Strateginen myynnin ja oston kehittäminen, 5 op - LEA2LP2201
Opintojakson kieli
Suomi
Tulevat toteutukset
Ei vielä toteutuksia julkaistu.
Käynnissä olevat toteutukset
Ei käynnissä olevia toteutuksia.
Päättyneet toteutukset
Ei päättyneitä toteutuksia.
Osaamistavoitteet
Moduuli on osa Porvoon Campuksen kompetenssipohjaisen opintosuunnitelman ammattiopintoja. Moduuli kehittää seuraavia kompetensseja: Ostotoiminnan ja myynnin johtaminen, strategian mukaisen osto- ja myyntitoiminnon kehittäminen, Yrityksen myyntistrategian kehittäminen taloudelliseen ja myynnilliseen lisäarvon tuottamiseksi. Sekä ymmärrys toimitusketjun hallinnasta.
Sisältö
SISÄLTÖ
• Strateginen osto- ja myyntitoiminto
• Strateginen osto- ja myyntitoiminnon kehittäminen
• Oston ja myynnin kannattava johtaminen tunnuslukujen valossa
• Ostotoiminnon tunnusluvut
• Logistiikan periaatteet
• Varastoinnin talous
• Jakelukanavien valinta
• Hinnoittelun periaatteet
• Kannattavien tuotevalikoimien kehittäminen
• Toimitusketjun hallinta ja digitalisaatio
Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen
Oppimistavat (sisältää ahotin ja erilaiset toteutusvaihtoehdot)
a) Lähiopetustoteutus, johon liittyy oppimistehtäviä, projektityöskentelyä, itsenäistä työskentelyä sekä mahdollinen tentti.
b) Suunnitelmaan pohjautuva omassa työssä oppiminen eli opinnollistaminen, mikäli opiskelija pystyy oppimaan opintojakson sisällöt työssään/harrastuksessaan. Lisätietoja opinto-ohjaajalta tai vastuuopettajalta.
c) Näyttö (jos opiskelija hallitsee jo opintojakson sisällöt). Lisätietoja opinto-ohjaajalta tai vastuuopettajalta.
Moduuliin sisältyy myös pakollisena oman oppimisen arviointi.
Oppimateriaalit
Aiheeseen liittyvä kirjallisuus (myös E-kirjat ja online-artikkelit)
Verkkotutoriaalit
Yritysten www-sivut
Toimialaan liittyvät raportit ja tilastot
Harjoitukset, testit, sertifikaatit
Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
Moduuli on osa Porvoon Campuksen kompetenssipohjaisen opintosuunnitelman ammattiopintoja. Moduuli kehittää seuraavia kompetensseja: Ostotoiminnan ja myynnin johtaminen, strategian mukaisen osto- ja myyntitoiminnon kehittäminen, Yrityksen myyntistrategian kehittäminen taloudelliseen ja myynnilliseen lisäarvon tuottamiseksi.
Arviointikriteerit
Arviointikriteeri - arvosana 1
Opiskelijalla on perustaidot kannattavan yritystoiminnan strategian kehittämiseen. Hän osaa johtaa osto- ja myyntitiimiä tarkasti annettujen ohjeiden mukaan ja muiden opiskelijoiden ja ohjaajien tuella. Hän ymmärtää heikosti yrityksen lisäarvon tuottamisen merkityksen. Hänellä on heikko ymmärrys kannattavien tuotteiden ja palveluiden luomisesta. Hän kykenee työskentelemään ainoastaan muiden avustamana.
Arviointikriteeri - arvosana 3
Opiskelija ymmärtää miten kehittää strategia kannattavaan yritystoimintaan. Hän osaa asettaa tavoitteita ja johtaa ostoa, myyntiä myyntitiimejä melko hyvin. Hän osaa melko hyvin luoda kannattavia tuotteita ja palveluita. Hän ymmärtää toimitusketjun hallinnan merkityksen.
Arviointikriteeri - arvosana 5
Opiskelija kykenee kehittämään kannattavan liiketoimintastrategian. Hän osaa asettaa tavoitteita ja johtaa ostoa, myyntiä sekä myyntitiimejä. Hänellä on kyky kehittää kannattavia tuotteita ja palveluita. Hän ymmärtää hyvin toimitusketjun hallinnan merkityksen.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opintojakson suorittaminen edellyttää tentin läpäisemistä, joka pidetään jakson lopussa sekä kaikkien harjoitustehtävien hyväksyttyä suorittamista.
Hyväksytty opintojakso arvioidaan asteikolla 1 - 5. Arviointikriteerit on esitetty asteikolla 1 - 3 - 5.
Tentti hyväksytty arvosana 1-5 / hylätty. Hyväksytty arvosana vaatii 50 % maksimipistemäärästä. Tentti mahdollisuus uusia kahdessa seuraavassa uusinnassa