Modulen utgör en del av grundstudierna inom Borgå Campus kunskapsbaserade läroplan. I modulen utvecklas bl.a. följande kunskapsområden: verksamhetsmiljön (t.ex. intressentgrupper och nätverk), kännedom om centrala lagar och förordningar, förståelse om nationalekonomi, vetskap om värdekedjan och globalt tänkesätt. Modulen inriktar sig speciellt på faktorer och trender som påverkar den nordiska affärsmarknaden och de försäljningsmöjligheter som den nordiska affärsmarknaden speciellt Sverige erbjuder. Den här modulen har parallella moduler med liknande kunskapsmål, dock med den skillnaden att dessa moduler beaktar egna branschspecifika särdrag.
Sisältö
Verksamhetsmiljöanalys (1. terminen och 2. terminen)
Mikro- och makroomgivning (1. terminen)
Juridisk reglering av företagsverksamhet (2. terminen)
Digital verksamhetsmiljö (1. terminen och 2. terminen)
Verksamhetsmiljöns viktigaste aktörer, organisationer och nätverk på lokal, nationell och internationell nivå (1. terminen ja 2. terminen)
Planering och genomförande av en visuell marknadsföringsåtgärd/ett koncept på den nordiska affärsmarknaden (1. termin och 2. termin)
En del av undervisningen ges på engelska eftersom den separata kursen Business English ingår i modulen (engelskans andel av modulvitsordet 30 %).
Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen
a) Närundervisning inklusive inlärningsuppgifter, projektarbete, självständigt arbete samt eventuell tentamen
b) Godkännande av kunskaper som visats på annat sätt (på finska opinnollistaminen), om den studerande lyckas lära sig studiehelhetens innehåll på sin arbetsplats/i sin hobby. Tilläggsinformation fås av studiehandledaren eller ansvarsläraren.
c) Identifiering och tillgodoräknande (på finska Ahotointi, om den studerande behärskar studiehelhetens innehåll). Tilläggsinformation fås av studiehandledaren eller ansvarsläraren.
I modulen ingår även en obligatorisk utvärdering av egen inlärning.
Oppimateriaalit
Litteratur som berör ämnet (också E-böcker och artiklar på nätet)
Online tutorialer
Företagens Internet-sidor
Rapporter och statistik som berör branschen
Annat material som berör ämnet
Sociala mediekanaler
Material på engelska.
Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
Modulen är kopplad till alla moduler på nivå 1. Modulernas innehåll genomförs i terminsprojekten.
Arviointikriteerit
Arviointikriteeri - arvosana 1
Vitsord 1
Den studerande känner igen och kan beskriva vissa begrepp inom verksamhetsmiljön. Han/hon söker, när handledd, information endast från ett fåtal källor. Han/hon klarar av, med andras hjälp, att utnyttja elektroniska verktyg och undersökningsmetoder för analysering av verksamhetsmiljön. Det är utmanande för den studerande att känna igen inhemska och utländska intressentgrupper och nätverk. Den studerande kan med vägledning och stöd planera och genomföra ett visuellt koncept som stöder företagets visuella image. Han/hon behöver mycket handledning och stöd av andra studeranden.
Arviointikriteeri - arvosana 3
Vitsord 3
Den studerande känner i någon mån igen och kan beskriva en del begrepp inom verksamhetsmiljön. Han/hon klarar av att självständigt utnyttja elektroniska verktyg och undersökningsmetoder för analysering av verksamhetsmiljön. Den studerande känner igen de viktigaste inhemska och utländska intressentgrupperna och nätverken. Den studerande kan självständigt planera och genomföra ett visuellt koncept som stöder företagets visuella image. I sitt agerande visar sig han/hon besitta relativt goda kunskaper om verksamhetsmiljön.
Arviointikriteeri - arvosana 5
Vitsord 5
Den studerande känner igen och kan på ett utförligt sätt beskriva verksamhetsmiljöns begrepp och fenomen. Han/hon kan aktivt och självständigt söka information ur många olika källor och databaser. Han/hon kan på ett skickligt sätt använda källorna och kan utvärdera deras pålitlighet. Den studerande klarar av att självständigt och mångsidigt utnyttja elektroniska verktyg och undersökningsmetoder för analysering av verksamhetsmiljön. Han/hon känner igen och kan beskriva de viktigaste inhemska och utländska intressentgrupperna och nätverken. Den studerande kan självständigt planera och genomföra ett visuellt koncept som stöder företagets visuella image och lämpar sig till den nordiska marknaden samt mångsidigt analysera den nordiska affärsmarknaden och tolka trender. I sitt agerande uppvisar den studerande företagsanda och tydligt intresse av att utveckla sina kunskaper om verksamhetsmiljön.