Opiskelija perehtyy työyhteisön toimintaan ja sitä sääntelevään lainsäädäntöön ja sopimusoikeuden perusteisiin. Opiskelija saa valmiuksia työyhteisön jäsenenä toimimiseen tiimeissä ja projekteissa. Hän perehtyy monikanavaisen viestinnän suunnitteluun ja toteuttamiseen digitalisoituvassa ja muuttuvassa toimintaympäristössä. Moduulissa suunnitellaan ja toteutetaan työelämälähtöinen projekti. Lisäksi opiskelija oppii perusteet projektin suunnittelusta sovellettuna erityisesti opiskelussa tehtäviin ryhmätöihin. Perusteet sisältävät projektikäsitteen ymmärtämisen sekä keskeiset suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin tehtävät.
Sisältö
Moduulin osat
Yhteistyöosaaminen 5 op (ORG1LH102A)
Viestintäosaaminen 5 op (ORG1LH102B)
Työsuhde- ja sopimusosaaminen 5 op (ORG1LH102C)
Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen
Moduulin osaamistavoitteet voi saavuttaa esimerkiksi seuraavilla tavoilla:
Lähiopetus, siihen liittyvät tehtävät, projektityöskentely ja itsenäinen työskentely sekä tentit
Monimuotototeutus, jossa on osittain lähiopetusta ja osin verkko-oppimista tehtävineen, projektityöskentelyä verkossa ja lähitapaamisissa, itsenäistä työskentelyä sekä tentit
Verkkototeutus, jossa on verkko-oppimista tehtävineen, projektityöskentelyä verkossa, projektin toteutus webinaarina sekä tentit
Omassa työssä oppiminen (opinnollistaminen).
Moduuliin sisältyy myös pakollisena tehtävänä oman oppimisen arviointi.
Jos opiskelija on saavuttanut vaadittavan osaamisen esimerkiksi aikaisemmissa työtehtävissä tai muualla, hän voi osoittaa osaamisensa AHOT-menettelyssä. Katso lisätiedot ja ohjeet aiemmin hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta (AHOT) Mynetistä.
Oppimateriaalit
Yhteistyöosaaja:
Lämsä, A., Päivike, T. 2013. Organisaatiokäyttäytymisen perusteet. Edita
Manka, M-L. 2011. Työnilo. Helsinki: WSOYPro Oy
tai
Manka, M-L & Manka. 2016. Työhyvinvointi. E-kirja. Talentum.
Viestintäosaaja (aineistosta on apua tehtävissä, muutakin aineistoa voi hyödyntää):
Huhtaniska T.,& Tirronen J. 2019. Faktaa ja fiilistä tapahtumatuottajalle. Edita Publishing Oy. Helsinki.
Kurvinen, J., Tolvanen V. & Laine T. 2017 Henkilöbrändi. Asiantuntijasta vaikuttajaksi. Alma Media. Helsinki.
Rämö S. 2019. Viesti perille – Tuloksellista markkinointiviestintää ja sisällöntuotantoa. Edita Publishing Oy. Helsinki.
Karttunen, T., Laasanen H. & Sippel, L. 2015. Juridiikan perusteet. Sanoma Pro.
Kyläkallio, K. 2013. Yritysjuridiikka. Edita.
Paanetoja, J. 2017. Työoikeus tutuksi - käsikirja. Edita.
Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
Tämä on osa Työyhteisöosaaja-moduulia.
Arviointikriteerit
Arviointikriteeri - arvosana 1
Viestintäosaamisen osaamistaso 1-2
Opiskelija:
osaa tehdä viestintäsuunnitelman ja toteuttaa sitä tiimin jäsenenä
tunnistaa yritysviestinnän osa-alueet ja osaa tuottaa sisältöä eri kanaviin
osaa esiintymisen ja argumentoinnin perusteet
osaa tehdä käyttökelpoisen työnhakuvideon.
Arviointikriteeri - arvosana 3
Viestintäosaamisen osaamistaso 3-4
Opiskelija:
osaa tehdä viestintäsuunnitelman ja toteuttaa sitä ennakoivasti ja aktiivisesti tiimin jäsenenä
tunnistaa yritysviestinnän osa-alueet ja osaa tuottaa kohderyhmälähtöistä ja tavoitteellista sisältöä eri kanaviin
osaa esiintyä yleisön tarpeet huomioiden ja perustella omia argumenttejaan
osaa tehdä työnhakuvideon, joka nostaa esiin hakijan vahvuuksia.
Arviointikriteeri - arvosana 5
Viestintäosaamisen osaamistaso 5
Opiskelija:
osaa tehdä viimeistellyn viestintäsuunnitelman ja toteuttaa sitä ammattimaisesti tiimissä ja yli tiimirajojen.
tunnistaa yritysviestinnän osa-alueet ja osaa tuottaa kohderyhmälähtöistä, tavoitteellista ja julkaisukelpoista sisältöä eri kanaviin
osaa esiintyä tavoitteellisesti ja argumentoida vakuuttavasti
osaa tehdä kiinnostavan ja erottuvan työnhakuvideon.