Toiminnan kehittäminen on osa Strategia ja muutos -moduulia.
Opinnot syventävät käsitystä liiketoiminnan kehittämistarpeiden tunnistamisesta ja analysoinnista sekä tutustuttaa opiskelijan erilaisiin kilpailustrategioihin muuttuvassa toimintaympäristössä. Moduuli perehdyttää opiskelijan muutostilanteiden käytännön suunnittelutyöhön. Opiskelija saa valmiudet monipuoliseen ja laaja-alaiseen tiedon hyödyntämiseen yrityksen strategia- ja muutostyössä.
Sisältö
Kilpailustrategiat 5 op (LEA4LH103A)
Toiminnan kehittäminen 5 op (LEA4LH103B)
Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen
Toiminnan kehittäminen opintojakso toteutetaan virtuaalisesti.
Opintojakso sisältää yksilö- ja ryhmätehtäviä.
Oppiminen tapahtuu tutkivien oppimistehtävien, itsenäisen etäopiskelun ja verkkokeskusteluiden merkeissä. Opintojakso edellyttää hyviä itseopiskelutaitoja, sujuvaa tiedonhankintaa ja tavoitteellista sitoutumista viikoittaiseen työskentelyyn.
Mikäli opiskelija on saavuttanut moduulissa vaadittavan osaamisen esimerkiksi aikaisemmissa työtehtävissä tai muualla, hänellä on mahdollisuus osoittaa osaamisensa näytön avulla. Lisätiedot ja ohjeet aiemmin hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta (AHOT) löytyvät MyNetistä.
Opiskelijalla on mahdollisuus suorittaa opintojakso myös work & study menetelmällä. Lisätiedot ja ohjeet löytyvät MyNetistä.
Oppimateriaalit
Luoma, J. 2015. Understanding Change Management through the Psychological Ownership Framework. Examination of Antecedents of Successful Change. Jyväskylän yliopisto.
Miller, D. 2011. Successful Change - how to implement change through people.
Pirinen, H. 2014. Esimies muutoksen johtajana. Talentum.
Tuominen, K. 2016. Muutoksen johtaminen.
Verkossa oleva materiaali ja tiedotusvälineistä löytyvä ajankohtaisaineisto.
Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
Toiminnan kehittäminen opintojakso ja Kilpailustrategiat opintojakso voivat olla kiinteästi linkattuja toisiinsa, jolloin esimerkiksi oppimistehtävät liittyvät samaan kohdeyritykseen tai opintojaksot voivat olla erillisiä. Yhteenkuuluvuus näkyy toteutussuunnitelmissa.
Arviointikriteerit
Arviointikriteeri - arvosana 1
Opiskelija
- osaa nimetä muutosprosessin keskeisimmät vaiheet
- osaa käyttää muutosprosessimallia annetussa tilanteessa
- tietää miten muutos vaikuttaa työyhteisöön
- osaa arvioida muutosviestejä
Arviointikriteeri - arvosana 3
Opiskelija
- osaa arvioida organisaation muutokseen soveltuvia muutosprosessimalleja ja kehittämismenetelmiä
- osaa tuottaa käyttökelpoisen muutosprosessin viestintäsuunnitelman
- tietää muutosprosessin toimijoiden roolit ja vastuut
- tietää, miten omaa ja yrityksen muutosvalmiutta voi kehittää
Arviointikriteeri - arvosana 5
Opiskelija
- osaa arvioida eri muutosprosessimalleja ja kehittämismenetelmiä ja tuottaa niiden pohjalta kehittämissuunnitelman asiakasorganisaation tavoitteiden pohjalta
- osaa huomioida muutostilanteessa yksilön, ryhmän ja organisaation näkökulmat
- osaa tuottaa muutosviestintäsuunnitelman sidosryhmäanalyysin ominaispiirteitä hyödyntäen
- tietää, miten omaa ja organisaation muutoskyvykkyyttä voi proaktiivisesti kehittää
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Toteutussuunnitelmassa tarkemmin kuvatut oppimistehtävät tulee suorittaa hyväksytysti.