Osallisuuden edistäminen työpaikoilla, 5 op - LEA8LH111
Opintojakson kieli
Suomi
Opettaja
Salme Jarvansalo
Tulevat toteutukset
Ei vielä toteutuksia julkaistu.
Käynnissä olevat toteutukset
Ei käynnissä olevia toteutuksia.
Päättyneet toteutukset
Ei päättyneitä toteutuksia.
Osaamistavoitteet
Tällä opintojaksolla saat tietoa, taitoa ja asennetta edistämään erityisen tuen tarpeessa olevien täysipainoista osallistumista työelämään, digitaalisten palveluiden käyttöön ja yhteiskunnalliseen toimintaan. Osaat määritellä työpaikan esteettömyyteen vaikuttavia tekijöitä ja pystyt parantamaan organisaation valmiuksia kehittää työoloja, järjestelmiä ja välineitä työtehtävien mahdollistamiseksi kaikille. Tunnet erityistuen tarpeessa olevien työolojen lainsäädäntöä sekä ymmärrät yhteistyön merkityksen viranomaisten, vammaisjärjestöjen ja yritysjohdon kesken.
Sisältö
• Oppimisvaikeudet
Tutustutaan eri näkökulmista oppimisvaikeuksiin ja erityisesti erityisen tuen tarpeessa olevien työntekiiöiden oppimisen tukemiseen.
• Vammaisuus (mahdollisesti vierailu)
Syvennetään tietoisuutta vammaisuuden eri asteista ja niiden vaikutuksista sekä haasteista. Lisäksi perehdytään erilaisiin tiedonhankinnan tapoihin ja aistihavaintojen merkitykseen erityisen tuen tarpeessa olevien työntekijöiden näkökulmasta.
• Juridiset kysymykset työllistymisessä
Tutustutaan vammaisiin liittyvään keskeiseen lainsäädäntöön ja lainsäädännön soveltamistilanteisiin erityisesti työelämän näkökulmasta.
• Työelämän uudistaminen - integraatio ja apuvälineet
Tutustutaan erityisentuen tarpeessa olevien työntekijöiden integrointiin osaksi työyhteisöä sen tasavertaisina työntekijöinä.
• Työelämän uudistaminen – työolojen arvioiminen
Tutustutaan erityisen tuen tarpeessa olevien työntekijöiden työolojen arvioimiseen ja mittaamiseen sekä mittareiden kehittämiseen.
• Digitaalinen saavutettavuus
Syvennetään kansallisten ja kansainvälisten määritelmien ja käsitteiden ymmärtämistä sekä eri tietojärjestelmien soveltuvuutta ja käytettävyyttä erityistukea vaativien opiskelijoiden näkökulmasta sekä arvioidaan niitä eri menetelmien avulla.
• Kuulovammaisuus ja viittomakieli
Tutustutaan viittomakielen yleiseen taustaan ja sen kehittymiseen sekä käytännön edellytyksiin. Lisäksi käydään läpi viittomakielen alkeita.
Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
Opiskelija on suorittanut HR ja esimiestyön suuntautumisopintojen runkomoduulin tai hänellä on vastaavat tiedot.
Arviointikriteerit
Arviointikriteeri - arvosana 1
Opiskelija tuntee yleisesti erityistukea tarvitsevien henkilöiden työelämässä kohtaamia haasteita ja lainsäädäntöä, jolla on merkitystä työelämässä olevien erityistukea tarvitsevien henkilöiden kannalta. Opiskelija osaa määritellä ja tunnistaa työpaikan esteettömyyden perustekijöitä ja kykenee osallistumaan niiden kehittämisprojektiin.
Arviointikriteeri - arvosana 3
Opiskelija kykenee reflektoimaan oppimaansa sekä pystyy kohtamaan tasavertaisesti erityistukea tarvitsevia työntekijöitä. Lisäksi opiskelija kykenee osallistumaan tarvittavaan tukitoimintaan sekä antamaan tukea tarvittavien välineiden ja menetelmien käytössä.
Arviointikriteeri - arvosana 5
Opiskelija osaa tuottaa sisältöä ja kehittää uusia menetelmiä ja käytäntöjä erityistukea tarvitsevien työnhakijoiden koulutukseen. Lisäksi opiskelija kykenee määrittelemään esteettömän työympäristön edellyttämiä infrastruktuurin kehittämistoimenpiteitä sekä hyödyntämään digitaalista mediaa ja sovelluksia esteettömän työympäristön kehittämisessä.