Modulen främjar bl.a. följande kompetensområden: försäljning and serviceuppleverser på nordiska marknader, varumärke och marknadsföring; kundanalys, nordisk dimension och globalt tänkande, professionell kommunikation (mötesteknik, argumentations- och förhandlingsförmåga), uppträdande och yrkesfärdigheter i en nordisk miljö.
Sisältö
• Nordisk affärskultur och affärsverksamhetsmiljö: Finland, Sverige, Norge, Danmark och Island med fokus på marknadsföring
• Möten och förhandlingar, försäljning och marknadsföring
• Professionell kommunikation, skriftlig och muntlig kommunikation
Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen
I tillämpningarna används bl.a. följande inlärningsmetoder:
Forskande och utvecklande inlärning
Självständigt arbete och grupparbete, närundervisning
Multimodal inlärning
Företagsbesök, seminarier och gästföreläsare.
a) närundervisning - inlärningsuppgifter, projektarbete, grupp och självtändigt arbete
b) Godkännande av kunskaper som visas på annat sätt (opinnollistaminen / Work & Study), om den studerande lyckas lära sig studiehelhetens innehåll på sin arbetsplats/i sin hobby. Tilläggsinformation fås av studiehandledaren eller ansvarsläraren Riitta Forsnabba.
c) Identifiering och tillgodoräknande (på finska näyttö, om den studerande behärskar studiehelhetens innehåll). Tilläggsinformation fås av ansvarsläraren Riitta Forsnabba eller studiehandledaren.
I modulen ingår även en obligatorisk utvärdering av egen inlärning.
Bedöming av egen inlärning är en obligatorisk del av kursen.
Oppimateriaalit
Digitalt material på webben och Moodle
Autentiskt material från affärslivet
Lisätiedot
Vitsordet i kursens skriftliga slutprov används som vitsord i skriftliga färdigheter i det andra inhemska språket i examensbetyget.
Vitsordet i kursens muntliga slutprov används som vitsord i muntliga färdigheter i det andra inhemska språket i examensbetyget.
Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
Modulen utgör en del av Borgå campus kompetensbaserade läroplan.
Modulens utgångsnivå är B1/referensramen för de europeiska språken (CEFR) och den studerande bör ha avlagt modulen Nordiska studier 2 då modulen inleds.
Modulen främjar bl.a. följande kompetensområden: försäljning and serviceuppleverser på nordiska marknader, varumärke och marknadsföring; kundanalys, nordisk dimension och globalt tänkande, professionell kommunikation (mötesteknik, argumentations- och förhandlingsförmåga), uppträdande och yrkesfärdigheter i en nordisk miljö.
Arviointikriteerit
Arviointikriteeri - arvosana 1
Den studerande förstår nordisk affärskultur. Hen kan kommunicera på det lokala språket (svenska) och skapa nätverk inom det aktuella området. Hen har en viss förmåga att?förstå utgångspunkter för marknadsföring och försäljning. Den studerande förmår agera i möten och förhandlingar enligt de uppgifter och anvisningar hen får av andra studerande och handledare. Hen kan fungera i de flesta vardagliga situationer i arbetslivet och skriva enkla, sammanhängande arbetsrelaterade texter samt beskriva upplevelser och intryck. Nivå B1.
Arviointikriteeri - arvosana 3
Den studerande har goda insikter i nordisk affärskultur. Hen kan kommunicera på svenska och skapa nätverk tillsammans med aktörer inom branschen. Den studerande har en bra uppfattning om marknadsföring och försäljning. Den studerande förmår självständigt agera i möten och förhandlingar och utföra uppgifter med hjälp av instruktioner. Nivå B1.
Arviointikriteeri - arvosana 5
Den studerande förstår nordisk affärskultur mycket väl. Hen kan samatala och kommunicera ledigt på svenska, umågs med infödda och skapa nätverk tillsammans med aktörer inom branschen. Den studerande har en utmärkt uppfattning om marknadsföring och försäljning. Den studerande agerar självständigt och proaktivt i möten och förhandlingar i olika roller. Hen kan skriva klara och detaljerade arbetsrelaterade texter och rapporter som förmedlar information och ger skäl för eller emot en viss ståndpunkt. Nivå B2.