Opiskelija perehtyy työyhteisön toimintaan ja sitä sääntelevään lainsäädäntöön ja sopimusoikeuden perusteisiin. Opiskelija saa valmiuksia työyhteisön jäsenenä toimimiseen tiimeissä ja projekteissa. Hän perehtyy monikanavaisen viestinnän suunnitteluun ja toteuttamiseen digitalisoituvassa ja muuttuvassa toimintaympäristössä. Moduulissa suunnitellaan ja toteutetaan työelämälähtöinen projekti. Lisäksi opiskelija oppii perusteet projektin suunnittelusta sovellettuna erityisesti opiskelussa tehtäviin ryhmätöihin. Perusteet sisältävät projektikäsitteen ymmärtämisen sekä keskeiset suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin tehtävät.
Sisältö
Viestintäosaaminen on osa työyhteisöosaajamoduulia. Moduulin osat ovat:
Yhteistyöosaaminen 5 op (ORG1LH102A)
Viestintäosaaminen 5 op (ORG1LH102B)
Työsuhde- ja sopimusosaaminen 5 op (ORG1LH102C)
Oppimistavat (sisältää ahotin ja erilaiset toteutusvaihtoehdot)
Moduulin osaamistavoitteet voi saavuttaa esimerkiksi seuraavilla tavoilla:
Lähiopetus, siihen liittyvät tehtävät, projektityöskentely ja itsenäinen työskentely sekä tentit
Monimuotototeutus, jossa on osittain lähiopetusta ja osin verkko-oppimista tehtävineen, projektityöskentelyä verkossa ja lähitapaamisissa, itsenäistä työskentelyä sekä tentit
Verkkototeutus, jossa on verkko-oppimista tehtävineen, projektityöskentelyä verkossa, projektin toteutus webinaarina sekä tentit
Omassa työssä oppiminen (opinnollistaminen).
Moduuliin sisältyy myös pakollisena tehtävänä oman oppimisen arviointi.
Tämä opintojakso on mahdollista ahotoida liiketalouden yleisinä näyttöpäivinä. Mikäli jo hallitset opintojakson tavoitteissa mainitut asiat, voit osoittaa osaamisesi näyttöpäivässä. Silloin sinun ei tarvitse osallistua opintojakson toteutukselle, vaan näytät osaamisesi ennakkotehtävillä ja näyttöpäivään osallistumalla. Älä siis ilmoittaudu toteutukselle MyNetissä.
Lisätietoa opintojakson ahotoinnista ja linkki näyttöpäivän ilmoittautumiseen löytyy Moodlesta. Siellä ovat myös kaikki näyttöön liittyvät ohjeet. Opettajaan ei tarvitse olla etukäteen yhteydessä.
(Kirjoita etusivun Etsi kursseja -hakuun Liiketalouden näytöt. Kirjaudu alustalle kurssiavaimella: näyttö.)
Oppimateriaalit
Yhteistyöosaaja:
Lämsä, A., Päivike, T. 2013. Organisaatiokäyttäytymisen perusteet. Edita
Manka, M-L. 2011. Työnilo. Helsinki: WSOYPro Oy
tai
Manka, M-L & Manka. 2016. Työhyvinvointi. E-kirja. Talentum.
Viestintäosaaja (aineistosta on apua tehtävissä, muutakin aineistoa voi hyödyntää):
Huhtaniska T.,& Tirronen J. 2019. Faktaa ja fiilistä tapahtumatuottajalle. Edita Publishing Oy. Helsinki.
Kurvinen, J., Tolvanen V. & Laine T. 2017 Henkilöbrändi. Asiantuntijasta vaikuttajaksi. Alma Media. Helsinki.
Rämö S. 2019. Viesti perille – Tuloksellista markkinointiviestintää ja sisällöntuotantoa. Edita Publishing Oy. Helsinki.
Karttunen, T., Laasanen H. & Sippel, L. 2015. Juridiikan perusteet. Sanoma Pro.
Kyläkallio, K. 2013. Yritysjuridiikka. Edita.
Paanetoja, J. 2017. Työoikeus tutuksi - käsikirja. Edita.
Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
Tämä on osa Työyhteisöosaaja-moduulia.
Arviointikriteerit
Arviointikriteeri - arvosana 1
Viestintäosaamisen osaamistaso 1-2
Opiskelija
- tunnistaa yritysviestinnän osa-alueet ja osaa tuottaa sisältöä eri kanaviin
- osaa esiintymisen ja argumentoinnin perusteet
- osaa tehdä käyttökelpoisen työnhakuvideon
- osallistuu projektin suunnitteluun ja toteutukseen viestinnän näkökulmasta.
Arviointikriteeri - arvosana 3
Viestintäosaamisen osaamistaso 3-4
Opiskelija
- tunnistaa yritysviestinnän osa-alueet ja osaa tuottaa kohderyhmälähtöistä ja tavoitteellista sisältöä eri kanaviin
- osaa esiintyä yleisön tarpeet huomioiden ja perustella omia argumenttejaan
- osaa tehdä työnhakuvideon, joka nostaa esiin hakijan vahvuuksia
- osallistuu aktiivisesti projektin suunitteluun ja toteutukseen viestinnän näkökulmasta.
Arviointikriteeri - arvosana 5
Viestintäosaamisen osaamistaso 5
Opiskelija
- tunnistaa yritysviestinnän osa-alueet ja osaa tuottaa kohderyhmälähtöistä, tavoitteellista ja julkaisukelpoista sisältöä eri kanaviin
- osaa esiintyä tavoitteellisesti ja argumentoida vakuuttavasti
- osaa tehdä kiinnostavan ja erottuvan työnhakuvideon
- osallistuu erittäin aktiivisesti projektin suunnitteluun ja toteutukseen viestinnän näkökulmasta.