Opiskelija kehittää tietoisesti organisointitaitojaan johtamismallien pohjalta.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
osaa käyttää luovia ongelmanratkaisumenetelmiä
osaa tunnistaa omia ja ryhmän mahdollisuuksia
osaa soveltaa itsensäjohtamisen taitoja
osaa toimia alansa ja yhteisön arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti
osaa organisoida erilaisten ryhmien tavoitteellista toimintaa
osaa soveltaa johtamisteorioita
ymmärtää toimivan tiimin lähtökohdat ja yksilön roolin siinä
Sisältö
Työyhteisöttaidot ja vuorovaikutus
Ryhmän johtamiseen liittyvät teoriat ja menetelmät
Projektinhallinta
Erilaiset ongelmanratkaisumenetelmät
Juridiikka
Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen
Monimuotototeutus, jossa on osittain verkko-oppimista tehtävineen, projektityöskentelyä verkossa ja lähitapaamisissa, itsenäistä työskentelyä sekä tentit
Suunnitelmaan pohjautuva omassa työssä oppiminen eli opinnollistaminen, mikäli opiskelija pystyy oppimaan opintojakson sisällöt työssään/harrastuksessaan. Lisätietoja opinto-ohjaajalta tai vastuuopettajalta.
Näyttö (jos opiskelija hallitsee jo opintojakson sisällöt). Lisätietoja opinto-ohjaajalta tai vastuuopettajalta
Oppimateriaalit
Opettajan jakama materiaali
Kirjallisuus soveltuvin osin
Alahuhta, Matti. 2015. Johtajuus, kirkas suunta ja ihmisten voima. Docendo
Armstrong, M. 2012. Armstrong’s Handbook of Human Resource Management Practice
Branson, Richard. 2014. The Virgin Way: Everything I Know about Leadership
Brooks, I. 2009.Organisational Behaviour Individuals, Groups and Organisation 4th editon, Pearson Education Limited
Goleman, Daniel. 2013. Focus The Hidden Driver of Excellence. Bloomsbury Publishing Plc
Kaijala, M. 2016. Rekrytointi Tehtävään vai yhtiöön. Talentum.
Keltikangas-Järvinen L. (2016). ”Hyvät tyypit” Tempperamentti ja työelämä. WSOY.
Laloux, Frederic. 2016. Reinventing Organizations
Lämsä, A-M. & Päivike, T. 2010. Organisaatiokäyttäytymisen perusteet
Torkkola, S. (2016). Lean asiantuntijatyön johtamisessa. Talentum.
Viitala, R. 2013. Henkilöstöjohtaminen Strateginen kilpailutekijä. Edita
Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
Itsensä johtamisen perustaso ja ratkaisutuottajan taso suoritettuna
Arviointikriteerit
Arviointikriteeri - arvosana 1
Arvosana 1
Osaa nimetä ja kuvata työryhmän johtamisen teoriat ja niiden vaikutuksen toiminnan tuloksiin.
On jossain määrin sitoutunut ryhmän toimintaan
Panostaa vähän tuloksien aikaansaamiseksi käytännön toiminnassa.
Tunnistaa työryhmään/tiimin toimintaan liittyvät ongemat.
Arviointikriteeri - arvosana 3
Arvosana 3
Tunnistaa ja analysoi eri ryhmän johtamisen teorioita ja osaa argumentoida niiden sopivuutta eri tilanteisiin.
Osaa esitellä ja perustella eri itsenä ja ryhmän johtamsen malleja ja selittää niiden vaikutusta organisaatioon.
Tunnistaa eri roolien merkityksen ryhmätoiminnassa, toimii ryhmänsä aktiivisena jäsenenä ja osaa tarvittaessa auttaa muita.
Tunnistaa ryhmän ja sen jäsenten ongelmia ja osaa auttaa niiden ratkaisemisessa.
Panostaa tuloksien aikaansaamiseksi käytännön toiminnassa
Arviointikriteeri - arvosana 5
Arvosana 5
Osaa tulkita, soveltaa ja perustella eri ryhmän johtamisen tapoja käytännön timinnassa.
Tunnistaa eri ryhmäroolien mahdollisuudet toiminalle
Osaa koota toimivan tiimin/työryhmän ja johtaa sitä tai argumentoida eri ryhmien johtamistapoja ja rooleja.
Osaa muuttaa johtamistapaansa kulloisellekin ryhmälle sopivaksi.
Osaa motivoida ja innostaa ryhmäänsä pääsemään tulokseen.
Tunnistaa ryhmässään vallitsevat ongelmat ja osaa tomia niiden ratkaisemiseksi
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opintojakson suorittaminen edellyttää tentin läpäisemistä, joka pidetään jakson lopussa sekä kaikkien harjoitustehtävien hyväksyttyä suorittamista.
Hyväksytty opintojakso arvioidaan asteikolla 1 - 5. Arviointikriteerit on esitetty asteikolla 1 - 3 - 5.
Tentti hyväksytty arvosana 1-5 / hylätty. Hyväksytty arvosana vaatii 50 % maksimipistemäärästä. Tentti mahdollisuus uusia kahdessa seuraavassa uusinnassa.