Matkailuliiketoiminnan esimiestyö ja toimiva työyhteisö, 5 op - LEA2RL001
Opintojakson kieli
Suomi
Tulevat toteutukset
Ei vielä toteutuksia julkaistu.
Käynnissä olevat toteutukset
Ei käynnissä olevia toteutuksia.
Päättyneet toteutukset
Ei päättyneitä toteutuksia.
Osaamistavoitteet
• tuntee esimiestyön ja palvelujohtamisen käytäntöjä muuttuvassa toimintaympäristössä
• ymmärtää työsuhdejärjestelyjen, matkailualan työehtosopimusten ja työvuorosuunnittelun merkityksen matkailuliiketoiminnan johtamisessa ja osaa soveltaa yhtä matkailualan työehtosopimusta työvuorosuunnittelussa
• ymmärtää tiimityön dynamiikkaa, tiimin jäsenten johtajuuden ja roolien kehittymistä
• osaa suunnitella eri tapoja organisoida tuloksellista palvelutyötä
• osaa edistää ja tukea omaa ja työyhteisön työhyvinvointia matkailuliiketoiminnassa
Sisältö
• Palvelujohtaminen ja tuloksellinen esimiestyö
• Erilaisten työsuhteiden käyttö ja työjärjestelyjen vaikutukset palveluun ja työhyvinvointiin
• Työn organisoinnin ja työn eri muotoja
• Matkailualan keskeiset työehtosopimukset
• Työvuorosuunnittelun monipuolinen rooli liiketoiminnan onnistumisessa
• Tiimityö: kohtaamisia, yhteistyötä, ristiriitoja ja onnistumisia
• Arvostava vuorovaikutus sekä psykologinen ja sosiaalinen pääoma
• Puheeksiotto ja varhaisen välittämisen malli
Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen
Tämän moduulin osaamistavoitteet voi saavuttaa seuraavilla tavoilla:
a. Lähiopetus ja siihen liittyvät tehtävät päivä-, monimuotototeutuksena
b. Tentti ja/tai oppimistehtävä(t)
c. Omassa työssä oppiminen (opinnollistaminen)
d. Itsenäinen suoritus
e. AHOT
Oppimateriaalit
Kirjallisuus annetaan kurssin alussa
Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
Ei lähtötasoa tai sidonnaisuuksia
Arviointikriteerit
Arviointikriteeri - arvosana 1
Tunnistaa palveluorganisaation esimiestyön perustehtävät ja käytännöt. Osaa selittää työehtosopimusten tarkoituksen ja merkityksen työyhteisön johtamisessa. Tunnistaa tiimin kehitysvaiheet ja tiimirooleja.Ymmärtää työhyvinvoinnin merkityksen yksilölle ja yritykselle.
Arviointikriteeri - arvosana 3
Ymmärtää palveluorganisaation esimiestyön ja organisoinnin yhteyksiä tuottavuuteen ja työhyvinvointiin. Osaa soveltaa vähintään yhtä alan työehtosopimusta työjärjestelyissä ja työvuorosuunnittelussa. Tunnistaa tiimirooleja ja osaa arvioida niiden hyödyllisyyttä tiimin onnistumisen kannalta.
Arviointikriteeri - arvosana 5
Osaa arvioida ja kehittää palveluorganisaation esimiestyötä. Osaa organisoida tuloksellista palvelutyötä sekä kehittää työyhteisön työhyvinvointia. Osaa reflektoida omaa toimintaansa ja sen vaikutuksia tiimissä tai työyhteisössä.