Kurssin suoritettuaan opiskelija lähijohtamistoiminnassaan:
- tunnistaa ilmapiirin merkityksen ja siihen vaikuttavia piirteitä
- rohkaistuu nostamaan myös vaikeita asioita keskusteluun ja lisäämään vakuuttavuuttaan vuorovaikutus- ja esiintymistilanteissa
- tietää keinoja parantaa vuorovaikutteisia kuuntelutaitojaan.
- tunnistaa palautteenannon periaatteita ja pystyy kehittämään sekä palautteenvastaanottamisen että antamisen taitojaan.
Sisältö
LÄHIJOHTAMISEN PERUSTEET
- Ilmapiirin ja ensivaikutelman merkitys
- Vuorovaikutteinen ja aktiivinen kuunteleminen
- Palaute ja vaikeiden tilanteisen nostaminen
- Vuorovaikutteisuus ja vakuuttavuus
- Verbaalinen ja nonverbaalinen viestintä sekä vuorovaikutus
HARJOITUKSIA JA HARJOITTEITA
- Osanottajat saavat palautetta harjoituksista ja harjoituksia analysoidaan oppimisen ja oivaltamisen avuksi
Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen
Aktiivinen läsnäolo ja harjoitusten tekeminen
Oppimispäiväkirja tai yhteisöllinen tentti
Arviointikriteerit
Arviointikriteeri - arvosana 1
Opiskelija tunnistaa ilmapiirin, vuorovaikutteisuuden ja kuuntelemisen merkityksen lähijohtamisessa. Hän tietää palautteen ja keskustelun merkityksen ja keskustelun tärkeyden tulokselliseen liiketoimintaan.
Arviointikriteeri - arvosana 3
Opiskelija ymmärtää lähijohtamisessa tarvittavia taitoja sekä osaa käyttää niitä oman tilanteensa ja persoonansa mukaisesti. Hän osaa hyödyntää taitojaan tuloksellisessa työyhteisössä.
Arviointikriteeri - arvosana 5
Hallitsee lähijohtamisen viestintätaidot sekä osaa kriittisesti tarkastella tarvittavia taitoja.