Den studerande har förmågan att förstå målområdet, dess språk och kultur. Hen kan kommunicera på svenska och skapa nätverk tillsammans med aktörer inom branschen. Den studerande har en uppfattning om affärskultur och dess utgångspunkter. Hen kan kommunicera interaktivt i försäljning och kundservice, klara av att hålla produktpresentation på svenska, kan ge information om produkter och tjänster, samt kan den centrala braschterminologin och känner till de viktigaste aktörerna.
Sisältö
Repetition av svenska (baserar sig på resultatet från nivåprovet)
Kultur och samhälle i Finland och i Sverige
Nordiska samhällen, affärskultur och affärsverksamhetsmiljö: Finland, Sverige, Norge, Danmark och Island
Affärslivskommunikation t.ex. e-post och presentationer
Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen
a) närundervisning
I tillämpningarna används bl.a. följande inlärningsmetoder: Forskande och utvecklande inlärning
Självständigt arbete och grupparbete under handledning
Företagsbesök och andra besök
Närundervisning och workshops
Eventuell studieresa/ att arrangera en temadag
b) Godkännande av kunskaper som visats på annat sätt (opinnollistaminen / Work & Study), om den studerande lyckas lära sig studiehelhetens innehåll på sin arbetsplats/i sin hobby. Tilläggsinformation fås av studiehandledaren eller ansvarsläraren.
c) Identifiering och tillgodoräknande (på finska näyttö, om den studerande behärskar studiehelhetens innehåll). Tilläggsinformation fås av studiehandledaren eller ansvarsläraren.
Oppimateriaalit
Nätmaterial t.ex. artiklar, företagssidor
Övningar och tester
Webb-baserat material
Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
Utgångsnivån är B1 på referensramen för de europeiska språken (CEFR) och den studerande bör ha tidigare studier i svenska på andra stadiet då kursen inleds. Språknivån i svenska testas i början och i slutet av modulen och en del av innehållet varierar enligt nivån som den studerande uppnått.
Kursen integreras med terminens andra aktiviteter enligt studerandes kunskaper och färdigheter i svenska.
Arviointikriteerit
Arviointikriteeri - arvosana 1
Den studerande har förmågan att förstå målområdet, dess språk och kultur. Hen kan kommunicera på det lokala språket (svenska) och skapa nätverk inom det aktuella området. Hen har en viss förmåga att förstå affärslivskultur och utgångspunkter. Den studerande förmår agera enligt de uppgifter och anvisningar hen får av andra studerande och handledare. Hen kan kommunicera behjälpligt i försäljning och kundserice, samt kan ge information om produkter och tjänster ifall hen har tillgång till hjälpmedel (dator, ordbok), Hen kan en del av terminologin som används i den egna braschen.
Arviointikriteeri - arvosana 3
Den studerande har förmågan att förstå målområdet, dess språk och kultur. Hen kan kommunicera på svenska och skapa nätverk tillsammans med aktörer inom branschen. Den studerande har en uppfattning om affärskultur och dess utgångspunkter. Den studerande förmår agera och utföra uppgifter med hjälp av instruktioner. Hen kan kommunicera interaktivt i försäljning och kundserice, klara av att hålla produktpresentation på svenska, kan ge information om produkter och tjänster, samt kan den centrala braschterminologin och känner till de viktigaste aktörerna.
Arviointikriteeri - arvosana 5
Den studerande har förmågan att förstå målområdet, dess språk och kultur. Hen kan framgångsrikt kommunicera på svenska och skapa nätverk tillsammans med aktörer inom branschen. Hen har en omfattande uppfattning om regionens affärskultur och dess utgångspunkter. Den studerande uppvisar prov på kultursensitivitet och affärsorienterade färdigheter. Hen kan kommunicera interaktivt och proaktivt i kundservice och i försäljning, kan hålla en professionell produktpresentation på svenska och kan besvara frågor, kan spontant diskutera ämnen som berör en själv och branschen, kan effektivt ge information om produkter och tjänster, samt känner väl till den centrala braschterminologin.