Hyvinvointiteknologian perusteet, 5 op - PHY001AS4A
Opintojakson kieli
Suomi
Opettaja
Ella Korhonen
Tulevat toteutukset
Ei vielä toteutuksia julkaistu.
Käynnissä olevat toteutukset
Ei käynnissä olevia toteutuksia.
Päättyneet toteutukset
Ei päättyneitä toteutuksia.
Osaamistavoitteet
Opiskelija tutustuu hyvinvointiteknologian mahdollisuuksiin unen, palautumisen, ravitsemuksen ja liikunnan edistämisessä.
Opetuksessa huomioidaan yksilön ja hyvinvointi- ja liikunta-alan ammattilaisen näkökulma.
Opiskelija tutustuu alan ajankohtaisiin tutkimuksiin.
Tarkemmat osaamistavoitteet löytyvät kohdasta arviointikriteerit. Opintojakso arvioidaan asteikolla 1-5.
Sisältö
Sisältö
1. Hyvinvointiteknologian termit tutuksi.
2. Kuluttajille suunnatut hyvinvointisovellukset unen, palautumisen, liikunnan ja ravitsemuksen - viitekehyksessä.
3. Ajankohtainen tutkimusnäyttö hyvinvointisovellusten ja laitteiden hyödyistä hyvinvoinnin edistämisessä.
4. Oma suunnitelma hyvinvointivalmennuksen toteuttamisesta ammattilaisena, hyödyntämällä etävalmennusta.
Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen
Oppimistehtävät verkossa. Virtuaalitoteutus.
Oppimateriaalit
Kurssilla jaettavat artikkelit aiheesta hyvinvointiteknologia ja liikuntateknologia
Moilanen Panu. 2017. JYU. Väitöskirja. Kannustin, koriste ja liikkujan kaveri : tutkimus liikuntateknologian käyttäjyydestä.
Lisätiedot
Kurssi on suunnattu kaikille hyvinvointiteknologiasta ja liikuntateknologiasta kiinnostuneille. Painotus hyvinvoinnin edistämiseen suunnitelluissa sovelluksissa ja laitteissa. Näkökulma kurssilla kuluttaja ja hyvinvointi- ja liikunta-alan ammattilainen. (Kurssilla ei käsitellä terveydenhuollon tai kotihoidon teknologiaa.)
Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
Opiskelijan ei ole tarvinnut suorittaa aiempia opintoja osallistuakseen opintojaksolle. Jatkoksi sopii hyvin: Hyvinvointipalvelut verkkoon 5 op
Arviointikriteerit
Arviointikriteeri - arvosana 1
Opiskelija osaa kuvata aihealueen teemat, mutta tarvitsee harjoitusta teemojen ymmärtämiseen liittyvissä asioissa.
Arviointikriteeri - arvosana 3
Opiskelija osoittaa, että ymmärtää aihealueen kokonaisuuden. Ymmärryksen pohjalta opiskelija arvioi ja analysoi aihealueen teemoja.
Arviointikriteeri - arvosana 5
Opiskelija suunnittelee ja organisoi käytännön prosesseja sekä arvioi ja analysoi prosessien toteutusta. Opiskelija esittää kehitysehdotuksia arvioinnin ja analysoinnin pohjalta.