Opintojakson tavoitteena on antaa valmiuksia ymmärtää ja kehittää omaa työyhteisöään työpsykologisesta näkökulmasta.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
• tuntee työpsykologian perusteet
• tuntee positiivisen psykologian perusteet
• tuntee yksilöllisen työhyvinvoinnin merkityksen ja kokonaisuuden
• osaa soveltaa psykologista pääomaa
• ymmärtää muuttuvia toimintaympäristöjä ja seuraa työelämän kehitysnäkymiä
Sisältö
• Työ- ja positiivisen psykologian perusteet
• Työpsykologian tuottavuusnäkökulmia
• Työpsykologia ja työhyvinvointi yksilön arjessa
• Energian johtaminen (ajattelu – tunteet – toiminta)
• Työssä innostuminen
• Asenne ja psykologinen pääoma arjessa
• Työ ja tulevaisuus
Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen
Oppiminen tapahtuu tutkivien oppimistehtävien, itsenäisen etäopiskelun ja ryhmäkeskusteluiden merkeissä.
Opintojakso edellyttää vahvoja itseopiskelutaitoja, sujuvaa tiedonhakua ja aikataulussa pysymistä.
Oppimateriaalit
Leppänen, M. & Rauhala, I. 2012. Johda ihmistä – psykologiaa johtajille. Helsinki: Talentum. (myös e-kirja)
Manka, M. 2015. Stressikirja. Mistä virtaa? Helsinki: Talentum. (myös e-kirja)
Mäkikangas, A., Mauno, S. & Feldt, T. 2017. Tykkää työstä! Työhyvinvoinnin psykologiset perusteet. Jyväskylä: PS-kustannus. (myös e-kirja)
Lisäksi oheismateriaalia oman valinnan mukaisesti
Lisätiedot
Opintojaksosta on tarjolla lähi- ja verkkototeutuksia.
Verkkototeutus vaatii hyvää ajanhallintaa ja itsenäisiä opiskelutaitoja.
Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
Opiskelija
• tunnistaa joitakin työ- ja positiivisen psykologian perusteita
• tiedostaa yksilöllisen työhyvinvoinnin merkityksen ja kokonaisuuden
• huomioi psykologista pääomaa työssä
• osaa hakea tutkimustietoa
• vähäinen lähdeaineiston ja pohdinnan vuoropuhelu tehtävissä
Arviointikriteeri - arvosana 3
Opiskelija
• tunnistaa työ- ja positiivisen psykologian perusteita
• tuntee yksilöllisen työhyvinvoinnin merkityksen ja kokonaisuuden
• osaa huomioida psykologista pääomaa työssä
• osaa hakea ajankohtaista tutkimustietoa
• osallistuu yhteiseen tiedonrakentamiseen
• hyvä lähdeaineiston sitominen ja asianmukainen käyttö tehtävissä
Arviointikriteeri - arvosana 5
Opiskelija
• tuntee työ- ja positiivisen psykologian perusteita
• tuntee yksilöllisen työhyvinvoinnin merkityksen ja kokonaisuuden
• ymmärtää työpsykologian taloudellisen merkityksen
• osaa soveltaa psykologista pääomaa työssä
• osaa hyödyntää ajankohtaista tutkimustietoa
• osallistuu aktiivisesti yhteiseen tiedonrakentamiseen
• erinomainen lähdeaineiston sitominen ja käyttö tehtävissä
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Arviointiin vaikuttavat opiskelijan analysoiva ja tutkiva kehittämisote ja aktiivinen osallistuminen yhteiseen tiedonrakentamiseen. Opintojakson kaikkien tehtävien tulee olla hyväksyttyjä.