Valmentava ja palveleva esimiestyö, 5 op - LEA3PO303
Opintojakson kieli
Suomi
Tulevat toteutukset
Ei vielä toteutuksia julkaistu.
Käynnissä olevat toteutukset
Ei käynnissä olevia toteutuksia.
Päättyneet toteutukset
Ei päättyneitä toteutuksia.
Osaamistavoitteet
Tämän opintojakson osaamistavoitteet voi saavuttaa seuraavilla tavoilla:
Lähiopetus ja opintojakson aiheisiin perehtyminen sekä raportointi erillisen ohjeen mukaisesti.
Opintojaksoon sisältyy myös pakollisena oman oppimisen arviointi.
Sisältö
• johtajuuden uusi (vanha) rooli
• luottamuksen rakentaminen
• esimies valmentajana ja mahdollistajana
• esimies oppimisen ja osaamisen edistäjänä
Oppimistavat (sisältää ahotin ja erilaiset toteutusvaihtoehdot)
Tämän opintojakson osaamistavoitteet voi saavuttaa esimerkiksi seuraavilla tavoilla:
Lähiopetus ja opintojakson aiheisiin perehtyminen sekä raportointi erillisen ohjeen mukaisesti.
Opintojaksoon sisältyy myös pakollisena oman oppimisen arviointi.
Opintojaksolla noudatetaan aikaisemmin hankitun osaamisen tunnistamismenettelyä (AHOT) erikseen annettavan ohjeen mukaan.
Oppimateriaalit
Ajankohtaiset artikkelit
Alahuhta, Matti. 2015. Johtajuus, kirkas suunta ja ihmisten voima. Docendo
Alvesson, M. & Spicer, A. 2016. The stupidity paradox. CPI Group
Armstrong, M. 2012. Armstrong’s Handbook of Human Resource Management Practice
Branson, Richard. 2014. The Virgin Way: Everything I Know about Leadership
Juuti, P. 2018. Huono Johtaminen Tuhon tieltä toimivaan työyhteisöön. Gaudeamus.
Keltikangas-Järvinen L. (2016). ”Hyvät tyypit” Tempperamentti ja työelämä. WSOY.
Manka, M-L. 2015. Stressikirja Mistä Virtaa. Talentum pro
Rehn, A. 2018. Johtajuuden ristiriidat. Miksi johtaja aina epäonnistuu ja miksei se ole ongelma. DOCENDO
Siilasmaa, R. 2018. Paranoidi opitimisti. Tammi
Sinek, S. 2009. Start with why. How great leaders inspire everyone to take action. Portfolio Penguin
Sinek, S. 2017. Leaders Eat Last. Portfolio Penguin
Tienari, J. & Piekkari, R. 2011. Z ja epäjohtaminen. Talentum
Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
Opiskelija on suorittanut Johtaminen ja HR LEA2RM201 sekä Henkilöstön kehittäminen LEA2RM202 opintojaksot.
Arviointikriteerit
Arviointikriteeri - arvosana 1
Arvosana 1
Osaa jossain määrin kuvata esimiehen/johtajan toimintaa valmentajana, oppimisen ja osaamisen edistäjänä. Hän osaa nimetä ne tekijät/toimet, jotka edesauttavat luottamuksen ilmapiirin kehittymistä ja säilyttämistä organisaatiossa. Hän osaa kuvata esimiehen toiminnan merkityksen työntekijän ja yrityksen menetyksellisen toiminnan varmistajana.
Arvosana 5
Osaa kuvata, analysoida ja kehittää esimiehen/johtajan toimintaa valmentajana, oppimisen ja osaamisen edistäjänä. Hän osaa myös analysoida ja kehittää niitä tekijöitä/toimia jotka edesauttavat luottamuksen ilmapiirin kehittymistä ja säilyttämistä organisaatiossa. Hän osaa arvioida ja analysoida esimiehen toiminnan merkitystä työntekijän ja yrityksen menetyksellisen toiminnan varmistajana.
Opintojakso arvioidaan asteikolla 1 - 5. Arviointikriteerit on esitetty asteikolla 1 - 3 - 5.
Arviointikriteeri - arvosana 3
Arvosana 3
Osaa kuvata ja analysoida esimiehen/johtajan toimintaa valmentajana, oppimisen ja osaamisen edistäjänä. Hän osaa myös kuvata ja arvioida niitä tekijöitä/toimia jotka edesauttavat luottamuksen ilmapiirin kehittymistä ja säilyttämistä organisaatiossa. Hän osaa arvioida esimiehen toiminnan merkitystä työntekijän ja yrityksen menetyksellisen toiminnan varmistajana.
Arviointikriteeri - arvosana 5
Arvosana 5
Osaa kuvata, analysoida ja kehittää esimiehen/johtajan toimintaa valmentajana, oppimisen ja osaamisen edistäjänä. Hän osaa myös analysoida ja kehittää niitä tekijöitä/toimia jotka edesauttavat luottamuksen ilmapiirin kehittymistä ja säilyttämistä organisaatiossa. Hän osaa arvioida ja analysoida esimiehen toiminnan merkitystä työntekijän ja yrityksen menetyksellisen toiminnan varmistajana.