Esimies itsensä johtajana ja coachina (LEA3LH101A Itsensä johtaminen) on osa Esimiesosaamisen runkomoduulia.
Opintojaksolla oivalletaan itsetuntemuksen tärkeys ja merkitys osana esimiestyötä huippusuorituksen mahdollistajana ja hyvän työkulttuurin luojana.Tavoitteena on esimiestyön perustana olevan itsetuntemuksen lisääminen sekä oman että muiden toiminnan ymmärtäminen. Opintojaksossa perehdytään valmentavaan esimiestyyliin ja opetellaan coachaamaan.
Sisältö
Itsetunto, minäkuva ja minäkäsitys
Tarpeet, arvot ja uskomukset
Ajanhallinta ja oman energian johtaminen
Oman hyvinvoinnin johtaminen ja palautuminen
Tunnetaidot ja muutosjoustavuus
Motivaatiot ja työn mielekkyyden johtaminen
Sosiaalinen älykkyys ja vuorovaikutustyylit
Ratkaisukeskeisyys ja valmentava johtaminen
Business coaching
Oppimistavat (sisältää ahotin ja erilaiset toteutusvaihtoehdot)
Vaihtoehdot: päivätoteutus, monimuotototeutus, virtuaalitoteutus ja työn opinnollistaminen. Tarjonta vaihtelee lukuvuosittain.
Opintojakso sisältää yksilö-, pari- ja ryhmätehtäviä riippuen opintojakson toteutustavasta.
Oppimateriaalit
Caproni, P.J. 2012. Management Skills for Everyday Life, The Practical Coach. Prentice Hall, Third Edition. (Kappaleet 1, 2, 3, 4, 5 ja 10)
A conceptual model for understanding the process of self-leadership development and action-steps to promote personal leadership development http://www.emeraldinsight.com/doi/full/10.1108/JMD-11-2012-0147
Muu opettajan jakama materiaali.
Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
Lähtötaso: Suositellaan, että perusopintomoduulit ovat suoritettuina.
Sidonnaisuudet: Esimies itsensä johtajana ja coachina on yksi opintojakso Esimiesosaaminen -moduulissa, joka on HR- ja esimiestyö -suuntautumisen runkomoduuli.
Esimiesosaaminen –moduulin osat:
Itsensä johtaminen 5 op (LEA3LH101A)
Esimiehen perustehtävät 5 op (LEA3LH101B)
Monimuotoisen työyhteisön johtaminen 5 op (LEA3LH101C)
Runkomoduulin osilla (A, B ja C) voi olla yhteinen oppimistehtävä tai opintojaksot voivat olla erillisiä. Yhteenkuuluvuus näkyy toteutussuunnitelmista.
Arviointikriteerit
Arviointikriteeri - arvosana 1
- Osaa tunnistaa itsensä johtamisen tarpeen ja ymmärtää itsensäjohtamisen merkityksen muutoksissa, vuorovaikutuksessa ja sosiaalisessa kanssakäymisessä.
- Osaa havannoida ja analysoida omia vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan.
- Osaa havannoida ja tunnistaa omia tunteitaan.
- Ymmärtää kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin merkityksen.
- Tunnistaa erilaisia itsensä kehittämisen työkaluja ja menetelmiä.
- Tietää coachingin tavoitteet ja periaatteet.
Arviointikriteeri - arvosana 3
- Osaa soveltaa itsensä johtamisen periaatteita itseensä.
- Tuntee ja osaa käyttää itsensä kehittämisen työkaluja tavoitteellisesti.
- Osaa kehittää omaa hyvinvointiaan.
- Osaa priorisoida ja johtaa omaa ajankäyttöään.
- Tuntee motivaatioteoriat ja tunnistaa, mitkä asiat motivoivat erilaisia ihmisiä ja itseään.
- Osaa kuvata ja analysoida itsensä johtamisen merkitystä erilaisissa työyhteisöissä.
- Osaa hyödyntää coachingin periaatteita; osaa kuunnella ja esittää oikeita kysymyksiä itselleen tai toiselle tavoitteen saavuttamiseksi.
Arviointikriteeri - arvosana 5
- Osaa johtaa omaa käyttäytymistään sekä omia tunteita.
- Osaa kehittää itsensä johtamista tuloksellisesti teoriaa ja työkaluja hyödyntäen.
- Osaa valita erilaisiin käyttäytymiseen liittyviä ja tilanteeseen sopivia menetelmiä.
- Osaa syvällisesti kuvata itsensä johtamisen vaikutusta työyhteisössä ja esimiestyössä
- Osaa analysoida itseään syvällisesti coachina ja soveltaa coachaustaitoja itseensä ja muihin tavoitteen saavuttamiseksi.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Toteutussuunnitelmissa on tarkemmin kuvattu, mitkä oppimistehtävät ovat pakollisia.