Opintojakson tavoitteena on, että opiskelija oppii kehittämään oman tiiminsä toimintaa ja osaamista, ymmärtää oman roolinsa työyhteisön kehittäjänä ja työhyvinvoinnin edistäjänä sekä hakee aktiivisesti ratkaisuja.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
osaa vahvistaa ammatti-identiteettiänsä ja henkilökohtaista brändiään
tunnistaa projektin kriittiset kohdat kehittääkseen projektitoimintaa
osaa soveltaa kehittämisteorioita, motivaatioteorioita, ennakointi- ja kehittämismenetelmiä
osaa arvioida tietoa kriittisesti
osaa resurssoida sekä henkilöstön määrää että osaamista
Sisältö
Henkilöstön kehittämisen johtamis- ja organisaatioteoriat
Henkilöstön ja osaamisen kehittämisen menetelmät ja niiden hyödyntäminen
Projektityöskentelyn kehittäminen ja arviointi
Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen
Lähiopetustoteutus, johon liittyy oppimistehtäviä, projektityöskentelyä, itsenäistä työskentelyä sekä tentti.
Suunnitelmaan pohjautuva omassa työssä oppiminen eli opinnollistaminen, mikäli opiskelija pystyy oppimaan opintojakson sisällöt työssään/harrastuksessaan. Lisätietoja opinto-ohjaajalta tai vastuuopettajalta.
Näyttö (jos opiskelija hallitsee jo opintojakson sisällöt). Lisätietoja opinto-ohjaajalta tai vastuuopettajalta
Oppimateriaalit
Opettajan jakama materiaali
Kirjallisuus soveltuvin osin
Alahuhta, Matti. 2015. Johtajuus, kirkas suunta ja ihmisten voima. Docendo
Armstrong, M. 2012. Armstrong’s Handbook of Human Resource Management Practice
Branson, Richard. 2014. The Virgin Way: Everything I Know about Leadership
Brooks, I. 2009.Organisational Behaviour Individuals, Groups and Organisation 4th editon, Pearson Education Limited
Goleman, Daniel. 2013. Focus The Hidden Driver of Excellence. Bloomsbury Publishing Plc
Kaijala, M. 2016. Rekrytointi Tehtävään vai yhtiöön. Talentum.
Keltikangas-Järvinen L. (2016). ”Hyvät tyypit” Tempperamentti ja työelämä. WSOY.
Laloux, Frederic. 2016. Reinventing Organizations
Lecklin, O & Laine, R.2009. Laadunkehittäjän työkalupakki, Innovatiivisen johtamisjärjestelmän rakentaminen. Talentum
Lämsä, A-M. & Päivike, T. 2010. Organisaatiokäyttäytymisen perusteet
Robbins, P.S. & Judge, T. 2009. Organizational Behavior, 13th edition, Pearson International Edition
Torkkola, S. (2016). Lean asiantuntijatyön johtamisessa. Talentum.
Viitala, R. 2013. Henkilöstöjohtaminen Strateginen kilpailutekijä. Edita
Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
Itsensä johtamisen perustaso ja ratkaisutuottajan taso suoritettuna. Johtaminen ja HR hyväksyttynä.
Arviointikriteerit
Arviointikriteeri - arvosana 1
Osaa jossain määrin kuvata henkilöstövoimavarojen suunnittelun kulun, henkilöstön kehittämisen merkityksen menetyksellisen toiminnan varmistajana.
Osaa jossain määrin toimia ryhmässä/tiimissä, johtaa ryhmää/tiimiä.
Osaa jossain määrin arvioida omaa ja ryhmänsä toimintaa työryhmän tuloksen saavuttamiseksi käytännön tehtävissä.
Osaa jossain määrin kannustaa ja motivoida työryhmän toimijoita tuloksen saavuttamiseksi käytännön tehtävissä.
Osallistuu jossain määrin opetus- ja harjoitustilanteisiin.
Arviointikriteeri - arvosana 3
Osaa kuvata ja arvioida henkilöstövoimavarojen suunnittelun kulkua ja selittää henkilöstön kehittämisen merkitystä toiminnan varmistamiseksi.
Osaa toimia ryhmässä/tiimissä ja johtaa ryhmää/tiimiä.
Osaa arvioida omaa ja ryhmänsä toimintaa työryhmän tuloksen saavuttamiseksi käytännön tehtävissä.
Osaa kannustaa ja motivoida työryhmän toimijoita tuloksen saavuttamiseksi käytännön tehtävissä.
Osallistuu opetus- ja harjoitustilanteisiin.
Arviointikriteeri - arvosana 5
Osaa monipuolisesti ja kehittävästi toimia ryhmässä/tiimissä sekä johtaa ryhmää/tiimiä.
Osaa monipuolisesti arvioida omaa ja ryhmänsä toimintaa työryhmän tuloksen saavuttamiseksi käytännön tehtävissä.
Osaa monipuolisesti kannustaa ja motivoida työryhmän toimijoita tuloksen saavuttamiseksi käytännön tehtävissä
Panostaa aktiivisena toimijana tuloksien aikaansaamiseksi käytännön tehtävissä.
Saa aikaan hyviä tuloksia käytännön tehtävissä.
Toimii aktiivisesti opetus- ja harjoitustilanteissa.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opintojakson suorittaminen edellyttää tentin läpäisemistä, joka pidetään jakson lopussa sekä kaikkien harjoitustehtävien hyväksyttyä suorittamista.
Hyväksytty opintojakso arvioidaan asteikolla 1 - 5. Arviointikriteerit on esitetty asteikolla 1 - 3 - 5.
Tentti hyväksytty arvosana 1-5 / hylätty. Hyväksytty arvosana vaatii 50 % maksimipistemäärästä. Tentti mahdollisuus uusia kahdessa seuraavassa uusinnassa