Moduuli on osa Porvoo Campuksen osaamisperusteisen opetussuunnitelman perusopintoja, ja siinä kehitetään mm. seuraavia osaamisalueita: toimintaympäristön (esim. sidosryhmät ja verkostot), keskeisten lakien ja säädösten tunteminen, kansantalouden lainalaisuuksien tuntemus, arvoketjun ymmärtäminen ja globaali ajattelutapa. Osa sisällöstä suoritetaan englanniksi. Tällä moduulilla on rinnakkaismoduuleja, joissa on samat osaamistavoitteet, mutta joissa huomioidaan toimialakohtaiset erityispiirteet.
Sisältö
Toimintaympäristöanalyysi (1. lukukausi ja 2. lukukausi)
Mikro- ja makroympäristö (1. Ja 2. lukukausi)
Digitaalinen toimintaympäristö (1. lukukausi ja 2. lukukausi)
Toimintaympäristön tärkeimmät toimijat, organisaatiot ja verkostot paikallisella, kansallisella ja kansainvälisellä tasolla (1. lukukausi ja 2. lukukausi)
Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen
Kaikki moduulin kompetenssit saavutetaan moduulien yhteisissä toteutuksissa. Toteutusvaihtoehtoina
a) Lähiopetustoteutus, johon liittyy oppimistehtäviä, projektityöskentelyä, itsenäistä työskentelyä sekä mahdollinen tentti
b) Suunnitelmaan pohjautuva omassa työssä oppiminen eli opinnollistaminen, mikäli opiskelija pystyy oppimaan opintojakson sisällöt työssään/harrastuksessaan. Lisätietoja opinto-ohjaajalta tai vastuuopettajalta.
c) Näyttö (jos opiskelija hallitsee jo opintojakson sisällöt). Lisätietoja opinto-ohjaajalta tai vastuuopettajalta.
Moduuliin sisältyy myös pakollisena oman oppimisen arviointi.
Oppimateriaalit
Aiheeseen liittyvä kirjallisuus (myös E-kirjat ja online-artikkelit)
Verkkotutoriaalit
Yritysten Internet-sivut
Toimialaan liittyvät raportit ja tilastot
Muu aiheeseen liittyvä materiaali
Sosiaalisen median kanavat
Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
Moduulilla ei ole lähtötasovaatimuksia. Moduuli on sidoksissa kaikkiin 1. tason moduuleihin. Tämä ensimmäisen lukukauden moduuli on ensimmäinen osa toista samannimistä moduulia. Toinen osa suoritetaan lukukaudella 2. Moduulin sisällöt toteutetaan lukukausiprojekteissa.
Arviointikriteerit
Arviointikriteeri - arvosana 1
Opiskelija osaa tunnistaa ja kuvata joitakin toimintaympäristön käsitteitä. Opiskelija hakee tietoa vain muutamasta lähteestä ohjattuna. Hän pystyy hyödyntämään muiden avustuksella sähköisiä työkaluja ja tutkimusmenetelmiä toimintaympäristöä analysoidessaan. Tärkeimpien kotimaisten ja ulkomaisten sidosryhmien ja verkostojen tunnistaminen on hänelle haastavaa. Hän tarvitsee runsaasti ohjausta ja toisten opiskelijoiden tukea.
Arviointikriteeri - arvosana 3
Opiskelija osaa tunnistaa ja kuvata toimintaympäristön käsitteitä jonkin verran. Hän osaa hakea ja käyttää lähteitä. Opiskelija pystyy itsenäisesti hyödyntämään sähköisiä työkaluja ja tutkimusmenetelmiä toimintaympäristöä analysoidessaan. Hän tunnistaa tärkeimmät kotimaiset ja ulkomaiset sidosryhmät ja verkostot. Opiskelija osoittaa toiminnallaan melko hyvää toimintaympäristöosaamista.
Arviointikriteeri - arvosana 5
Opiskelija osaa tunnistaa ja kuvata kattavasti toimintaympäristön käsitteitä ja ilmiöitä. Opiskelija osaa hakea aktiivisesti ja itsenäisesti tietoa monista eri lähteistä ja tietokannoista. Hän osaa arvioida lähteiden luotettavuutta ja käyttää niitä taitavasti. Opiskelija pystyy itsenäisesti ja monipuolisesti hyödyntämään sähköisiä työkaluja ja tutkimusmenetelmiä toimintaympäristöä analysoidessaan. Hän tunnistaa ja osaa kuvata tärkeimmät kotimaiset ja ulkomaiset sidosryhmät ja verkostot. Opiskelija osoittaa toiminnallaan yrittäjyyshenkisyyttä ja erityistä kiinnostusta toimintaympäristöosaamisensa kehittämiseen.