Tiedostava johtajuus ja mindfulness, 3 op - LEA8LH107
Opintojakson kieli
Suomi
Tulevat toteutukset
Ei vielä toteutuksia julkaistu.
Käynnissä olevat toteutukset
Ei käynnissä olevia toteutuksia.
Päättyneet toteutukset
Ei päättyneitä toteutuksia.
Osaamistavoitteet
Läsnäolo on yhä enenevässä määrin valunut johtamisen ytimeen. Tutkimukset osoittavat, että mindfulness-harjoitteet ja tähän hetkeen fokusoiva läsnäolo hiljentää mieltä, vähentää kuormitusta ja parantaa johtamisen ja päätöksenteon fokusta.
Itsensä ja muiden johtaminen edellyttää kykyä tunnistaa mahdollisuuksia epävarmuuden ja keskeneräisyyden keskellä. Strategian eläminen arjessa vaatii keskittymiskykyä sekä tilaa nähdä ja toimia tässä ja nyt. Kun yksilö kykenee olemaan läsnä omassa kokemuksessaan ja sitä säätelemään, hän havaitsee selkeämmin ympärillä olevat mahdollisuudet ja pystyy niitä hyödyntämään.
Jaksolla opiskelija harjoittaa kykyään keskittyä ja nähdä omaa automaatiota ja reagointitapaa erilaisissa tilanteissa, sekä löytää mahdollisuuksia suunnata kohti visiota ohi rajoittavien tekijöiden.
Säännöllisten ja toistuvien muodollisten harjoitteiden kautta osallistuja luo pohjaa läsnäolon, tietoisuuden ja hyväksynnän siirtymiseen arkeen. Lisääntynyt henkinen kestävyys mahdollistaa yksilöstä itsestään kumpuavan merkityksellisen ja luovan toiminnan. Itseohjautuvuus luo puolestaan edellytyksiä kestävämmälle toimintatavalle muutoksen keskellä.
Sisältö
Toteutuksella yhdistetään läsnäoloharjoituksia tiedostavaa ajattelu- ja toimintatapaa edistäviin teemoihin ja harjoitteisiin.
• Hengitys-, mietiskely- ja joogaharjoitukset
• Arkeen yhdistettävät epämuodolliset harjoitteet
• Läsnäolo sekä uudistumisen mahdollisuus tässä ja nyt täydentämässä ratkaisu- ja tavoitekeskeistä toimintatapaa
• Uskomukset ja niiden vaikutus kulttuuriin, toimintaan ja yksilön liittymiseen yhteisöön
• Tunteet voimavarana ja rajoittajana
• Visioon suuntaaminen ohi rajoittavien tekijöiden
• Läsnäolon ja hyväksynnän merkitys uudistumiselle ja luovuudelle
• Kohti kokeilevaa organisaatiokulttuuria – miten luoda tilaa yksilöstä lähtevälle johtajuudelle
• Kokonaisvaltainen työskentely useiden eri kanavien kautta: äly, tunteet, keho, läsnäolo, mielikuvat ja intuitio
Opintojakson osalta ei noudateta aikaisemmin hankitun osaamisen tunnistamismenettelyä (AHOT).
Oppimateriaalit
Wihuri, A-J. Mindfulness työssä - Tietoinen läsnäolo vapauttaa onnistumaan, E-kirja, 2014, Alma Talent
Mahdollinen muu opettajan nimeämä materiaali.
Lisätiedot
Nina Niemi
Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
Ei lähtötasovaatimuksia.
Arviointikriteerit
Arviointikriteeri - arvosana 1
Tunnistaa läsnäolon tarpeellisuuden ja kykenee jossain määrin harjoittamaan arjessa. Kykenee hahmottamaan tekijöitä, jotka vievät pois läsnäolosta.
Arviointikriteeri - arvosana 3
Integroi harjoitteita suhteellisen säännöllisesti arjessa. Tunnistaa omaa automaatiota ja reaktiotapoja, ja kykenee jossain määrin vaikuttamaan niihin.
Arviointikriteeri - arvosana 5
Integroi ja toteuttaa arjessa läsnäoloa ja tiedostavaa toimintatapaa. On löytänyt itselleen sopivia tapoja integroida harjoitteita omaan elämään. Tunnistaa omia tunne- ja reaktiomalleja ja on löytänyt tapoja olla läsnä ja toimia tarkoituksenmukaisesti erilaisissa tilanteissa.