Opintojakson tavoitteena on, että opiskelija oppii kehittämään oman tiiminsä toimintaa ja osaamista, ymmärtää oman roolinsa työyhteisön kehittäjänä ja työhyvinvoinnin edistäjänä sekä hakee aktiivisesti ratkaisuja.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
osaa vahvistaa ammatti-identiteettiänsä ja henkilökohtaista brändiään
tunnistaa projektin kriittiset kohdat kehittääkseen projektitoimintaa
osaa soveltaa kehittämisteorioita, motivaatioteorioita, ennakointi- ja kehittämismenetelmiä
osaa arvioida tietoa kriittisesti
osaa resurssoida sekä henkilöstön määrää että osaamista
Työoikeuden osuudessa (vastaa 1.5 op) käydään läpi perusasiat työelämän juridiikasta. Tavoitteena on saada yleiskuva aiheesta, jonka lisäksi perehdytään tarkemmin joihinkin aihealueisiin. Nämä aihealueet on valittu pitäen silmällä tilanteita, joita esimies/HR/yrittäjä saattaa useimmiten kohdata. Tavoitteena on perustietojen ja alan terminologian keskeisten käsitteiden hallinnan lisäksi osata etsiä lisätietoa työoikeudellisten tilanteiden ratkaisemiseksi.
Työoikeuden osuuden jälkeen opiskelija osaa
• käyttää tilanteeseen sopivia ja oikeita työoikeuden termejä
• analysoida työelämän tilanteita myös työoikeudellisesta näkökulmasta
• soveltaa työoikeuden sääntöjä tosielämän ongelmatilanteisiin
• suunnitella työelämän käytäntöjä yhteiskunnallisesti hyväksyttävällä tavalla.
Sisältö
Henkilöstön kehittämisen johtamis- ja organisaatioteoriat
Henkilöstön ja osaamisen kehittämisen menetelmät ja niiden hyödyntäminen
Projektityöskentelyn kehittäminen ja arviointi
Työoikeuden perusteet
Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen
a) Monimuotototeutus, jossa on osittain verkko-oppimista tehtävineen, projektityöskentelyä verkossa ja lähitapaamisissa, itsenäistä työskentelyä sekä tentit. Työoikeuden opiskelu suoritetaan verkossa etäopiskeluna, ja sen osaaminen osoitetaan aiheisiin liittyvien tehtävien avulla.
b) Suunnitelmaan pohjautuva omassa työssä oppiminen eli opinnollistaminen, mikäli opiskelija pystyy oppimaan opintojakson sisällöt työssään/harrastuksessaan. Lisätietoja opinto-ohjaajalta tai vastuuopettajalta.
c) Näyttö (jos opiskelija hallitsee jo opintojakson sisällöt). Lisätietoja opinto-ohjaajalta tai vastuuopettajalta.
Moduuliin sisältyy myös pakollisena oman oppimisen arviointi.
Oppimateriaalit
Opettajan jakama materiaali
Kirjallisuus soveltuvin osin:
- Jabe, M. 2017. Erilaisten ihmisten johtaminen. Kauppakamari. Helsinki. Löytyy e-kirjana Finnasta
- Kaijala, M. 2016. Rekrytointi Tehtävään vai yhtiöön. Talentum.
- Keltikangas-Järvinen L. (2016). ”Hyvät tyypit” Tempperamentti ja työelämä. WSOY.
- Ristikangas, M. & Ristikangas, V. 2017. Valmentava johtajuus. 4. painos. Helsinki: Alma Talent. (löytyy e-kirjana Finnasta)
- Ristikangas, M., Lönnroth, A., Ristikangas, V. & Ristikangas, V. 2021. Valmentava tiimin johtaminen: Yhdessäohjautuvuus ja systeeminen ajattelu onnistumistekijöinä. Alma Talent. Helsinki. Löytyy e-kirjana Finnasta
Viitala, R. 2021. Henkilöstöjohtaminen. Keskeiset käsitteet, teoriat ja trendit. Edita
Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
Henkilöstön johtaminen ja HR.
Arviointikriteerit
Arviointikriteeri - arvosana 1
Osaa jossain määrin kuvata henkilöstövoimavarojen suunnittelun kulun, henkilöstön kehittämisen merkityksen menetyksellisen toiminnan varmistajana.
Osaa jossain määrin toimia ryhmässä/tiimissä, johtaa ryhmää/tiimiä.
Osaa jossain määrin arvioida omaa ja ryhmänsä toimintaa työryhmän tuloksen saavuttamiseksi käytännön tehtävissä.
Osaa jossain määrin kannustaa ja motivoida työryhmän toimijoita tuloksen saavuttamiseksi käytännön tehtävissä.
Osallistuu jossain määrin opetus- ja harjoitustilanteisiin
Työoikeuden osuus:
Opiskelija tuntee joitakin keskeisiä työoikeuden termejä.
Opiskelija osaa joissain tilanteissa analysoida työelämän tilanteita myös työoikeudellisesta näkökulmasta.
Opiskelija pystyy soveltamaan työoikeuden sääntöjä yksinkertaisiin tosielämän ongelmatilanteisiin.
Opiskelija tunnistaa miktä työelämän käytännöt ovat yhteiskunnallisesti hyväksyttävällä tavalla järjestetty.
Arviointikriteeri - arvosana 3
Osaa kuvata ja arvioida henkilöstövoimavarojen suunnittelun kulkua ja selittää henkilöstön kehittämisen merkitystä toiminnan varmistamiseksi.
Osaa toimia ryhmässä/tiimissä ja johtaa ryhmää/tiimiä.
Osaa arvioida omaa ja ryhmänsä toimintaa työryhmän tuloksen saavuttamiseksi käytännön tehtävissä.
Osaa kannustaa ja motivoida työryhmän toimijoita tuloksen saavuttamiseksi käytännön tehtävissä.
Osallistuu opetus- ja harjoitustilanteisiin.
Työoikeuden osuus:
Opiskelija tuntee keskeiset työoikeuden termit.
Opiskelija osaa useimmissa tapauksissa analysoida työelämän tilanteita myös työoikeudellisesta näkökulmasta.
Opiskelija pystyy soveltamaan työoikeuden sääntöjä monenlaisiin tosielämän ongelmatilanteisiin.
Opiskelija osaa suunnitella työelämän käytäntöjä, jotka ovat yhteiskunnallisesti hyväksyttävällä tavalla järjestetty.
Arviointikriteeri - arvosana 5
Osaa monipuolisesti ja kehittävästi toimia ryhmässä/tiimissä sekä johtaa ryhmää/tiimiä.
Osaa monipuolisesti arvioida omaa ja ryhmänsä toimintaa työryhmän tuloksen saavuttamiseksi käytännön tehtävissä.
Osaa monipuolisesti kannustaa ja motivoida työryhmän toimijoita tuloksen saavuttamiseksi käytännön tehtävissä
Panostaa aktiivisena toimijana tuloksien aikaansaamiseksi käytännön tehtävissä.
Saa aikaan hyviä tuloksia käytännön tehtävissä.
Toimii aktiivisesti opetus- ja harjoitustilanteissa.
Työoikeuden osuus:
Opiskelija tuntee keskeiset työoikeuden termit ja käyttää niitä sujuvasti.
Opiskelija osaa analysoida työelämän tilanteita myös työoikeudellisesta näkökulmasta, ja ymmärtää näkökulman merkityksen tilanteen ratkaisussa.
Opiskelija pystyy taitavasti soveltamaan työoikeuden sääntöjä monenlaisiin tosielämän ongelmatilanteisiin.
Opiskelija osaa suunnitella työelämän käytäntöjä, jotka ovat yhteiskunnallisesti hyväksyttävällä tavalla järjestetty.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opintojakson suorittaminen edellyttää tentin läpäisemistä, joka pidetään jakson lopussa sekä kaikkien harjoitustehtävien hyväksyttyä suorittamista.
Hyväksytty opintojakso arvioidaan asteikolla 1 - 5. Arviointikriteerit on esitetty asteikolla 1 - 3 - 5.
Tentti hyväksytty arvosana 1-5 / hylätty. Hyväksytty arvosana vaatii 50 % maksimipistemäärästä. Tentti mahdollisuus uusia kahdessa seuraavassa uusinnassa.
Työoikeuden osaaminen osoitetaan aiheisiin liittyvien tehtävien avulla. Osuuden tehtävistä yksi saa olla hylätty, muut tulee olla tehtynä hyväksytyllä tasolla (arvosana 1-5). Työoikeuden osuus arvioidaan arvosanalla 1-5, ja se vaikuttaa opintojakson arvosanaan.