Opiskelija arvioi toimintaansa liikunnanohjaajana peilaten valintojaan liikuntapedagogiikan perusteorioihin
Pedagogisen ajattelun näkyväksi tekeminen
Tarkemmat osaamistavoitteet löytyvät kohdasta arviointikriteerit.
Opintojakso arvioidaan asteikolla 1-5.
Sisältö
- Kunto- ja terveysliikunnan ohjaaminen eri kohderyhmille (lapset, työikäiset, seniorit)
- Liikunnanohjausprosessin suunnittelu, toteutus ja arviointi
Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen
Tämän opintojakson osaamistavoitteet saavutetaan pääsääntöisesti työelämäprojekteihin tai muihin projekteihin osallistumalla.Oppimistapoja ovat mm.
- lähiopetus ja siihen liittyvät oppimis- ja ohjaustehtävät
- tentti
- oppimispäiväkirja
Aikaisemmin hankitun osaamisen tunnistamisessa noudatetaan Haaga-Helia ammattikorkeakoulun laatimaa ohjeistusta.
Oppimateriaalit
Jaakkola T., Liukkonen J., Sääkslahti A. (toim.) 2017. Liikuntapedagogiikka. PS-kustannus. Jyväskylä sekä muu oppitunneilla jaettava materiaali
Arviointikriteerit
Arviointikriteeri - arvosana 1
Opiskelija rakentaa positiivista ilmapiiriä ja tuottaa myönteisiä liikuntakokemuksia käyttäen vuorovaikutustaitojaan sekä kuuntelee toisilta saamaansa palautetta.
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa erilaisille kohderyhmille yksittäisen oppimistilanteen / ohjaustilanteen.
Opiskelijan antama palaute on kannustavaa ja ilmapiiriä rakentavaa.
Arviointikriteeri - arvosana 3
Opiskelija rakentaa positiivista ilmapiiriä ja tuottaa myönteisiä liikuntakokemuksia systemaattisesti erilaisia ohjausmenetelmiä käyttäen.
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa erilaisille kohderyhmille yksittäisen tavoitteellisen oppimistilanteen /ohjaustilanteen
Opiskelija osaa antaa palautetta toiminnan tavoitteen suunnassa.
Arviointikriteeri - arvosana 5
Opiskelija rakentaa positiivista ilmapiiriä ja tuottaa myönteisiä liikuntakokemuksia systemaattisesti erilaisia ohjausmenetelmiä käyttäen ja osaa arvioida toiminnan vaikuttavuutta. Opiskelija osaa vertailla eri kohderyhmien yhtäläisyyksiä ja eroja ja osaa niiden perusteella esimerkiksi valita sopivia ohjausmenetelmiä.
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa yksittäisen tavoitteellisen oppimistilanteen tai ohjaustilanteen kohderyhmän tarpeet huomioiden.
Opiskelija osaa antaa oppimista edistävää spesifiä palautetta tilanteen mukaan sekä ryhmäkohtaisesti että yksilöllisesti.