Kilpailustrategiat on osa Strategia ja muutos - moduulia.
Strategia ja muutos -moduulissa opiskelija syventää käsitystä liiketoiminnan kehittämistarpeiden tunnistamisesta ja analysoinnista sekä tutustuu erilaisiin kilpailustrategioihin muuttuvassa toimintaympäristössä. Moduuli perehdyttää opiskelijan käytännön muutostilanteisiin toiminnan kehittäjän näkökulmasta. Opiskelija saa myös valmiudet monipuoliseen ja laaja-alaiseen tiedon hyödyntämiseen yrityksen strategia- ja muutostyössä.
Sisältö
Strategia ja muutos moduulin osat ovat:
Kilpailustrategiat 5 op (LEA4LH103A)
Toiminnan kehittäminen 5 op (LEA4LH103B)
Oppimistavat (sisältää ahotin ja erilaiset toteutusvaihtoehdot)
Kilpailustrategiat opintojaksoa toteutetaan lähiopetuspainotteisesti, monimuotoisesti ja virtuaalisesti. Tarjonta vaihtelee lukuvuosittain.
Opintojakso sisältää yksilö- ja ryhmätehtäviä.
Aiemmin hankittu osaaminen on mahdollista osoittaa näytön avulla. Ilmoittaudu opintojaksolle ja sen jälkeen seuraa toteutussuunnitelmassa annettuja ohjeita.
Oppimateriaalit
Hämäläinen, V., Maula, H., Suominen, K. 2016. Digiajan strategia. Alma Talent.
Kamensky, M. 2008. Strateginen johtaminen, Menestyksen timantti. Helsinki. Talentum.
Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
Kilpailustrategiat opintojakso ja Toiminnan kehittäminen opintojakso voivat olla kiinteästi linkattuja toisiinsa, jolloin esimerkiksi oppimistehtävät liittyvät samaan kohdeyritykseen, tai opintojaksot voivat olla erillisiä. Yhteenkuuluvuus näkyy toteutussuunnitelmista.
Arviointikriteerit
Arviointikriteeri - arvosana 1
Opiskelija
-osaa joitakin yrityksen toimintaympäristön analysointiin liittyviä menetelmiä
-tietää keskeiset käsitteet strategiaan liittyen
-osaa keskeiset asiat kilpailulainsäädännöstä
-osaa etsiä itsenäisesti tietoa toimintaympäristön muutoksiin liittyen.
Arviointikriteeri - arvosana 3
Opiskelija
-osaa analysoida erilaisten yritysten kilpailuetuja
-osaa soveltaa tärkeimpiä analyysimenetelmiä erityyppisiin yrityksiin
-osaa katsoa toimintaympäristön muutoksia laajasti yrityksen -mahdollisuuksien näkökulmasta ja tuoda havaintoja yhteiseen keskusteluun
Arviointikriteeri - arvosana 5
Opiskelija
-osaa kehittää yrityksen ja yksikön strategiaa monipuolisesti
-osaa viestiä strategisista valinnoista selkeästi ja herättää keskustelua sekä osallistua siihen uutta tuottaen
-osaa hyödyntää erilaisia aineistoja tulevaisuuden ennakoimiseksi ja muodostaa niistä mahdollisuuksia yrityksen liiketoiminnan kannalta.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Toteutussuunnitelmissa on tarkemmin kuvattu, mitkä oppimistehtävät ovat pakollisia.