Markkinoinnin ja viestinnän tutkimus, 5 op - MAR001AS3A
Opintojakson kieli
Suomi
Opettaja
Kari Hautakoski
Anne-Maija Selin
Tulevat toteutukset
Ei vielä toteutuksia julkaistu.
Käynnissä olevat toteutukset
Ei käynnissä olevia toteutuksia.
Päättyneet toteutukset
Ei päättyneitä toteutuksia.
Osaamistavoitteet
Opiskelija perehtyy erilaisiin kyselytutkimuksiin ja hyödyntämiseen markkinoinnin ja viestinnän suunnittelussa sekä johtamisessa. Opiskelija osaa valita perustellusti oikean tutkimusmenetelmän ja saa valmiudet analysoida kerättyä aineistoa. Opiskelija osaa laatia ohjeiden mukaisen tutkimusraportin sekä esitellä tulokset ja toimenpidesuositukset.
Sisältö
Tutkimusten kytkeytyminen markkinoinnin päätöksentekoon
Tutkimusprosessin kulku
Tutkimusongelmien muotoilu
Kyselylomakkeen laatiminen
Tiedonkeruu
Analysointi
Tulosten tulkinta, johtopäätökset ja kehittämisehdotukset
Tulosten raportointi ja esittäminen
Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen
Opintojakson toteutusmuodot Contact, näyttö ja opinnollistaminen.
Mikäli jo osaat tämän opintojakson osaamistavoitteet, voit näyttää osaamisesi. Opinnollistaminen on hyvä vaihtoehto, mikäli olet lähiaikoina kerryttämässä tavoitteet täyttävää osaamistasi. Lisätietoa on Moodlessa sivustolla Markkinointi ja viestintä: näytöt ja opinnollistaminen (kurssiavain näyttö) on lisätietoja https://hhmoodle.haaga-helia.fi/course/view.php?id=32573. Osaamista ohjaavan opettajan nimen löydät https://www.haaga-helia.fi/fi/ohjaus-ja-hyvinvointi/osaamista-ohjaava-opettaja.
Näyttötehtävänäsi on laatia kuvaus markkinoinnin tai viestinnän tutkimuksesta, joka pitää sisällään seuraavat asiat; tutkimuksen kytkeytyminen markkinoinnin päätöksentekoon, tutkimusprosessin kulku, tutkimusongelmien muotoilu, kyselylomakkeen laatiminen, tiedonkerumenetelmän valinta, tuloste analysointi, tulosten tulkinta, johtopäätökset ja kehittämisehdotukset sekä tulosten raportointi.
Burns, A. C., Bush, R. F. 2010. Marketing Research. 6th ed. Upper Saddle River, NJ. Pearson Education.
Heikkilä, T. 2014. Tilastollinen tutkimus. Edita.
Mäntyneva, M., Heinonen, P., Wrange K. 2008. Markkinointitutkimus. WSOY. Helsinki.
Muu opintojaksolla sovittu materiaali.
Intro
Markkinoinnin ja viestinnän tutkimukset ovat tärkeitä apuvälineitä yritystoiminnaissa tehtävien päätöksien tueksi. Opintojaksolla opit hyödyntämään markkinointitutkimuksia markkinoinnin ja viestinnän suunnittelussa. Tunnistat tutkimuksen eri vaiheet, opit analysoimaan tuloksia sekä hyödyntämään niitä päätöksenteossa. Opintojakso tukee opinnäytetyössä tarvittavaa mentelmäosaamista.
Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
Lähtötaso: Asiakasymmärrys ja markkinointi sekä Asiakaskokemus ja myynti . Opintojakso kuuluu tradenomitutkinnon markkinoinnin ja viestinnän suuntautumiseen.
Arviointikriteerit
Arviointikriteeri - arvosana 1
Opiskelija tuntee osittain tutkimusprosessin vaiheet. Hän tietää joitakin tutkimus- ja tiedonkeruumenetelmiä ja osaa välttävästi analysoida ja tulkita aineistoa. Opiskelija osaa tulkita tuloksia välttävästi. Opiskelija osallistuu suunitteluun ja toteutukseen osana tiimiä.
Arviointikriteeri - arvosana 3
Opiskelija tuntee hyvin tutkimusprosessin vaiheet. Hän osaa valita sekä käyttää tutkimus- ja tiedonkeruumenetelmiä. Hän kykenee analysoimaan ja tulkitsemaan aineistoa. Opiskelija osallistuu hyvin ryhmän toimintaan.
Arviointikriteeri - arvosana 5
Opiskelija tuntee erittäin hyvin tutkimusprosessin vaiheet. Hän osaa kiitettävästi perustella, valita ja käyttää tutkimus- ja tiedonkeruumenetelmiä. Hän osaa monipuolisesti analysoida ja tulkita aineistoa. Opiskelija osallistuu aktiivisesti ja kantaa vastuuta ryhmän toimintasta.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Tentti 50 %
Projekti 50 %
Molemmat osat on suoritettava hyväksytysti