Ihmiset organisaation voimavarana, 5 op - LEA4LS201
Opintojakson kieli
Suomi
Tulevat toteutukset
Ei vielä toteutuksia julkaistu.
Käynnissä olevat toteutukset
Ei käynnissä olevia toteutuksia.
Päättyneet toteutukset
Ei päättyneitä toteutuksia.
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
- ymmärtää ihmisten käyttäytymistä yksilöinä ja ryhmässä muuttuvassa monimuotoisessa organisaatioympäristössä
- ymmärtää henkilöstövoimavarojen johtamisen merkityksen osana liiketoiminnan kokonaisuutta
- saavuttaa ratkaisukeskeisen näkemyksen yhteisöllisen tiedonjakamisen, organisaation toiminnan ja yhteistyön kehittämiseen.
Sisältö
Ihmisten käyttäytyminen yksilöinä ja ryhmässä organisaatioympäristössä
Henkilöstövoimavarat ja niiden johtaminen liiketoiminnassa
Yhteisöllinen, organisaation toiminnan kehittäminen
Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen
Opintojakson osaamistavoitteet voi saavuttaa seuraavilla tavoilla:
a. Yhteistöllinen workshop –työskentely, raportointi ja itsenäinen, tuettu tiedonhaku TAI
b. Työelämäprojektiin tai muuhun projektiin osallistuminen ja oppimisen reflektointi opintojakson kirjallisuuden ja osaamistavoitteiden mukaisesti TAI
c. Omassa työssä oppiminen (opinnollistaminen) ja oppimisen reflektointi opintojakson kirjallisuuden ja osaamistavoitteiden mukaisesti.
Vaihtoehdoista b ja c opiskelija tekee opettajalle ehdotuksen suoritustavasta.
Opintojakso on mahdollista korvata näytöllä, joka koostuu reflektio- ja sovellusraportista ja/tai työnäytteistä ja näiden esittelystä. Opiskelija esittää ehdotuksensa näytöksi kurssikuvauksen ja kirjallisuuden pohjalta ja esittelee sen vastaavalle opettajalle ensivalintaviikolla, jolloin riittävästä näytöstä sovitaan. Katso lisätiedot ja ohjeet aiemmin hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta (AHOT) MyNetistä tai www-sivuilta.
Opintojaksoon sisältyy myös pakollisena oman oppimisen arviointi.
Oppimateriaalit
Tuntityöskentelyn materiaali sekä muu ohjaajan ilmoittama ja jakama materiaali, esim. artikkelit
Bratton J. & Gold J. 2012, 5th ed. Human resource management: theory and practice. Palgrave Mcmillan, New York.
Dessler, G. 2011. 6th ed. A framework for human resource management / Gary Dessler. Pearson Education, Upper Saddle River (NJ).
Kinnunen, U., Feldt, T. & Mauno, S. 2005. Työ leipälajina – Työhyvinvoinnin psykologiset perusteet. PS-kustannus.
Robbins, S. P. & Judge, T. A. 2016, 13th ed., global ed. (or older). Essentials of organizational behavior. Pearson Education. Harlow.
Lisätiedot
Vastuuopettaja: Eija Kärnä
Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
Opintojakso suoritetaan ennen opinnäytetyön aloitusta.
Arviointikriteerit
Arviointikriteeri - arvosana 1
Opiskelija osaa määritellä ja kuvata keskeisiä henkilöstövoimavarojen johtamisen ja organisaatiokäyttäytymisen käsitteitä ja aiheita teoriassa ja käytännössä. Hän ymmärtää yhteisöllisen tiedonjakamisen ja yhteistyön merkitystä globaalissa monikulttuurisessa ympäristössä. Kirjallisessa ja/tai suullisessa esityksessä opiskelija osaa tehdä johtopäätöksiä ja kehitysehdotuksia jonkin verran perustellen.
Arviointikriteeri - arvosana 3
Opiskelija osaa kuvata keskeisiä henkilöstövoimavarojen johtamisen ja organisaatiokäyttäytymisen käsitteitä ja ilmiöitä hyvin sekä teoriassa että käytännössä. Hän ymmärtää hyvin yhteisöllisen tiedonjakamisen ja yhteistyön merkityksen globaalissa monikulttuurisessa ympäristössä. Hän on saavuttanut ratkaisukeskeisen näkemyksen organisaation työn kehittämiseen osaten tehdä johtopäätöksiä ja perustella ehdotuksiaan.
Arviointikriteeri - arvosana 5
Opiskelija tuntee erittäin hyvin keskeisiä henkilöstövoimavarojen johtamisen ja organisaatiokäyttäytymisen käsitteitä ja ilmiöitä sekä teoriassa että käytännössä. Hän ymmärtää strategisella tasolla yhteisöllisen tiedonjakamisen ja yhteistyön merkityksen globaalissa monikulttuurisessa ympäristössä. Opiskelija osaa raportoida kattavasti yhteisöllisesti tuotettuja tuloksia käyttäen asian käsittelyyn sopivia teorioita ja käsitteitä. Hän on saavuttanut erittäin ratkaisukeskeisen näkemyksen organisaation työn kehittämiseen osaten tehdä johtopäätöksiä ja kehitysehdotuksia monipuolisesti perustellen.