Den studerande har förmågan att förstå målområdet, dess språk och kultur. Hen kan kommunicera på svenska och skapa nätverk tillsammans med aktörer inom branschen. Den studerande har en uppfattning om affärslivskultur, dess utgångspunkter och det nordiska samhället. Hen kan kommunicera interaktivt i försäljning och kundservice, klarar av att hålla produktpresentation på svenska, kan ge information om produkter och tjänster, samt kan den centrala branschterminologin och känner till de viktigaste aktörerna.
Sisältö
Studier i svenska: språkriktighet
Yrkes- och arbetslivskultur i Norden
Skriftlig kundbetjäning
Marknadsförings- och digital kommunikation
Nätverksfärdigheter
Färdigheter att förmedla information
Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen
a) närundervisning
I tillämpningarna används bl.a. följande inlärnigsmetoder:
Forskande och utvecklande inlärning
Självständigt arbete och grupparbete under handledning
Företagsbesök
Närundervisning och workshops
Potentiell studieresa/ att arrangera en temadag
b) Godkännande av kunskaper som visats på annat sätt (opinnollistaminen / Work & Study), om den studerande lyckas lära sig studiehelhetens innehåll på sin arbetsplats/i sin hobby. Tilläggsinformation fås av studiehandledaren eller ansvarsläraren.
c) Identifiering och tillgodoräknande (på finska näyttö, om den studerande behärskar studiehelhetens innehåll). Tilläggsinformation fås av studiehandledaren eller ansvarsläraren.
Oppimateriaalit
Nätmaterial t.ex. artiklar, företagssidor
Övningar och tester
Webb -baserat material
Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
Modulens utgångsnivå är B1/ referensramen för de europeiska språken (CEFR) och den studerande bör ha avlagt modulen Nordiska studier 1.
Kursen integreras med terminens andra teman och uppgifter enligt den studerandes kunskaper och färdigheter i svenska.
Arviointikriteerit
Arviointikriteeri - arvosana 1
Den studerande har förmågan att förstå målområdet, dess språk och kultur. Hen kan kommunicera på det lokala språket (svenska) och skapa nätverk inom det aktuella området. Hen har en viss förmåga att förstå affärslivskultur, dess utgångspunkter och det nordiska samhället. Den studerande förmår agera enligt de uppgifter och anvisningar hen får av andra studerande och handledare. Hen kan kommunicera behjälpligt i försäljning och kundservice, samt kan ge information om produkter och tjänster ifall hen har tillgång till hjälpmedel (dator, ordbok). Hen kan en del av terminologin som används i den egna braschen. Hen kan skriva enkla sammanhängande texter om ämnen som är välkända för hen.
Arviointikriteeri - arvosana 3
Den studerande har förmågan att förstå målområdet, dess språk och kultur. Hen kan kommunicera på svenska och skapa nätverk tillsammans med aktörer inom branschen. Den studerande har en uppfattning om affärslivskultur, dess utgångspunkter och det nordiska samhället. Den studerande förmår agera och utföra uppgifter med hjälp av instruktioner, Hen kan kommunicera interaktivt i försäljning och kundservice, klarar av att hålla produktpresentation på svenska, kan ge information om produkter och tjänster, samt kan den centrala branschterminologin och känner till de viktigaste aktörerna.
Arviointikriteeri - arvosana 5
Den studerande har förmågan att förstå målområdet, dess språk och kultur. Hen kan framgångsrikt kommunicera på svenska och skapa nätverk tillsammans med aktörer inom branschen. Hen har en omfattande uppfattning om regionens affärslivskultur, dess utgångspunkter och det nordiska samhället. Den studerande uppvisar prov på kultursensitivitet och affärsorienterade färdigheter. Hen kan kommunicera interaktivt och proaktivt i kundservice och försäljning, kan hålla en professionell presentation på svenska, besvara frågor, kan spontant diskutera ämnen som berör en själv och branschen, kan effektivtge ge information om produkter och tjänster, samt känner väl till den centrala branschterminologin. Hen kan skriva klar och detaljerad text inom egna intresseområden och kan skriva rapport.