Opintojakson tavoitteena on, että opiskelija laajentaa tietämystään organisaatio- ja yrityskulttuurista. Opintojakson suorittaminen tukee opiskelijan yrityskulttuuriin ja/tai muutosprosesseihin kohdistuvaa opinnäytetyöprosessia. Opintojakson suoritettuaan opiskelija on
• oppinut ymmärtämään kultturieroja, työelämän monikulttuurisuutta ja kehittänyt valmiuttaan toimia tällaisessa toimintaympäristössä
• muodostanut kuvan elämyksen tai palvelun tuotannon johtamisesta ja organisaatiokulttuurista
• kehittänyt ymmärrystään kansainvälisyyskehityksen vaikutuksista ja mahdollisuuksista hotelli-, ravintola- ja matkailualalla
• saanut yleiskäsityksen yrityskulttuuri –lähestymistavan käytöstä organisaatioiden
tutkimisessa ja kehittämisessä
Sisältö
Kirjallisuudessa perehdytään klassisiin näkemyksiin kulttuurin johtamisesta ja tämän päivän tuoreeseen tietoon.
Oppimistavat (sisältää ahotin ja erilaiset toteutusvaihtoehdot)
Opintojakso on suoritetaan kirjapakettina tenttimällä valinnaiset teokset (ks. Oppimateriaalit). Jakso suoritetaan tenttimällä kolme teosta. Vaihtoehtoista suoritustapaa tai AHOT-menettelyä ei ei ole, kirjapaketissa tutustutaan tuoreisiin ajatuksiin tutkimuksesta ja käytännöistä.
Oppimateriaalit
Kolme teosta esim. seuraavista: 1. Tanskanen, R. ja Liiri, T. 2014. Esimies ja ryhmä tekevät tulosta. Menestyminen jatkuvassa muutoksessa. Työturvallisuuskeskus TTK. 2. Hofstede, G. 1993. Kulttuurit ja organisaatiot. Mielen ohjelmointi. WSOY. 3. Honkanen, H. 2005. Muutoksen agentit: muutoksen ohjaaminen ja johtaminen. Suomen psykologiliitto/Edita. 4. Piha, K. 2017. Konflikti päivässä: kulttuuri ratkaisee yrityksen kohtalon. Alma Talent. E-aineistona: http://ezproxy.haaga-helia.fi:2048/login?url=https://bisneskirjasto.almatalent.fi/teos/EAGBBXXTBBAED# 5. Schein, E. 2009. Yrityskulttuuri – selviytymisopas: tietoa ja luuloja kulttuurimuutoksesta. Laatukeskus. 6. Schein, E.H. 2009. The Corporate Culture Survival Guide –sense and nonsense about culture change. Jossey-Bass Inc., San Francisco. 7. Hofstede, G. 2010. Cultures and Organizations: Software of the Mind: intercultural coopertation and its importance for survival. McGraw-Hill. 8. Trompenaars, F. and Hampden-Turner C. 2012. Riding the waves of culture: understanding diversity in global business. Nicholas Brealey, London. 9. Spector, R. & Reeves, B. 2017. The Nordstrom way to customer experience excellence: creating a values-driven service culture. E-book. Available: https://www.ellibslibrary.com/haagahelia/9781119375357
Lisätiedot
Jakson voi suorittaa myös tenttimällä englanninkielisiä teoksia ja suomenkielisten sekä englanninkielisten yhdistelmällä. Teosvalinnat voi kytkeä mahdollisen opinnäytetyön tekemiseen johtamisen ja yrityskulttuurin alueelta.
Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
Opiskelija on suorittanut koulutusohjelmakohtaiset perus- ja ammattiopinnot.
Arviointikriteerit
Arviointikriteeri - arvosana 1
Opiskelija hahmottaa pääpiirtein kirjan sisällöt ja ymmärtää kulttuurien erojen merkitystä. Vastaus hajanainen, tietoja esitellään satunnaisessa järjestyksessä ja pieni osa tiedoista on puutteellisia tai vääriä.
Arviointikriteeri - arvosana 3
Opiskelija on hahmottanut esitetyt kysymykset lukemansa perusteella ja osaa soveltaa joitakin teoksissa esiteltyjä malleja tai ratkaisuja. Vastaus on jäsennelty ja käsittely pysyy asetetun kysymyksen ympärillä.
Arviointikriteeri - arvosana 5
Opiskelija on omaksunut hyvin valitsemiensa teosten sisällön ja soveltaa vastauksissaan luovasti teosten tietoja. Vastaukset sisältävät pohdintaa, eri vaihtoehtojen vertailuja sekä tehtyjen ratkaisujen toimivuuden arviointia. Vastaukset ovat jämäköitä ja hyvin jäsenneltyjä.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Kolmesta valitusta teoksesta on kustakin saatava hyväksytty vastaus.