Opinto- ja uraohjauksen toimintaympäristöt, 7 op - PED013OH7P
Opintojakson kieli
Suomi
Opettaja
Päivi-Katriina Juutilainen
Tulevat toteutukset
Ei vielä toteutuksia julkaistu.
Käynnissä olevat toteutukset
Ei käynnissä olevia toteutuksia.
Päättyneet toteutukset
Ei päättyneitä toteutuksia.
Osaamistavoitteet
Tunnet pääpiirteissään suomalaisen ohjausjärjestelmän ja Elinikäisen ohjauksen strategian
Ymmärrät monialaisen yhteistyön keskeiset käsitteet ja ilmiöt
Tunnet monialaisesti opinto- ja uraohjauksen verkostoja
Tunnet organisaatioiden ohjauksen palveluprosesseja
Ymmärrät opinto- ja uraohjauksen merkityksen oppijan opintopolun tukena ja urasuunnittelutaitojen vahvistajana
Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen
1. Tutustu ja verkostoidu monipuolisesti erilaisiin ohjausympäristöihin ja -tilanteisiin opintojakson aloitusseminaarissa saamiesi ohjeiden mukaisesti.
2. Perehdy opintojakson oppimateriaaliin
3. Dokumentoi toimintasi ja kirjoita raportti, jossa jäsennät oppimaasi ja reflektoit kokemuksiasi aloitusseminaarissa saamiesi ohjeiden mukaisesti.
Korhonen, Vesa & Nieminen, Juha (2010). Nuorten ohjauksen kentät ja monialaisen yhteistyön mahdollisuudet. Nuorisotutkimus 3/2010.
https://elektra.helsinki.fi/oa/0780-0886/2010/3/nuorteno.pdf
Pukkila, Päivi & Helander, Jaakko (2016). Työotteena monialaisuus – katsaus Ohjaamojen monialaisen yhteistyön rakentumiseen. Nuorisotutkimus 3/2016.
https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/135023/nuorisotutkimus%203%202016%20pukkila%20helander.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Nummenmaa, Anna Raija (2011). Moniammatillinen ohjaus jaettuna osaamisena. Teoksessa Korkeajännityksiä - kohti osallisuutta luovaa korkeakoulutusta, toim. Mäkinen, Korhonen, Annala, Kalli, Svärd & Värri. Tampere University Press.
https://api.webropolsurveys.com/Report/ViewReport?key=03378165-e201-411b-b9bd-d2c108e93a97
Seikkula, J., Arnkil, T. (2008) Dialoginen verkostotyö. s. 33-44.
http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201205084999
Lisätiedot
Lisälukemistoa
Kurula, M. (2015). Sujuva ohjaus: Tyytyväinen opiskelija. Karelia-ammattikorkeakoulu. Erityisesti luku “Opiskeluhyvinvointia tukemassa - verkostoyhteistyö” Saatavilla osoitteesta: https://issuu.com/karelia-amk/docs/sujuva-ohjaus-tyytyvainen-opiskelij
Lappalainen, K. (2017). Työttömien työelämävalmiuksien tukeminen: Painopisteenä terveydenhuolto ja verkostoyhteistyö. University of Eastern Finland. Erityisesti luku 2.2. Verkostoteoriat tutkimuksessa
https://erepo.uef.fi/bitstream/handle/123456789/18009/urn_isbn_978-952-61-2452-0.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Salonen, A. O. (2012). Monialaisen yhteistoiminnan mahdollisuuksia: Oppimisen ja muutoksen näkökulma organisaatioiden kumppanuuteen. Metropolia Ammattikorkeakoulu. https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/122861/AATOS_5.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Rinne, R., Kivirauma, J. & Lehtinen, E. (2004 tai myöhempi painos). Johdatus kasvatustieteisiin. Luku 7 ”Klassiset kysymykset ja niiden esittäjät” ja luku 8 ”Suomalaiset vastaukset”
Arviointikriteerit
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Arviointi: hyväksytty/hylätty
Hyväksytysti suoritettu opintojakso on mahdollista hyväksilukea osaksi Haaga-Helia ammatillisen opettajakorkeakoulun opettajaopintoja (Uraohjaus, 5 op) tai opinto-ohjaajaopintoja (Laaja-alainen ohjausympäristöihin tutustuminen, 7 op).