Mitä eri johtajuusteoriat kertovat meille johtajuudesta? Miten johtajuus nähdään, miten sitä rakennetaan ja kuka sitä toteuttaa? Entä miten johtajuus liittyy itseeni ja ammatilliseen kontekstiini? Kuinka hyvin tunnistan, miten toimin ja käyttäydyn, ja miten muut minut näkevät? Minkälaiset itsearvioinnin ja palautteenhankinnan menetelmät palvelevat itsetuntemukseni syventymistä ja oman johtajuuteni kehittymistä?
Tätä kaikkea tutkimme ja pohdimme yhteisellä oppimismatkallamme. Opintojakson juoni rakentuu kahdenlaisille peileille. Tutustut valikoimaan johtajuusteorioita, joita käytämme teoriapeileinä. Toiminnalliset peilit ovat puolestaan relflektiotyökaluja ja -menetelmiä, joiden avulla tutkailet itseäsi niin omin kuin muiden silmin. Valitset ja kokeilet eri menetelmiä, ja arvioit niiden hyödyllisyyttä. Kaikki peilaaminen tähtää johtajuutta koskevan ymmärryksesi syventymiseen ja itsetuntemuksesi kasvuun.
Kyseessä oleva toteutus on Pasilassa järjestettävä lähitoteutus 15.1. - 12.3.2025. Sessiot sisältävät mm. tietoiskuja, johtajuusteorioiden pohdintaa ja soveltamista, lukupiirikeskusteluja, reflektiomenetelmiin tutustumista ja oman oppimistehtävän edistämistä. Fokuksessa on yhteinen työskentely ja keskustelu. Sessioihin ei tarvitse valmistautua etukäteen, ellei toisin yhteisesti sovita jonkun tietyn teeman osalta.
Opintojaksolle osallistuminen ei edellytä esihenkilöpositiossa toimimista. Opintojakso soveltuu kaikille master-opiskelijoille, jotka haluavat perehtyä johtajuuteen ja kehittää omaa johtajuuttaan.
Dugan (2017): Leadership Theory. Cultivating Critical Perspectives. Kurssikirja löytyy e-kirjana Haaga-Helian kirjastosta. Sitä voi lukea myös online-versiona. Kirjaa käytetään koko opintojakson ajan niin opintojakson tuntityöskentelyssä kuin itsenäisen perehtymisen tukena. Opintojaksolle valitut osiot ja luvut kerrotaan heti opintojakson käynnistyttyä. Muu mahdollinen materiaali ilmoitetaan opintojakson Moodle-sivulla.
Kaikki sisältö peilautuu osallistujien omiin työelämäkokemuksiin.
Pasilan toimipiste
Ei tenttiä.
Suomi
Kurssikirja tarjoaa laajan kattauksen niin johtajuustutkimuksen historiaan kuin tämän päivän johtajuusteorioihin. Mukana on myös diversiteettiin liittyviä näkökulmia. Myös osallistujien omat työelämäkokemukset voivat nostaa globaaleja teemoja yhteiseen keskusteluun.
13.01.2025 - 14.03.2025
Opintojakso suoritetaan yhden henkilökohtaisen oppimistehtävän avulla. Siinä opiskelija raportoi oppimisestaan, joka liittyy johtajuusteorioihin ja oman johtajuuden reflektointiin. Oppimistehtävä rakentuu vaiheittain opintojakson aikana, ja se punoo opitun sisällön yhdeksi kokonaisuudeksi. Oppimistehtävässä otetaan kantaa siihen, miten oma käsitys johtajuudesta on muuttunut, laajentunut tai syventynyt aiheeseen perehtymisen myötä.
25.11.2024 - 02.12.2024
Opintojakson tunnit sijoittuvat keskiviikkoiltoihin 15.1. - 12.3. klo 17.40 - 20.30 (Pasila). Poikkeuksena on ke 19.2. jolloin ei ole yhteistä tapaamista. Keskiviikkoillat 12.2. ja 12.3. järjestetään lähtökohtaisesti etänä (Zoom), ellei toisin sovita. Opintojakson ohjelmasta ja toimintatavasta sovitaan yhdessä opintojakson käynnistyttyä.
Opintojakso etenee seuraavien sisältöteemojen kautta:
Orientaatio johtajuuden pohdintaan ja peileihin
Teoriapeilin 1 johtajuusteoriat: Katse persoonaan
Teoriapeilin 2 johtajuusteoriat: Katse käyttäytymiseen, tehokkuuteen ja vaikuttamiseen
Teoriapeilin 3 johtajuusteoriat: Katse ryhmiin ja ihmisten välisiin suhteisiin
Teoriat ja reflektiomenetelmät oman peilauksen työkaluina
Jos opiskelija omaa työn, opintojen tai muun syyn myötä opintojakson tuottaman osaamisen, hän voi osoittaa kompetenssinsa erikseen sovittavan näytön avulla. Osaamisen näytöstä (aiemmin hankittu osaaminen) on lisätietoja Master-opintojen sivulla.
Heta-Liisa Malkavaara
31 - 50
Opintojakso arvioidaan arviointikriteerien avulla (ks. opintojakson tiedot). Oppimistehtävien arviointi pohjautuu näihin opintojakson arviointikriteereihin, ja oppimistehtävää koskevat tarkemmat arviointikriteerit esitellään opintojaksolla.
LUJOM Liiketoiminnan uudistamisen ja johtamisen koulutus, PAKEM Palveluliiketoiminnan johtamisen ja kehittämisen koulutus
0.00 op
0.00 op
H-5
Ei käynnissä olevia toteutuksia.
Viikonlopputoteutus
Keskustelevat luennot ja ryhmäkeskustelut
Itsenäinen opiskelu
Dugan, J. 2017. Leadership Theory (engl.)
Kaikki opintojaksolla tuotettu materiaali sekä artikkelit/videot Moodlessa.
Opiskelijat peilaavat omaa työelämäkokemustaan keskusteluissa.
Pasilan toimipiste
Monivalintatentti Moodlessa
Suomi
19.08.2024 - 11.10.2024
Ennakkotehtävä: Kuuntele podcast: Moraalit(on) Mitä on inhmillisesti tehokas työelämä? Vieraana Jaako Sahimaa. Code of Conduct ja Helsingin Seudun kauppakamari. 21.2.2024, linkki: https://open.spotify.com/episode/3RmyAP01IO3cPeY59v7jou - Pohdi, mitä ajatuksia podcast toi sinulle ihmiskuvasta ja johtajuuden tavoitteista. Keskustelemme aiheesta ensimmäisellä lähiopetuskerralla. Keskustelu- ja reflektointitehtäviä opintojakson tapaamisissa. Kaksi-kolme tehtävää sekä monivalintatentti. Minä ja peilit: johtajuusvoimavarani (haastattelut) 30p. Johtajuusteorian tiivistelmä (Yksi Powerpoint-dia) hyväksytty/hylätty dead line 5.9.2024. Johtajuusteoriat-monivalintatentti 20p. Perustuu kurssikirjaan ja suositus, että tehdään viimeistään 5.9.2024, mutta ei välttämätöntä. Johtajuuteni kehittäminen (päiväkirja tai haastattelut) 50p. Kaikki pisteillä arvioitavat tehtävät on jätettävä viimeistään 20.10.2024. Erityistilanteissa voidaan lisäaikaa myöntää korkeintaan 28.2.2025 asti. Lokakuun jälkeen jätetyt tehtävät arvioidaan kuukausittain ilman henkilökohtaista palautetta.
03.06.2024 - 16.08.2024
Lähitapaamiset: 24.8, 7.9 ja 21.9.
Jos sinulla on aikaisemmin hankittua teoreettista ja käytännön osaamista opintojakson sisällöistä, ohjeet ns. AHOT-käytäntöihin ovat Pepissä. Aikaisemmin hankitun osaamisen tunnustamista (AHOT) on haettava ennen opintojakson toteutuksen alkua.
Eija Kjelin
31 - 50
Asteikko 0-100 tehtävien pisteet yhteenlaskettuna
Alle 50 pistettä = Hylätty
50 - 59 pistettä = 1
60 - 69 pistettä = 2
70 - 79 pistettä = 3
80 - 89 pistettä = 4
90 - 100 pistettä = 5
Arviointikriteerit
Arviointikriteeri - arvosana 1
Opiskelija osaa reflektoida omaa johtajuuttaan ja tunnistaa kehittämisen tarpeensa. Opiskelija asettaa itselleen tavoitteita ja rakentaa itsearvioinnin menetelmiä. Hän tunnistaa erilaisia lähestymistapoja johtajuuteen. Opiskelija pystyy toimimaan dialogisessa kehittymisprosessissa muiden ihmisten kanssa.
Arviointikriteeri - arvosana 3
Opiskelija reflektoi omaa johtajuuttaan monesta eri näkökulmasta hyödyntäen johtajuustutkimusta. Hän tunnistaa omat johtajuuden kehittämisen tarpeensa. Opiskelija asettaa itselleen perusteltuja tavoitteita ja rakentaa oman kehittymisensä seurantaa tukevia arviointimenetelmiä. Opiskelija pystyy rakentamaan vuorovaikutusverkostoja, joiden kautta hän pystyy saamaan kehittymiselleen tukea.
Arviointikriteeri - arvosana 5
Opiskelija reflektoi omaa johtajuuttaan monesta eri näkökulmasta syvällisesti ja kriittisesti hyödyntäen johtajuustutkimusta ja keräämäänsä aineistoa. Opiskelija asettaa itselleen toimintaympäristönsä huomioon ottaen perusteltuja tavoitteita ja rakentaa jatkuvaa kehittymistä tukevia arviointimenetelmiä oman johtajuutensa kehittämiseen. Opiskelija pystyy rakentavalla tavalla arvioimaan, hyödyntämään ja syventämään rakentamissaan dialogisissa yhteistyösuhteissa saamiaan kehittymisehdotuksia.
LUJOM Liiketoiminnan uudistamisen ja johtamisen koulutus, PAKEM Palveluliiketoiminnan johtamisen ja kehittämisen koulutus
0.00 op
0.00 op
H-5
Mitä eri johtajuusteoriat kertovat meille johtajuudesta? Miten johtajuus nähdään, miten sitä rakennetaan ja kuka sitä toteuttaa? Entä miten johtajuus liittyy itseeni ja ammatilliseen kontekstiini? Kuinka hyvin tunnistan, miten toimin ja käyttäydyn, ja miten muut minut näkevät? Minkälaiset itsearvioinnin ja palautteenhankinnan menetelmät palvelevat itsetuntemukseni syventymistä ja oman johtajuuteni kehittymistä?
Tätä kaikkea tutkimme ja pohdimme yhteisellä oppimismatkallamme. Opintojakson juoni rakentuu kahdenlaisille peileille. Tutustut valikoimaan johtajuusteorioita, joita käytämme teoriapeileinä. Toiminnalliset peilit ovat puolestaan relflektiotyökaluja ja -menetelmiä, joiden avulla tutkailet itseäsi niin omin kuin muiden silmin. Valitset ja kokeilet eri menetelmiä, ja arvioit niiden hyödyllisyyttä. Kaikki peilaaminen tähtää johtajuutta koskevan ymmärryksesi syventymiseen ja itsetuntemuksesi kasvuun.
Kyseessä oleva toteutus on Pasilassa järjestettävä lähitoteutus 25.3. - 17.5.2024. Sessiot sisältävät mm. tietoiskuja, johtajuusteorioiden pohdintaa ja soveltamista, lukupiirikeskusteluja sekä reflektiomenetelmiin tutustumista. Fokuksessa on yhteinen työskentely ja keskustelu. Sessioihin ei tarvitse valmistautua etukäteen, ellei toisin yhteisesti sovita jonkun tietyn teeman osalta. Kaikki sessiot tukevat oppimistehtävien laadintaa, ja yksi sessio voidaan varata nimenomaan oppimistehtävien kirjoittamiselle. Toivottavaa on, että jokainen opiskelija osallistuu mahdollisimman monelle sessiolle, jotta yhdessä oppiminen ja sessioiden toiminnallisuus voidaan turvata.
Opintojaksolle osallistuminen ei edellytä esihenkilöpositiossa toimimista. Opintojakso soveltuu kaikille master-opiskelijoille, jotka haluavat perehtyä johtajuuteen ja kehittää omaa johtajuuttaan.
Dugan (2017): Leadership Theory. Cultivating Critical Perspectives. Kurssikirja löytyy e-kirjana Haaga-Helian kirjastosta. Sitä voi lukea myös online-versiona. Kirjaa käytetään koko opintojakson ajan niin opintojakson tuntityöskentelyssä kuin itsenäisen perehtymisen tukena. Opintojaksolle valitut osiot ja luvut kerrotaan heti opintojakson käynnistyttyä. Muu mahdollinen materiaali ilmoitetaan opintojakson Moodle-sivulla.
Kaikki sisältö peilautuu osallistujien omiin työelämäkokemuksiin.
Pasilan toimipiste
Ei tenttiä.
Suomi
Kurssikirja tarjoaa laajan kattauksen niin johtajuustutkimuksen historiaan kuin tämän päivän johtajuusteorioihin. Mukana on myös diversiteettiin liittyviä näkökulmia. Myös osallistujien omat työelämäkokemukset voivat nostaa globaaleja teemoja yhteiseen keskusteluun.
25.03.2024 - 17.05.2024
Opintojakso suoritetaan 1 - 2 henkilökohtaisen oppimistehtävän avulla. Oppimistehtävissä kukin opiskelija raportoi oppimisestaan, joka liittyy johtajuusteorioihin ja oman johtajuuden reflektointiin. Oppimistehtävissä otetaan kantaa siihen, miten oma käsitys johtajuudesta on muuttunut, laajentunut tai syventynyt aiheeseen perehtymisen myötä.
02.01.2024 - 22.03.2024
Opintojakson sessiot toteutetaan lukujärjestyksen mukaan. Tarkempi ohjelma täsmentyy sekä Peppiin että opintojakson Moodle-sivulle ennen opintojakson alkua.
Jos opiskelija omaa työn, opintojen tai muun syyn myötä opintojakson tuottaman osaamisen, hän voi osoittaa kompetenssinsa erikseen sovittavan näytön avulla. Osaamisen näytöstä (aiemmin hankittu osaaminen) on lisätietoja Master-opintojen sivulla.
Heta-Liisa Malkavaara
31 - 50
Opintojakso arvioidaan arviointikriteerien avulla (alla). Oppimistehtävien arviointi pohjautuu näihin opintojakson arviointikriteereihin, ja oppimistehtäviä koskevat tarkemmat arviointikriteerit esitellään opintojaksolla.
Arviointikriteerit - arvosana 1
Opiskelija osaa reflektoida omaa johtajuuttaan ja tunnistaa kehittämisen tarpeensa. Opiskelija asettaa itselleen tavoitteita ja rakentaa itsearvioinnin menetelmiä. Hän tunnistaa erilaisia lähestymistapoja johtajuuteen. Opiskelija pystyy toimimaan dialogisessa kehittymisprosessissa muiden ihmisten kanssa.
Arviointikriteerit - arvosana 3
Opiskelija reflektoi omaa johtajuuttaan monesta eri näkökulmasta hyödyntäen johtajuustutkimusta. Hän tunnistaa omat johtajuuden kehittämisen tarpeensa. Opiskelija asettaa itselleen perusteltuja tavoitteita ja rakentaa oman kehittymisensä seurantaa tukevia arviointimenetelmiä. Opiskelija pystyy rakentamaan vuorovaikutusverkostoja, joiden kautta hän pystyy saamaan kehittymiselleen tukea.
Arviointikriteerit - arvosana 5
Opiskelija reflektoi omaa johtajuuttaan monesta eri näkökulmasta syvällisesti ja kriittisesti hyödyntäen johtajuustutkimusta ja keräämäänsä aineistoa. Opiskelija asettaa itselleen toimintaympäristönsä huomioon ottaen perusteltuja tavoitteita ja rakentaa jatkuvaa kehittymistä tukevia arviointimenetelmiä oman johtajuutensa kehittämiseen. Opiskelija pystyy rakentavalla tavalla arvioimaan, hyödyntämään ja syventämään rakentamissaan dialogisissa yhteistyösuhteissa saamiaan kehittymisehdotuksia.
LUJOM Liiketoiminnan uudistamisen ja johtamisen koulutus, LITEM Liiketoiminnan teknologiat -koulutus, PAKEM Palveluliiketoiminnan johtamisen ja kehittämisen koulutus
0.00 op
0.00 op
H-5