Vastuullinen henkilöstöjohtaminen jatkuvassa muutoksessa, 5 op - LEA8LH120
Opintojakson kieli
Suomi
Tulevat toteutukset
Ei vielä toteutuksia julkaistu.
Käynnissä olevat toteutukset
Ei käynnissä olevia toteutuksia.
Päättyneet toteutukset
Ei päättyneitä toteutuksia.
Osaamistavoitteet
Opintojakson tavoitteena on perehdyttää opiskelija esimiestyön ja henkilöstöjohtamisen perusteisiin sekä muutoshallinnan merkitykseen liiketoiminnan kehittämisessä. Opintojakson suoritettuaan opiskelija tuntee keskeiset HR -prosessit ja -tehtävät sekä tietää monikulttuurisuuden haasteet. Lisäksi opiskelija ymmärtää osaamisen ja tietoperusteisen arvon tuottamisen merkityksen liiketoiminnassa.
Opintojaksolla tutustutaan yrityksen toimintaympäristöön ja menestystekijöihin sekä avataan niihin liittyviä käsitteitä. Orientaatioon liittyvänä ennakkotehtävänä kuvataan oman työtehtävien kautta toimintaympäristöstä saatua tietoa ja kokemusta.
Työyhteisön toimintatapoihin ja pelisääntöihin, työn merkityksellisyyteen ja tarvittaviin työyhteisötaitoihin tutustutaan monimuotoisesti pohtien ryhmä- ja itseohjautuvuutta yksilö- ja ryhmätyössä työelämäkokemuksia reflektoiden.
Yrityksen tärkeimmän resurssin – osaavan ja aktiivisen henkilöstön – kehittämisteemoihin perehdytään selvittämällä henkilöstöjohtamisen käytänteitä. Lisäksi monikulttuurisuuden hyödyntämistä selvitetään tutustumalla sen teemoihin ja merkitykseen yrityksen menestystekijänä.
Organisaation muutoshallintaan tutustutaan soveltavasti kuvaten onnistumisen tekijöitä, muutosprosessia ja -viestintää sekä henkilöstön hyvinvointia ja motivointia muutoksen toteuttamisessa.
Sisältö
Opintojakson pääteemat
- yrityksen muuttuva toimintaympäristö ja menestystekijät
- työyhteisön pelisäännöt ja työn merkityksellisyys sekä ryhmä- ja itseohjautuvuus
- esimiestyön elinkaari sekä henkilöstön motivointi
- henkilöstöjohtamisen rooli ja toimintamallit
- oppiva organisaatio ja monikulttuurisuuden hyödyntäminen
- jatkuvan muutoksen hallinta ja hyvinvointi.
Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen
Virtuaaliopetus ja oppimistehtävät 135h
- Zoom -verkko-/virtuaaliopetus, työelämään liittyvät videot, itseopiskelu, Zoom -kyselyt sekä keskustelut
- Ennakkotehtävä ja artikkelien lukeminen
- opinto-ohjaus (yksilö- ja ryhmätaso) sekä palaute soveltavasti ja tarpeen mukaan taustalla
- Yritysvierailijaluento (live / video)
- Opetusalustana ja hallinnollisena alustana Moodle, johon aikajana, jaksotus, suoritteet,
seuranta ja arviointi sekä kokonaisuuden ohjaus, materiaalit ja tarvittavat linkit.
Oppimateriaalit
Stenberg, M (2021) Tietoperusteinen arvon luonti ja organisaation kestävä kehittäminen.
Infosten, Helsinki 2021. ISBN 978-952-6969-0-4.
Salojärvi, S (toim.) (2009) Strategisen henkilöstöjohtamisen käytännöt. Talentum Helsinki 2009. ISBN 978-952-14-1412-1.
Aura, O & Ahonen, G & Ilmarinen, J (2010) Strategisen työhyvinvoinnin tila Suomessa 2009, tutkimusraportti. Excenta Oy, Helsinki 2009. ISBN 978-952-5848-06-9.
Aura, O & Ahonen, G & Hussi, T & Ilmarinen, J (2018) Henkilöstötuottamisen johtaminen.
Ossi Aura Consulting Oy, Helsinki. ISBN 978–952–68651–4–0 (PDF).
Lisäksi opintojakson alussa ilmoitettava ja lähitunneilla jaettava materiaali sekä ajankohtaisartikkelit ja teemoihin liittyvät www-sivut ja -linkit.
Lisätiedot
- Ennakkotehtävä (yksilö- tai parityö) ja sen reflektoiva purku verkkotehtävänä (20 %)
- Monivalintatehtäväsarja (20 %)
- Oppimis-/kehittämisprojekti, sen raportointi ja videoesitys (yksilö- tai ryhmätyö, 60%)
Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
Opintojaksolla ei ole edeltävyysehtoja.
Arviointikriteerit
Arviointikriteeri - arvosana 1
Opiskelija tuntee eri lähestymistavat yrityksen muuttuvaan toimintaympäristöön ja sen pelisääntöihin ja esimiestyön sekä tiedon hyödyntämiseen, oppivaan organisaation hyvinvointiin ja muutoshallinnan ymmärtämiseen sekä tietää keinot niiden edistämiseen organisaatiossa. Opiskelija osaa kuvata niihin liittyviä prosesseja ja tekijöitä. Hän tunnistaa yleisesti haasteita ja esteitä organisaation kehittämiselle
sekä löytää oppimismahdollisuuksia.
Arviointikriteeri - arvosana 3
Edellisen lisäksi opiskelija osaa soveltaa teemoihin liittyviä käsitteitä omaan organisaatioon. Hän pystyy luomaan oppimis- ja kehittämismahdollisuuksia ja tunnistaa näiden esteitä sekä kääntää haasteet kehittämis- ja kehittymismahdollisuuksiksi.
Arviointikriteeri - arvosana 5
Edellisten lisäksi opiskelija osaa tarkastella omaa organisaatiota eri näkökulmista ja tehdä perusteltuja kehittämisehdotuksia sekä vertailla eri näkökulmia ja niiden yhteyksiä organisaation kilpailukykyyn.