Opiskelija tunnistaa liikunnanohjaajana työskennellessään toimintaansa/pedagogisiin ratkaisuihin vaikuttavia arvoja ja kokemuksia ja osaa vertailla ja jäsentää siiihen vaikuttavia tekijöitä päivitettyyn tietoon peilaten (reflektio).
Tarkemmat osaamistavoitteet löytyvät kohdasta arviointikriteerit. Opintojakso arvioidaan asteikolla 1-5.
Sisältö
- Perehtyminen oppijalähtöiseen liikuntapedagogiikkaan
- Vuorovaikutteiset opetusmenetelmät
- Teorian soveltaminen käytäntöön (opetuskokonaisuuden suunnittelu, toteutus ja arviointi)
Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen
Tämän opintojakson osaamistavoitteet saavutetaan pääsääntöisesti työelämäprojekteihin tai muihin projekteihin osallistumalla. Muut alla olevat oppimistavat täsmentyvät opintojen edetessä.
a. Lähiopetus ja siihen liittyvät tehtävät päivä-,monimuoto- tai intensiivitoteutuksena TAI
b. Tentti ja/tai oppimistehtävä(t) TAI
c. Verkkototeutus.
Aiemmin hankitun osaamisen tunnistamisessa noudatetaan Haaga-Helia ammattikorkeakoulun laatimaa ohjeistusta.
Oppimateriaalit
Lonka Kirsti 2015, Oivaltava oppiminen sekä muu opintojaksolla ilmoitettava materiaali.
Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
Liikunnan pedagogiikka 1
Arviointikriteerit
Arviointikriteeri - arvosana 1
Oppijalähtöinen liikunnanohjausorientaatio näkyy suunnittelussa mutta käytännössä ohjaajan toiminta on ohjaajakeskeistä.
Opiskelija käyttää vuorovaikutteisia menetelmiä oppimistilanteen toteutuksessa.
Arviointikriteeri - arvosana 3
Oppijalähtöinen liikunnanohjausorientaatio näkyy toiminnassa ajoittain.
Opiskelija käyttää oppimistilanteen toteutuksessa tavoittellisesti erilaisia vuorovaikutteisia menetelmiä.
Arviointikriteeri - arvosana 5
Hallitseva liikunnanohjausorientaatio on oppijalähtöinen.
Opiskelija käyttää oppimistilanteen toteutuksessa tavoitteellisesti erilaisia vuorovaikutteisia menetelmiä ja osaa perustella valintojaan asiakkaan ja oppimisen näkökulmasta.