Opintojakso auttaa sinua lisäämään itsesi johtamisen valmiuksiasi, arvioimaan omaa osaamistasi sekä kehittämään itseäsi, edistymään opiskelussasi ja urallasi, saamaan lisää onnistumisen kokemuksia ja aikaa tärkeinä pitämillesi asioille ja parempia tuloksia sekä vähentämään haitallista stressiä.
Sisältö
• Tavoitteellinen itsensä johtaminen hyvän työkyvyn ja onnistumisten mahdollistajana
• Itsensä johtamisen eri osa-alueet ja teemat (jotka vaihtelevat jonkin verran ryhmittäin), mm: hyvä ja sujuva ajankäyttö, positiivinen psykologia, oman osaamisen tunnistaminen, sanoittaminen ja kehittäminen, ihmissuhteet, stressin hallinta, tavoitteiden asettaminen
• Itsensä johtamisen kehittämisen prosessi
o Nykytilanteen arviointi (mitä olen kokenut ja oppinut, mikä on elämäntilanteeni nyt, mitä osaan?)
o Tavoitteiden laatiminen ja priorisointi (minne olen menossa?)
o Konkreettisten toimenpiteiden suunnittelu ja toteutus (miten?)
o Tavoitteiden ja konkreettisten toimenpiteiden seuranta
Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen
Verkkomateriaali ja siihen liittyvät tehtävät,
b) Verkkokeskustelu
c) Yhden teoksen (ks. alla) lukeminen ja siihen liittyvä loppuessee
Oppimateriaalit
Aihealueisiin liittyvät artikkelit, kirjat ja muu opettajan toteutuksen aikana antama materiaali.
Sydänmaalakka P. 2006. Älykäs itsensä johtaminen. Talentum. Helsinki tai
Lampikoski, T. 2009. Hidasta! Ajankäytön valinnat arjessa ja työssä. PS-Kustannus. Jyväskylä.
Lisätiedot
(Jos opiskelija on saavuttanut vaadittavan osaamisen esimerkiksi aikaisemmissa työtehtävissä, harrastuksissa tai jollain toisella opintojaksolla, hän voi osoittaa osaamisensa ja edetä opinnoissa ripeämmin). Katso lisätiedot ja ohjeet aiemmin hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta (AHOT) MyNetistä tai www-sivuilta. Opettajille tarkempia ohjeita intrassa: Työkalut -> AHOT, ja sitten AHOT-ohjeistus.)
Lisätietoja: timo.lampikoski@haaga-helia.fi
Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
Ei lähtötasovaatimuksia sidonnaisuutta muihin opintojaksoihin.
Arviointikriteerit
Arviointikriteeri - arvosana 1
Arvosana 1
Opiskelija osaa tunnistaa keskeiset itsensä johtamiseen ja työkykyyn vaikuttavat osa-alueet ja osaa tunnistaa ne osa-alueet, joissa hänellä on kehitettävää. Opiskelija osaa laatia joitakin tavoitteita ja konkreettisia toimenpiteitä. Opiskelija osaa ajoittain seurata tavoitteiden ja toimenpiteiden toteutumista.
Opiskelija osallistuu vähän verkkokeskusteluun.
Arviointikriteeri - arvosana 3
Opiskelija osaa laatia täsmällisiä itsensä johtamiseen liittyviä tavoitteita, suunnitella ja toteuttaa konkreettisia, aikatauluun sidottuja toimenpiteitä sekä seurata säännöllisesti tavoitteiden sekä toimenpiteiden toteuttamista. Opiskelija osaa reflektoida oppimistaan.
Opiskelija osallistuu aktiivisesti verkkokeskusteluun.
Arviointikriteeri - arvosana 5
Opiskelija osaa tavoitteellisesti kehittää omaa työkykyään huolehtien itsensä johtamisen eri osa-alueiden tasapainosta. Opiskelijalla on hyvä itsetuntemus ja osaa syvällisesti reflektoida oppimistaan.
Opiskelija osallistuu erittäin aktiivisesti verkkokeskusteluun.
YLEISESTI:
Opintojakson arviointikriteerit
70 % Loppuesseen laadullinen ja määrällinen laatu (minimi määrällinen taso 2 A4-sivua)
30 % Verkkokeskusteluaktiiviisuus (minimiosallistumisen taso: vastaaminen kaikkiin opettajan esittämiin virityskysymyksiin).