Modulen utgör en del av grundstudierna inom Borgå Campus kunskapsbaserade läroplan. I modulen utvecklas bl.a. följande kunskapsområden: självreflektion, framtida arbetslivskompetenser, tids- och stresshantering, flexibilitet och yrkesmässig attityd, kommunikation, självstyrning och karriärplanering. Modulen inriktar sig speciellt på de utmaningar som uppkommer då man jobbar med design och visuella koncept. Det är frågan om kreativitet, formkänsla och ett grafiskt tankesätt. Den här modulen har parallella moduler med liknande kunskapsmål, dock med den skillnaden att dessa moduler beaktar egna branschspecifika särdrag.
Sisältö
att arbeta i grupp och skapa gruppanda (1. terminen)
mångkulturalitet (1. terminen)
tidshantering (1. terminen)
yrkesmässig kommunikation och IT-verktyg (1. och 2. terminen)
kompetens att arbeta i projekt (1. och 2. terminen)
självreflektion (1. och 2. terminen)
att ge och ta emot feedback (1. och 2. terminen)
att bilda nätverk (1. och 2. terminen)
att få arbete och planera karriären (2. terminen)
personlig branding och yrkesmässigt agerande i sociala medier (2. terminen)
typografi, färger, former, bilder, illustrationer, material, layout och andra grafiska element 1. och (2. terminen)
engelsk affärskommunikation (en del av undervisningen ges på engelska eftersom den separata kursen Business English ingår i modulen, engelskans andel av modulvitsordet 20 %).
Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen
a) Närundervisning inklusive inlärningsuppgifter, projektarbete, självständigt arbete samt eventuell tentamen
b) Godkännande av kunskaper som visats på annat sätt (på finska opinnollistaminen), om den studerande lyckas lära sig studiehelhetens innehåll på sin arbetsplats/i sin hobby. Tilläggsinformation fås av studiehandledaren eller ansvarsläraren.
c) Identifiering och tillgodoräknande (på finska Ahotointi, om den studerande behärskar studiehelhetens innehåll). Tilläggsinformation fås av studiehandledaren eller ansvarsläraren.
I modulen ingår även en obligatorisk utvärdering av egen inlärning.
Oppimateriaalit
Litteratur som berör ämnet (också E-böcker och artiklar på nätet)
Online tutorialer
Företagens hemsidor
Rapporter och statistik som berör branschen
Annat material som berör ämnet
Sociala mediekanaler
Material på engelska
Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
Inga krav på utgångsnivå finns i modulen. Modulen är kopplad till alla moduler på nivå 1. Modulens innehåll genomförs i terminsprojekten.
Arviointikriteerit
Arviointikriteeri - arvosana 1
Vitsord 1
Den studerande kan i någon mån reflektera över sina egna utgångspunkter och behov. Tids- och stresshanteringen är ännu mycket bristfällig. Den studerandes förmåga att ge och ta emot feedback är begränsad. Han/hon har svårigheter att förhålla sig till och anpassa sig till olika typer av människor och kulturer samt mångkulturalitet. Den studerande behöver hjälp med att hitta motivation. Den studerande känner till de olika grafiska elementen och kan med hjälp skapa ett visuellt koncept.
Arviointikriteeri - arvosana 3
Vitsord 3
Den studerande kan reflektera över sina egna utgångspunkter och behov. Han/hon klarar ibland av sin tids- och stresshantering. Den studerande kan ge och ta emot feedback. Han/hon förstår i någon mån olikheter såväl på det personliga som på det kulturella planet, och kan till viss del anpassa sig till olika kulturmiljöer. Den studerande är självstyrd och målmedveten till en viss grad. Den studerande kan med olika grafiska element skapa ett visuellt koncept.
Arviointikriteeri - arvosana 5
Vitsord 5
Den studerande kan reflektera över sina utgångspunkter, behov och önskemål, samt kan tänka kritiskt. Han/hon har god tids- och stresshanteringsförmåga. Den studerande är självstyrd och har förmåga att motivera sig själv. Han/hon kan ta emot och ge konstruktiv kritik. Den studerande förstår olikheter såväl på det personliga som på det kulturella planet och kan i viss mån anpassa sig till olika kulturmiljöer. Han/hon är självstyrd och målmedveten. Den studerande kan självständigt med olika grafiska element skapa ett visuellt koncept som kommunicerar med mottagaren.