympäripyöreää. Yksityöskohdat puuttuvat. Käytännön tekemistä ei ole tai se on hyvin ylimalkaista. Aikataulut eivät pidä.
Arviointikriteeri - arvosana 3
Opiskelija saavuttaa arvosanaan 3 tarvittavat pisteet tehtävistä: Työskentelyssä hyödynnetään jossain määrin kurssin teoriaa. Soveltamista käytännössä tapahtuu jonkin verran. Oman innovaatioajattelun haastaminen on kevyttä. Työ on jotakuinkin aikataulussa.
Arviointikriteeri - arvosana 5
Opiskelija saavuttaa arvosanaan 5 tarvittavat pisteet tehtävistä: Työskentelyssä hyödynnetään ja sovelletaan monipuolisesti kurssin teoriaa ja viedään sitä käytäntöön yksityiskohtien tasolla. Lisäksi tekeminen haastaa opiskelijan innovaatioajattelua. Työ on tehty ajallaan.