Opintojakson tavoitteena on auttaa opiskelijaa analysoimaan omia coaching- ja fasilitointivalmiuksia ja niiden kehittämistarpeita. Opintojakso tarjoaa perustietoa coachingista ohjausmenetelmänä, valmentavana työotteena ja vuorovaikutustaitona sekä fasilitoinnin merkityksestä ja hyödyntämisestä päätöksenteon, yhteiskehittelyn ja yhteisöllisen oppimisen välineenä.
Oppiminen tapahtuu workshopeissa, itsenäisesti perehtyen ja tiimeissä. Opintojaksolla on coaching-työpajoja ja paricoachingharjoituksia sekä fasilitointiharjoituksia. Opintojaksoon sisältyy myös pakollisena oman oppimisen arviointi.
Anita Pösö
Valitse ainakin yksi coachingia ja yksi fasilitointia käsittelevä kirja, jotka luet kurssin aikana ja käytät niiden antia myös tehtävissä. Hyviä teoksia ovat esim. seuraavat:
Jones, G. & Gorell, R. 2021. 50 top tools for coaching. Kogan Page.
Kantor, D. 2012. Reading the Room. Group Dynamics for Coaches and Leaders. John Wiley & Sons. Löytyy myös e-kirjana HH Finnasta.
Rogers, J. 2016. Coaching skills. The definitive guide to being a coach. Fourth edition. McGraw-Hill.
Ruutu, S. 2020. Coachin työkalupakki. Alma Talent.
Räsänen, M. (toim.) 2007. Coaching ja johtajuus. Valmentava ote esimiestyössä. Edita.
Schwarz, R. 2017 (or older). The Skilled Facilitator. A Comprehensive Resource for Consultants, Facilitator, Managers, Trainers and Coaches. 3rd edition. Jossey-Bass. Hoboken, N.J. Löytyy myös e-kirjana HH Finnasta.
Starr, J. 2009. The Coaching Manual: The Definitive Guide to the Process, Principles and Skills of Personal Coaching. 2nd edition. FT Press / Pearson Education Limited. Harlow, England. Löytyy myös e-kirjana HH Finnasta.
Wilkinson, M. 2012. The Secrets of Facilitation: The SMART Guide to Getting Results with Groups. John Wiley & Sons. New York. Löytyy myös e-kirjana HH Finnasta.
Lisäksi kurssin vaatimuksiin kuuluvat Moodlesta löytyvät artikkelit. Myös niitä hyödynnät tehtävissä.
Opinnot ja tehtävät peilaavat yritysten ja organisaatioiden arkea. Opiskelijat soveltavat oppimaansa omissa organisaatioissaan.
Pasilan toimipiste
Ei tenttiä.
Suomi
Kansainvälisyys näkyy aineistoissa ja tehtävissä. Opiskelijoiden omat kokemustaustat ja työympäristöt tuovat osaltaan kansainvälistä näkökulmaa opintojaksolle.
19.08.2024 - 11.10.2024
Opintojaksolla on kolme palautettavaa tehtävää, jotka opiskelijan tulee palauttaa hyväksytysti suoritettuina saadakseen kurssiarvosanan. Tehtävät ovat seuraavat: Tehtävä 1 (ennakkotehtävä), 20 % kurssiarvosanasta, palautus viimeistään ke 23.8.2023 klo 23:55. Tehtävän tavoitteena on esittäytyä ja arvioida omaa nykyistä coaching ja/tai fasilitointiosaamista. Tehtävä 2 (coaching), 40 % kurssiarvosanasta, palautus viimeistään ti 3.10.2023 klo 23:55. Tehtävän tavoitteena on coachata toista opiskelijaa kolmessa erillisessä sessiossa ja analysoida omaa coachingosaamista. Erilliset ohjeet tulevat Moodleen. Tehtävä 3 (fasilitointi), 40 % kurssiarvosanasta, palautus viimeistään ke 11.10.2023 klo 23:55. Tehtävän tavoitteena on suunnitella fasilitoitu workshop ja dokumentoida suunnitelma. Erilliset ohjeet tulevat Moodleen. Ennakkotehtävän tarkempi ohje on Moodlessa. Muiden tehtävien ohjeet avataan ennakkotehtävän palauttaneille ja la 26.8.2023 luennon jälkeen. Huomaathan, että opintojakso on erittäin osallistava ja tapaamisissa teemme pienempiä tehtäviä ja harjoituksia. Pakollinen oman oppimisen itsearviointi tehdään workshop-tapaamisessa. Kaikki tehtävät tulee olla palautettuna opintojakson aikana aikataulunmukaisesti.
Opintojaksolla on yhteensä kolme tapaamista: yksi lauantai ja kaksi arki-iltaa. Voidaksesi osallistua opintojaksolle, tulee sinun palauttaa ennakkotehtävä ajoissa ja olla paikanpäällä lauantain ensimmmäisessä tapaamisessa.
Lauantai 26.8 klo. 9.00 - 15.45
Perjantai 15.9 klo. 17.40 - 20.30
Perjantai 6.10 klo. 17.40 - 20.30
Opintojakson suorittamiseksi tulee osallistua kaikkiin kolmeen kertaan. Vain erittäin pakollisesta poissaolosta johtuen, joka on sovittu opettajan kanssa erikseen, voidaan tehdä poikkeus. Tämä kerta korvataan korvaavalla tehtävällä.
Jos opiskelija omaa työn, opintojen tai muun syyn (esim. sertifiointi) myötä kurssin tuottaman osaamisen, voi hän osoittaa osaamisensa toteutuksen vastuuopettajan kanssa sovittavalla tavalla. Toteutuksen vastuuopettaja tiedottaa tarkemmin AHOTin soveltamisesta. Lisätietoja AHOT-prosessista löytyy MyNetistä.
Heta-Liisa Malkavaara
31 - 50
Katso tapaamiset ja tehtävät.
LUJOM Liiketoiminnan uudistamisen ja johtamisen koulutus, LITEM Liiketoiminnan teknologiat -koulutus, PAKEM Palveluliiketoiminnan johtamisen ja kehittämisen koulutus
0.00 op
0.00 op
H-5
Opintojaksolla perehdytään coachingiin ja fasilitointiin ohjausosaamisen käsitteinä ja toimintoina. Coaching ja fasilitointi tähtäävät yksilöiden, ryhmien ja koko organisaation toiminnan tukemiseen. Coachaava työote auttaa tavoitteiden, ratkaisujen, merkityksellisyyden ja voimavarojen löytämisessä, ja fasilitointi antaa työkalut tehokkaalle ja osallistavalle ryhmätyöskentelylle.
Oppimistavoitteita on kolme:
1. Coachingin ja fasilitoinnin käsitteiden tuntemus joko perustasolta tai omaa osaamista syventäen
2. Vuorovaikutuksen tarkempi havainnointi ja business coachauksen perusteiden oppiminen
3. Fasilitointiprosessin suunnittelu ja toteuttaminen + kyky valita erilaisia fasilitointimenetelmiä tavoitteiden ja tilanteiden mukaan.
Opintojakson tavoitteena on auttaa opiskelijaa analysoimaan omia coaching- ja fasilitointivalmiuksia ja niiden kehittämistarpeita. Opintojakso tarjoaa perustietoa coachingista ohjausmenetelmänä, valmentavana työotteena ja vuorovaikutustaitona sekä fasilitoinnin merkityksestä ja hyödyntämisestä päätöksenteon, yhteiskehittelyn ja yhteisöllisen oppimisen välineenä.
Oppiminen tapahtuu workshopeissa, itsenäisesti perehtyen ja tiimeissä. Opintojaksolla on coaching-työpajoja ja paricoachingharjoituksia sekä fasilitointiharjoituksia. Opintojaksoon sisältyy myös pakollisena oman oppimisen arviointi.
Toteutus järjestetään intensiivikurssina, joka sijoittuu kahdelle lauantaipäivälle: 26.10. ja 30.11 ja yhdelle perjantai-illalle 15.11. Lähipäivät järjestetään Pasilan toimipisteessä.
Opintojakson tarkempi ohjelma ja jäsennys näkyy Moodle-oppimisympäristössä ennen opintojakson alkua.
Opintojakso on hyvin toiminnallinen. Lähipäivät koostuvat keskusteluista, vuorovaikutteisista harjoituksista ja orientoivista luentopuheenvuoroista. Lähipäivien lisäksi oppiminen edellyttää itseohjautuvaa perehtymistä aiheeseen sekä osallistumista sparrausryhmätoimintaan.
Anita Pösö
Valitse ainakin yksi coachingia ja yksi fasilitointia käsittelevä kirja, jotka luet kurssin aikana ja käytät niiden antia myös tehtävissä. Hyviä teoksia ovat esim. seuraavat:
Jones, G. & Gorell, R. 2021. 50 top tools for coaching. Kogan Page.
Kantor, D. 2012. Reading the Room. Group Dynamics for Coaches and Leaders. John Wiley & Sons. Löytyy myös e-kirjana HH Finnasta.
Rogers, J. 2016. Coaching skills. The definitive guide to being a coach. Fourth edition. McGraw-Hill.
Ruutu, S. 2020. Coachin työkalupakki. Alma Talent.
Räsänen, M. (toim.) 2007. Coaching ja johtajuus. Valmentava ote esimiestyössä. Edita.
Schwarz, R. 2017 (or older). The Skilled Facilitator. A Comprehensive Resource for Consultants, Facilitator, Managers, Trainers and Coaches. 3rd edition. Jossey-Bass. Hoboken, N.J. Löytyy myös e-kirjana HH Finnasta.
Starr, J. 2009. The Coaching Manual: The Definitive Guide to the Process, Principles and Skills of Personal Coaching. 2nd edition. FT Press / Pearson Education Limited. Harlow, England. Löytyy myös e-kirjana HH Finnasta.
Wilkinson, M. 2012. The Secrets of Facilitation: The SMART Guide to Getting Results with Groups. John Wiley & Sons. New York. Löytyy myös e-kirjana HH Finnasta.
Lisäksi kurssin vaatimuksiin kuuluvat Moodlesta löytyvät artikkelit. Myös niitä hyödynnät tehtävissä.
Opinnot ja tehtävät peilaavat yritysten ja organisaatioiden arkea. Opiskelijat soveltavat oppimaansa omissa organisaatioissaan ja oman ammatti- ja työalansa osana.
Pasilan toimipiste
Opintojaksolla ei ole tenttiä.
Suomi
Kansainvälisyys näkyy aineistoissa. Opiskelijoiden omat kokemustaustat ja työympäristöt tuovat osaltaan kansainvälistä näkökulmaa opintojaksolle.
21.10.2024 - 13.12.2024
Opintojaksolla on kolme palautettavaa tehtävää, jotka opiskelijan tulee palauttaa hyväksytysti suoritettuina saadakseen kurssiarvosanan. Tehtävät ovat seuraavat: Tehtävä 1 (ennakkotehtävä), 20 % kurssiarvosanasta, palautus viimeistään ke 23.10.2024 klo 23:55. Tehtävän tavoitteena on esittäytyä ja arvioida omaa nykyistä coaching ja/tai fasilitointiosaamista. Tämä tehtävä vaaditaan opintojaksolle osallistumiseksi. Tehtävä 2 (coaching), 40 % kurssiarvosanasta. Tehtävän tavoitteena on coachata toista opiskelijaa kolmessa erillisessä sessiossa ja analysoida omaa coachingosaamista. Erilliset ohjeet tulevat Moodleen. Tehtävä 3 (fasilitointi), 40 % kurssiarvosanasta. Tehtävän tavoitteena on suunnitella fasilitoitu workshop, fasilitoida sessio ja dokumentoida suunnitelma. Erilliset ohjeet tulevat Moodleen. Ennakkotehtävän tarkempi ohje on Moodlessa. Muiden tehtävien ohjeet avataan ennakkotehtävän palauttaneille ja la 26.10.2024 luennon jälkeen. Huomaathan, että opintojakso on erittäin osallistava ja tapaamisissa teemme pienempiä tehtäviä ja harjoituksia. Pakollinen oman oppimisen itsearviointi tehdään workshop-tapaamisessa. Kaikki tehtävät tulee olla palautettuna opintojakson aikana aikataulunmukaisesti.
Opintojaksolla on yhteensä kolme tapaamista. Voidaksesi osallistua opintojaksolle, tulee sinun palauttaa ennakkotehtävä ajoissa ja olla paikanpäällä lauantain ensimmmäisessä tapaamisessa.
Opintojakso koostuu kolmesta lähipäivästä, joita ovat:
- lauantai 26.10.2024 klo. 9.00 - 15.45
- perjantai 15.11.2024 klo 17.40-20.30
- lauantai 30.11.2024 klo 9.00 - 15.45
Koska kyseessä on intensiivikurssi, laadukkaan oppimisen ja toiminnallisen menetelmätuntemuksen edellytyksenä on lähipäiviin osallistuminen. Opintojakson suorittamiseksi tulee osallistua kaikkiin kolmeen kertaan. Vain erittäin pakollisesta poissaolosta johtuen, joka on sovittu opettajan kanssa erikseen, voidaan tehdä poikkeus. Tämä kerta korvataan korvaavalla tehtävällä.
Kukin opiskelija ja ryhmä vastaa lisäksi omaan fasilitointikokeiluunsa liittyvästä organisoinnista opintojakson aikana sekä omasta osallistumisestaan sparrausryhmätapaamisiin.
Jos opiskelija omaa työn, opintojen tai muun syyn (esim. sertifiointi) myötä kurssin tuottaman osaamisen, hän voi osoittaa osaamisensa näytön avulla. Aiemmin hankitun osaamisen tulee kattaa sekä coachingin että fasilitoinnin osa-alueet. Osaamisen näytöstä on lisätietoja Master-opintojen sivulla. Opintojakson Moodle-ympäristöstä löytyy myös opintojaksoa koskevat tarkemmat näyttö- eli ahot-ohjeet (AHOT = aiemmin hankitun osaamisen osoittaminen).
Tiina Mehto
31 - 50
Arviointi 1-5 ja arvioitavien tehtävien tarkemmat tehtäväksiannot ja kriteerit löytyvät Moodlesta.
LUJOM Liiketoiminnan uudistamisen ja johtamisen koulutus, LITEM Liiketoiminnan teknologiat -koulutus, PAKEM Palveluliiketoiminnan johtamisen ja kehittämisen koulutus
0.00 op
0.00 op
H-5
Opintojaksolla perehdytään coachingiin ja fasilitointiin ohjausosaamisen käsitteinä ja toimintoina. Coaching ja fasilitointi tähtäävät yksilöiden, ryhmien ja koko organisaation toiminnan tukemiseen. Coachaava työote auttaa tavoitteiden, ratkaisujen, merkityksellisyyden ja voimavarojen löytämisessä, ja fasilitointi antaa työkalut tehokkaalle ja osallistavalle ryhmätyöskentelylle.
Oppimistavoitteita on kolme:
1. Coachingin ja fasilitoinnin käsitteiden tuntemus joko perustasolta tai omaa osaamista syventäen
2. Vuorovaikutuksen tarkempi havainnointi ja coachaavan keskustelun perusteiden oppiminen
3. Fasilitointiprosessin suunnittelu ja toteuttaminen + kyky valita erilaisia fasilitointimenetelmiä tavoitteiden ja tilanteiden mukaan.
Toteutus järjestetään viikonloppukurssina, joka sijoittuu kolmelle lauantaipäivälle: 6.4.2024 + 27.4.2024 + 11.5.2024. Lähipäivät järjestetään Pasilan toimipisteessä. Ensimmäinen lähipäivä on lähtölaukaus coachingiin ja fasilitointiin, toisen lähipäivän teemana on ohjauskeskustelu, ja kolmas lähipäivä keskittyy coachaavan keskustelun jäsentämiseen ja malleihin, jotka auttavat ongelmien ja haastavien tilanteiden työstämisessä. Coaching ja fasilitointi kulkevat opintojaksolla rinnakkain. Opintojakson tarkempi ohjelma löytyy Moodle-oppimisympäristöstä ennen opintojakson alkua.
Opintojakso on hyvin toiminnallinen. Lähipäivät koostuvat keskusteluista, vuorovaikutteisista coaching- ja fasilitointiharjoituksista sekä orientoivista luentopuheenvuoroista. Lähipäivien lisäksi oppiminen edellyttää itseohjautuvaa perehtymistä aiheeseen, ja kahden henkilökohtaisen oppimisraportin laadintaa. Oppimisen tukena on kattava menetelmä- ja aineistopankki opintojakson Moodle-ympäristössä sekä vapaaehtoinen vertais- eli sparrausryhmätoiminta, johon jokainen osallistuja voi halutessaan liittyä.
Opintojaksosta on hyötyä kaikille master-opiskelijiolle, jotka haluavat kehittää valmentavaa työotettaan, coaching-taitojaan ja osaamistaan ryhmätyöskentelyn ohjaajana.
Anita Pösö
Opintojakson aineistot tulevat löytymään opintojakson Moodle-oppimisympäristöstä. Opintojakson suorittamiseen riittää Moodlen runsaaseen lähde- ja aineistomateriaaliin perehtyminen (valikoidusti ja oman harkinnan mukaan). Opiskelu ei edellytä minkään tietyn kurssikirjan hankkimista, mutta opintojaksolla esitellään alan kirjalllisuutta, johon tutustuminen on suositeltavaa.
Opinnot ja tehtävät peilaavat yritysten ja organisaatioiden arkea. Opiskelijat soveltavat oppimaansa omissa organisaatioissaan ja oman ammatti- ja työalansa osana.
Pasilan toimipiste
Ei tenttiä.
Suomi
Kansainvälisyys näkyy aineistoissa. Opiskelijoiden omat kokemustaustat ja työympäristöt tuovat osaltaan kansainvälistä näkökulmaa opintojaksolle.
25.03.2024 - 17.05.2024
Opintojakso suoritetaan kahden henkilökohtaisen ja arvioitavan oppimisraportin avulla. Ne ovat yksilöllisiä suorituksia, vaikka oppiminen on vahvasti kollegiaalista lähipäivien ja sparrausryhmän avulla. Oppimisraportti 1 (Matka coaching- ja fasilitointiosaamiseen, painoarvo 50 % arvioinnista) on omaan oppimiseen keskittyvä dokumentti, ja oppimisraportti 2 (Fasilitointikokeilu, painoarvo 50 % arvioinnista) kertoo oman, autenttisen ryhmäfasilitoinnin suunnittelusta, toteutuksesta ja reflektoinnista. Jokainen osallistuja vastaa itsenäisesti omasta fasilitointikokeilustaan, jonka voi toteuttaa omassa työyhteisössä, jossain muussa yhteisössä/organisaatiossa tai opintojaksolla muodostetussa sparrausryhmässä.
02.01.2024 - 15.01.2024
Opintojakso koostuu kolmesta lähipäivästä, joita ovat:
- lauantai 6.4.2024 klo. 9.00 - 15.45
- lauantai 27.4.2024 klo. 9.00 - 15.45 ja
- lauantai 11.4.2024 klo 9.00 - 15.45.
Koska kyseessä on viikonloppukurssi, laadukkaan oppimisen ja toiminnallisen menetelmätuntemuksen edellytyksenä on lähipäiviin osallistuminen (minimissään 2/3 lähipäivään osallistuminen). Lähipäivien lisäksi opintojaksolla sovitaan oppimisraporttien palauttamisen määräajasta. Kukin opiskelija vastaa lisäksi omaan fasilitointikokeiluunsa liittyvästä organisoinnista opintojakson aikana sekä omasta osallistumisestaan mahdollisiin sparrausryhmätapaamisiin.
Jos opiskelija omaa työn, opintojen tai muun syyn (esim. sertifiointi) myötä kurssin tuottaman osaamisen, hän voi osoittaa osaamisensa näytön avulla. Aiemmin hankitun osaamisen tulee kattaa sekä coachingin että fasilitoinnin osa-alueet. Osaamisen näytöstä on lisätietoja Master-opintojen sivulla. Opintojakson Moodle-ympäristöstä löytyy myös opintojaksoa koskevat tarkemmat näyttö- eli ahot-ohjeet (AHOT = aiemmin hankitun osaamisen osoittaminen).
Heta-Liisa Malkavaara
31 - 50
Opintojakson arviointi pohjautuu arviointikriteereillä, jotka on esitelty asteikolla 1 - 3 - 5. Oppimistehtävien tarkemmat arviointikriteerit esitellään opintojaksolla.
LUJOM Liiketoiminnan uudistamisen ja johtamisen koulutus, LITEM Liiketoiminnan teknologiat -koulutus, PAKEM Palveluliiketoiminnan johtamisen ja kehittämisen koulutus
0.00 op
0.00 op
H-5
Anita Pösö
Pasilan toimipiste
Suomi
15.01.2024 - 15.03.2024
02.01.2024 - 12.01.2024
Tiina Brandt
31 - 60
LUJOM Liiketoiminnan uudistamisen ja johtamisen koulutus, LITEM Liiketoiminnan teknologiat -koulutus, PAKEM Palveluliiketoiminnan johtamisen ja kehittämisen koulutus
0.00 op
0.00 op
H-5
Opintojaksolla perehdytään coachingiin ja fasilitointiin ohjausosaamisen käsitteinä ja toimintoina. Coaching ja fasilitointi tähtäävät yksilöiden, ryhmien ja koko organisaation toiminnan tukemiseen. Coachaava työote auttaa tavoitteiden, ratkaisujen, merkityksellisyyden ja voimavarojen löytämisessä, ja fasilitointi antaa työkalut tehokkaalle ja osallistavalle ryhmätyöskentelylle.
Oppimistavoitteita on kolme:
1. Coachingin ja fasilitoinnin käsitteiden tuntemus joko perustasolta tai omaa osaamista syventäen
2. Vuorovaikutuksen tarkempi havainnointi ja coachaavan keskustelun perusteiden oppiminen
3. Fasilitointiprosessin suunnittelu ja toteuttaminen + kyky valita erilaisia fasilitointimenetelmiä tavoitteiden ja tilanteiden mukaan.
Toteutus järjestetään intensiivikurssina, joka sijoittuu kolmelle lauantaipäivälle: 28.10. + 18.11. + 2.12. Lähipäivät järjestetään Pasilan toimipisteessä. Ensimmäinen lähipäivä on lähtölaukaus coachingiin ja fasilitointiin, toisen lähipäivän teemana on ohjauskeskustelu, ja kolmas lähipäivä keskittyy malleihin ja menetelmävalintoihin. Coaching ja fasilitointi kulkevat opintojaksolla rinnakkain. Opintojakson tarkempi ohjelma ja jäsennys näkyy Moodle-oppimisympäristössä ennen opintojakson alkua.
Opintojakso on hyvin toiminnallinen. Lähipäivät koostuvat keskusteluista, vuorovaikutteisista harjoituksista ja orientoivista luentopuheenvuoroista. Lähipäivien lisäksi oppiminen edellyttää itseohjautuvaa perehtymistä aiheeseen, ja kahden henkilökohtaisen oppimisraportin laadintaa. Oppimisraportti 1 (Matka coaching- ja fasilitointiosaamiseen) on omaan käsitteelliseen ja käytännölliseen oppimiseen keskittyvä dokumentti, ja oppimisraportti 2 (Fasilitointikokeilu) sisältää oman fasilitointikokemuksen dokumentoinnin. Oppimisen tukena on kattava menetelmä- ja aineistopankki opintojakson Moodle-ympäristössä sekä vapaaehtoinen vertais- eli sparrausryhmätoiminta, johon jokainen osallistuja voi halutessaan liittyä.
Opintojakson aineistot tulevat löytymään opintojakson Moodle-oppimisympäristöstä. Opintojakson suorittamiseen riittää Moodlen runsaaseen lähde- ja aineistomateriaaliin perehtyminen (valikoidusti ja oman harkinnan mukaan). Opiskelu ei edellytä minkään tietyn kurssikirjan hankkimista, mutta opintojaksolla esitellään alan kirjalllisuutta, johon tutustuminen on suositeltavaa.
Opinnot ja tehtävät peilaavat yritysten ja organisaatioiden arkea. Opiskelijat soveltavat oppimaansa omissa organisaatioissaan ja oman ammatti- ja työalansa osana.
Pasilan toimipiste
Ei tenttiä.
Suomi
Kansainvälisyys näkyy aineistoissa. Opiskelijoiden omat kokemustaustat ja työympäristöt tuovat osaltaan kansainvälistä näkökulmaa opintojaksolle.
23.10.2023 - 15.12.2023
Opintojakso suoritetaan kahden henkilökohtaisen ja arvioitavan oppimisraportin avulla. Ne ovat yksilöllisiä suorituksia, vaikka oppiminen on vahvasti kollegiaalista lähipäivien ja sparrausryhmän avulla. Oppimisraportti 1 (Matka coaching- ja fasilitointiosaamiseen, painoarvo 50 % arvioinnista) on omaan oppimiseen keskittyvä dokumentti, ja oppimisraportti 2 (Fasilitointikokeilu, painoarvo 50 % arvioinnista) kertoo oman, autenttisen ryhmäfasilitoinnin suunnittelusta, toteutuksesta ja reflektoinnista. Jokainen osallistuja vastaa itsenäisesti omasta fasilitointikokeilustaan, jonka voi toteuttaa omassa työyhteisössä, jossain muussa yhteisössä/organisaatiossa tai opintojaksolla muodostetussa sparrausryhmässä.
12.06.2023 - 20.10.2023
Opintojakso koostuu kolmesta lähipäivästä, joita ovat:
- lauantai 28.10.2023 klo. 9.00 - 15.45
- lauantai 18.11.2023 klo. 9.00 - 15.45 ja
- lauantai 2.12. 2023 klo 9.00 - 15.45.
Koska kyseessä on intensiivikurssi, laadukkaan oppimisen ja toiminnallisen menetelmätuntemuksen edellytyksenä on lähipäiviin osallistuminen (minimissään 2/3 lähipäivään osallistuminen). Lähipäivien lisäksi opintojaksolla sovitaan oppimisraporttien palauttamisen määräajasta. Kukin opiskelija vastaa lisäksi omaan fasilitointikokeiluunsa liittyvästä organisoinnista opintojakson aikana sekä omasta osallistumisestaan mahdollisiin sparrausryhmätapaamisiin.
Jos opiskelija omaa työn, opintojen tai muun syyn (esim. sertifiointi) myötä kurssin tuottaman osaamisen, hän voi osoittaa osaamisensa näytön avulla. Aiemmin hankitun osaamisen tulee kattaa sekä coachingin että fasilitoinnin osa-alueet. Osaamisen näytöstä on lisätietoja Master-opintojen sivulla. Opintojakson Moodle-ympäristöstä löytyy myös opintojaksoa koskevat tarkemmat näyttö- eli ahot-ohjeet (AHOT = aiemmin hankitun osaamisen osoittaminen).
Heta-Liisa Malkavaara
31 - 50
LUJOM Liiketoiminnan uudistamisen ja johtamisen koulutus, LITEM Liiketoiminnan teknologiat -koulutus, PAKEM Palveluliiketoiminnan johtamisen ja kehittämisen koulutus
0.00 op
0.00 op
H-5