Osaamistavoitteet löytyvät kohdasta arviointikriteerit. Opintojakso arvioidaan asteikolla 1-5.
Sisältö
- Johtajuuden merkitys omassa ja organisaation toiminnassa
- Organisaatiomallit ja organisaatioiden rakenteet
- Nykyaikaisen johtamisen piirteet ja johtamisen osa-alueet
Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen
Tämän opintojakson osaamistavoitteet saavutetaan pääsääntöisesti oppimistehtävillä. Muut alla kuvatut oppimistavat täsmentyvät opintojen edetessä:
a Lähiopetus ja siihen liittyvät tehtävät päivä-,monimuoto- tai intensiivitoteutuksena TAI
b Oppimistehtävä(t) TAI
c Verkkototeutus
Aikaisemmin hankitun osaamisen tunnistamisessa noudatetaan Haaga-Helia ammattikorkeakoulun laatimaa ohjeistusta.
Oppimateriaalit
Ilmoitetaan opintojakson alussa.
Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
Ei edeltäviä opintoja.
Arviointikriteerit
Arviointikriteeri - arvosana 1
Opiskelija tunnistaa johtajuuden merkityksen omassa sekä organisaationsa toiminnassa.
Opiskelija tunnistaa erilaisia organisaatiomalleja ja osaa kuvata oman organisaationsa rakennetta.
Opiskelija tunnistaa nykyaikaisen johtamisen piirteitä sekä osaa kuvata oleellisia johtamisen osa-alueita omassa organisaatiossaan.
Arviointikriteeri - arvosana 3
Opiskelija pohtii ja arvioi lähteisiin nojaten omaa ka orgaisaationsa johtamista sekä johtajuuden eri rooleja.
Opiskelija osaa kuvata ja arvioida erilaisia organisaatiomalleja ja oman organisaationsa rakennetta käyttäen lähteitä tukenaan. Opiskelija esittää joitain kehittämisehdotuksia organisaation johtamiskulttuurin kehittämiseksi.
Opiskelija osaa kuvata nykyaikaisen johtamisen piirteitä ja oleellisia nykyjohtamisen osa-alueita sekä arvioida oman organisaationsa toimintatapoja nykyaikaisen johtamisen painopisteisiin peilaten.
Arviointikriteeri - arvosana 5
Opiskelija pohtii ja perustelee lähteisiin nojaten sekä omaa että organisaationsa johtamista ja esittää perusteltuja kehittämisehdotuksia.
Opiskelija osaa arvioida ja analysoida oman organisaationsa rakennetta ja rakenteen vaikutuksia organisaation toimintaan ja johtamiskulttuuriin. Opiskelia esittää perusteltuja ja oleellisia kehittämisehdotuksia johtamiskulttuurin kehittämiseksi.
Opiskelija osaa arvioida kohdeorganisaation johtamisen käytänteitä ja nykyaikaisuutta sekä tunnistaa organisaation johtamisen vahvuuksia ja kehittämiskohteita. Opiskelija osaa antaa perusteltuja kehittämisehdotuksia oleellisiin lähteisiin perustuen.